Upptäckarglädje präglade #HbgHack

Programmeringsdagen #HbgHack på Pedagogiskt center lockade 300 elever och ett 30-tal lärare och volontärer. Många var nybörjare och entusiasmen var stor när de lyckades programmera spel, lego och blinkande hjärtan.

– Det här är jätteroligt. Man måste bara våga testa, säger Louise Karlsson, lärare i år 4-6 på Västra Berga skola.

Hon har precis kommit ut ur aulan på intilliggande Filbornaskolan, där hon med hjälp av blockprogrammering lyckats programmera så att hon kan styra en flodhäst i programmet Scratch.

– Jag kan nästan ingenting om programmering, men är inte rädd för att prova. När mina elever kan mer än jag tar jag dem gärna till hjälp, fortsätter hon.

Louise Karlsson, lärare på Västra Berga skola.

Enkel programmering visar möjligheterna

#HbgHack arrangerades av Pedagogiskt center i Helsingborg i tisdags och var det första ”hacket” i sitt slag. Elever och pedagoger i år 5 och 8 var inbjudna för att delta i olika workshops i enkel programmering. På schemat stod bland annat att programmera spel, chatbots (chatprogram byggt på artificiell intelligens) och shitty robots (dåliga robotar), bygga och styra lego, få hjärtan att blinka och att programmera analogt, det vill säga genom logiskt tänkande, utan datorer.

Till hösten införs programmering i läroplanen och projektledare Ola Sandén hoppas att #HbgHack ska bli ett återkommande inslag i Helsingborgs stads skolors satsning på digitalisering.

– Programmering är så mycket mer än ettor och nollor. Är man lärare i till exempel svenska, bild, slöjd, idrott eller hem- och konsumentkunskap ska man kunna komma hit och tycka att det är intressant och fråga sig själv: hur kan jag använda detta i mitt ämne? Programmering är en del av digital kompetens och tillhör alla ämnen, men på olika sätt, säger Ola.

– I matematik kan programmering vara mer avancerat, medan man i biologi till exempel kan använda verktyget Scratch för att visa hur fotosyntesen fungerar. I bildämnet kan eleverna skapa berättelser eller spel av ett känt konstverk. Möjligheterna är oändliga.

Läs vår tidigare intervju med Ola Sandén här.

Elever i år 5 bygger i Lego WeDo, kopplar bitarna till sensorer och styr dem i Scratch.

Använder programmering i textilslöjden

Caisa Skoglund, IKT-pedagog på Tågaborgsskolan, höll i en av dagens många workshops och har även en blogg, cybercaisa, där hon bjuder på erfarenheter kring att arbeta med programmering i klassrummet. Hon har tagit in digitalisering och programmering i alla sina ämnen; matte, NO, svenska och textilslöjd.

– I textilslöjden i år 3 syr vi till exempel små figurer som vi bygger hus till. Vi syr också in små ljusdioder i plaggen, och filmar sedan med stop motion-teknik. Inom NO har eleverna gjort interaktiva planscher med hjälp av programmering för att visa sina kunskaper om rymden, säger hon.

Har du något tips till pedagoger som tvekar när det gäller programmering?

– Kör bara! Håll det enkelt, börja med att testa en halvtimme. Leta upp instruktionsvideor på Youtube, så att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt. Och ta hjälp av eleverna!

En flodhäst programmeras att röra sig och jaga hjärtan.

”När jag löser något blir jag väldigt glad”

Filip Forssman går i klass 8 på Högastensskolan och är med på #HbgHack som volontär.

– Jag har hand om femmorna i dag för att jag gillar att hjälpa andra. I skolan arbetar vi mycket med programmering, men också med att bygga i 3D. Jag tycker om att verkligen behöva tänka efter. När jag löser något blir jag väldigt glad, det är nästan som en kick, säger han.

På Högastensskolan har han valt inriktningen mediaprofil för att få jobba mer med teknik och programmering.

Vill du arbeta med programmering när du gått ut skolan?

– Absolut. Jag vill bli IT-tekniker eller något liknande.

Vi möter också Ebba Hansson, som går i år 8 på Synkopen. Hon är med som deltagare och har just lyckats bygga en enkel chatbot, det vill säga en robot som chattar med människor på nätet, exempelvis när du besöker en webbutik eller ett företags hemsida. Inom programmering kallas detta område för kognitiv IT.

Hej Ebba! Har du programmerat mycket tidigare?

– Nej, men jag anmälde mig för att jag tycker att det verkar intressant. Jag skulle gärna lära mig mer. Det är kul när man programmerar och ser att det händer något!

24 skolor deltog i #HbgHack

Totalt deltog cirka 300 elever från 24 kommunala skolor inom Helsingborgs stad på #HbgHack. Den fristående gymnasieskolan Ljud- och Bildskolan (LBS) höll i workshopen om analog programmering, det vill säga programmering utan datorer. Företagen Atea och Zcooly ledde också pass och hade volontärer på plats.

I ett tiotal salar flödade kreativiteten och upptäckarglädjen hela dagen. Projektledare Ola Sandén är mer än nöjd.

– Jag är glatt överraskad av den positiva responsen från både pedagoger och elever. Flera skolor har redan hört av sig och undrar hur de kan få hjälp att gå vidare med programmering. Deras elever är väldigt taggade.

Projektledare Ola Sandén.

Tips: bra webbsidor om programmering

Längst ner på den här sidan hittar du länkar till användbara sidor om programmering, som Ola Sandén och hans kollegor på Pedagogiskt center rekommenderar. Ta gärna hjälp av sidorna för att komma igång.

På Pedagogsajten kommer vi inom kort att publicera korta videointervjuer med pedagoger som ger tips om hur man kan närma sig programmering på ett enkelt sätt. Håll utkik!

Läs vår tidigare intervju med projektledare Ola Sandén om #HbgHack här.

Till sist, ytterligare några bilder från #HbgHack:

En elev byggde ett eget överfallslarm att ha under tröjärmen. Vid fara trycker man på knappen och larmet tjuter.

Stadsdirektör Palle Lundberg läser igenom instruktionerna till programmeringsuppgiften under överinseende av elever i årskurs 5 som redan löst den.

Här fick eleverna tänka ut ett problem och sedan bygga en enkel robot av återvinningsmaterial som löser problemet.

Temat var shitty robots, det vill säga det gör inget om inte roboten fungerar perfekt. Bara gör.