”Vi skapar miljömedvetna medborgare med visualiserad klimatdata”

Klimatförändringarna påverkar oss alla och många av våra barn och unga är djupt engagerade i att hitta lösningar på utmaningarna de för med sig. Kan vi underlätta undervisningen om hur klimatet fungerar och göra något konkret av en fråga som annars kanske upplevs lite abstrakt? Visualiserad klimatdata i våra klassrum är ett innovationsinitiativ som testar sensorer […]

Blomsteräng på förskolan bidrar till att rädda pollinatörer

Solrosens förskola ville göra skillnad och med sin blomsteräng bidrar de till att rädda pollinatörer. Deras arbete har engagerat både barn och vuxna och nu hoppas förskolan att fler kan ta efter.

Västra Ramlösa skola samarbetar med skola i New Hampshire USA

Man bläddrar i nya kursplanen för geografi, tänker att HUR ska vi arbeta med hållbara frågor? Hur ska vi få det aktuellt, nödvändigt och naturligt? Hur kan vi ämnesintegrera med till exempel ämnet biologi, svenska eller varför inte – engelska?

Att jobba projekterande hjälper oss att nå alla läroplanens mål – på ett naturligt sätt

Johanna Fogelberg och Sven Stedt arbetar på Kristallens förskola, i en 5-årsgrupp med 21 barn. Här berättar de varför de tycker projekterande arbetssätt är en så bra metod i förskolan. Om fördelarna med att använda lusten som drivkraft och om hur de involverar vårdnadshavare i arbetet.

Vår offentliga måltid, något att vara stolt över!

För tredje året i rad firas den offentliga måltidens dag, liksom i år den 20:e oktober 2022. Vi firar för att hylla alla superhjältar som finns i våra kök. Dagen till ära besökte jag Äppelgårdens förskola där kocken Damir och kocken Nabila glatt tog emot mig.

Att välja andra hand i första hand

I skola och förskola har vi kanske tänkt att nya lärmiljöer kräver nya möbler. Men är det verkligen där förändringen ligger? Kan vi bygga nyskapande lärmiljöer utan att köpa någonting nytt och istället bara arbeta med det som redan finns i verksamheten eller med återbruksmaterial?

”Vi vill ha en bygglek”

I Sverige är vi vana vid färdigdesignade lekställningar och välplanerade lekplatser med olika teman. Men blir det alltid bäst när vuxna bestämmer hur leken ska se ut? På en bygglek får barnen hitta sina egna lösningar, samarbeta och vara kreativa, på så sätt också styra sin egen lek. Under H22 City Expo testar skol- och […]

Barnen fick göra en papperskorg som nu fångar skräp mitt i staden

Många förskolor och skolor har skräpplockardagar när de städar upp runt skolan eller förskolan och pratar om nedskräpning och sortering av avfall. Det kan vara gott nog men på Maria Parks förskola tog barnen med sig förskollärarna på ett arbete som kom att sträcka sig över ganska lång tid, för så blir det när man […]

Barnens röster i hissar och på bussar

Pedagogerna fick en idé och ville låta barnens röster höras i hissar och efter en verksamhetsdag förstod de att idén kunde bli verklighet. Nu har barnen spelat in ljud till både hissar och bussar och deras röster kommer sätta spår hos både invånare och besökare i Helsingborgs stad.

Skräphantverk blir virtuell modevisning

Det började med ett par dyk i havet en dag i oktober. På plats var dykarklubben Delfinen men också gymnasieelever från hantverksprogrammet Textil design på Nicolaiskolan. Redo att dra upp och sen skapa kläder av skräpet som dykarna drog upp ur havet! Idag, nästan sex månader senare, står elever och lärare redo för en modevisning […]

Projicering av vatten eller kanske en egen superhjältesång?

Fyra superhjältar, en stad, tusentals förskolebarn och oändligt många kreativa sätt att möta dem. Två exempel på hur barnen jobbar är från Råå förskola och Jordbodalens förskola. Båda jobbar med de globala målen. Den ena har skrivit en egen sång och den andra projicerar och målar vatten.

Rum för lärande med konferensen Ute är inne

Behöver du inspiration till utomhusbaserat lärande som bidrar till att uppnå läroplanens mål? Forskning pekar på att barn och vuxna som är ute mycket blir friskare, förbättrar sin koncentrationsförmåga och mår bättre. Nu kommer den sjunde upplagan av konferensen Ute är inne till Helsingborg hösten 2022 där du får inspiration till lärande utomhus.

Sopsamlarmonster, fantasimonster, skräpletare och superhjältar – Alla kan vara hjältar

Under verksamhetsåret har barn på Åhusgatans förskola från gröna gruppen på avdelning Äpplet arbetat med ett projekt med fokus på hållbar framtid, samspel och kommunikation. Arbetet har inkluderat allt från olika monster, skräpletare och superhjältar.

Nyfiken på att veta mer om I Ur och Skur?

Vad får barn som går i en I Ur och Skur-förskola? Rektor Jonna svarar på nyfikna frågor om vad som kännetecknar en I Ur och Skur-förskola, om att odla med barnen och om Mulle.

Inger har fått sitt arbete publicerat i en vetenskaplig tidskrift

Inger Edforss Fuchs är en av de som deltog i forskningsprojektet VASS, Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt och samlat lärande, som genomfördes 2012-2015. Nu publiceras en rapport som beskriver projektet i en vetenskaplig tidskrift.

Nyfiken på Marcus Åbinger – teknik i lärandet

Marcus Åbingers elever på Gantoftaskolan har byggt upp sin skolgård i Minecraft och visualiserat sina skolgårdsidéer, bland annat ett växthus med smart bevattningssystem. Några av eleverna har dessutom använt sig av Blender för att skapa 3D-objekt. Vi blev nyfikna och ville veta mer om tankarna kring arbetet.

Förskolan som bygger sin egen utemiljö

Blir det bäst när vuxna är de som bestämmer hur utomhusmiljön ska se ut eller villkorar det bara leken och dess spelregler. ”Lek inte i pölen, klättra inte på stenen, akta dig, du kan trilla ner, kom igen nu då – vi ska ju till lekplatsen!” På Idrottsförskolan HAIS tror man inte på den färdiga […]

Ringstorpsparkens förskola – Mer än bara skolmat

Klockan är nio på morgonen och i köket på Ringstorpsparkens förskola är kockarna redan i full gång med att laga dagens lunch. Idag är det morotslasagne som står på menyn. En favorit bland barnen, säger Ana Marusic – en av de två kockarna som arbetar på förskolan. Hon går in i kylen och tar fram en låda med […]

De globala målen och slöjd

I slöjdlokalerna på Nanny Palmkvistskolan och Söderskolan i Helsingborg skapas det föremål varje dag, men ändå kände vi att fokuset på miljö och resurshållning med material kunde bli bättre. Vi ville börja introducera återbruk och miljömedvetenhet redan när eleverna börjar med slöjd i åk 3 och därför sökte vi och fick stöd från Skapande skola […]

Förskolekocken Marie om mathjältar, natur, superbär och inspiration

Förskolekocken Marie Hertzman får frågan om vad som är aktuellt på Skogsgläntans förskola. Hon berättar hur mycket som går att göra med ett blåbär, om att väga matsvinn och vara en mathjälte, om grönsaksbingo och om var hon egentligen får all sin inspiration.