Utomhuspedagogik och naturskolor – guide för lärare och pedagoger






Utomhuspedagogik flyttar klassrummet ut och berikar undervisningen med konkreta upplevelser. Denna guide utforskar utomhuslärandets värde, presenterar Helsingborgs naturskolor, positiva erfarenheter och ger dig praktiska resurser för din undervisning utomhus.
Varför lära sig utomhus?
Beteenden och egenskaper – Att flytta undervisningen utomhus är inte bara ett miljöombyte – det är ett kraftfullt pedagogiskt verktyg. Forskning visar att utomhuspedagogik inte bara förbättrar elevers inlärningsförmåga, arbetsminne och skolprestationer, utan också stärker deras motivation, självkänsla, impulskontroll och samarbetsförmåga.
Hållbarhet – Genom konkreta möten med naturen väcks nyfikenhet, miljömedvetenhet och ansvarstagande – egenskaper som spelar en central roll för att nå klimatmål. Till exempel mål som finns i Helsingborgs Klimat- och energiplan 2030, där beteende förändringar och ökad kunskap lyfts fram som avgörande för ett klimatneutralt samhälle.
Jämställdhet – Utomhusundervisning jämnar ut skillnader mellan hög- och lågpresterande elever. Det upplevelsebaserade lärandet erbjuder fler vägar till förståelse, vilket skapar både delaktighet och engagemang som kan följa med hela livet – ytterligare en aspekt som betonas i klimatplanen. Lärandet sker i en genusneutral miljö, där alla barn får möjlighet att utforska, utmanas och utvecklas på lika villkor – oavsett kön.
Hälsa – Utomhuspedagogik främjar en hälsosam livsstil och har visat sig minska sjukfrånvaro och stressnivåer hos både elever och pedagoger.
Naturskolor
Vad är en naturskola?
Naturskolor arbetar med utomhuspedagogik, klimat och miljö på olika sätt. Naturskolor erbjuder flera olika tjänster, bland annat fortbildningar, temadagar, lektioner och klassresor. Genomgående strävar naturskolorna efter upplevelsebaserat lärande med tydlig anknytning till omgivningen.
Läs mer om naturskolor och var de finns i Naturskola.se
Naturskolor i Helsingborg
Pedagogiskt centers naturskola
Tjänster: På Hjelmsjövik- och Söderåsens naturskolor vill vi väcka ett intresse för naturen och på så sätt skapa ett engagemang för natur- och miljöfrågor. Här vistas du på plats med dina elever under två och en halv dag. Naturskolan är knuten till våra lägergårdar och erbjuder en naturskolekurs för alla pedagoger inför sin vistelse i Hjelmsjövik eller på Söderåsen. Genom naturskolan får du möjlighet att besöka lägergårdarna och får tips på övningar/aktiviteter som du kan genomföra med sin klass. Du får också möjlighet att göra en planering och få tips för att göra vistelsen på naturskolan ännu bättre. Mer info om Naturskolan
Målgrupp: Erbjudandet om att boka lägerskola och naturskolekurs gäller elever i åk 4-9.
Material för lärare: Förslag på olika aktiviteter som du kan genomföra själv under vistelsen på naturskolan eller vid annat tillfälle när du vill jobba med utomhuspedagogik.
Miljöverkstadens naturskola
Tjänster: På naturskolan arbetar man med utomhuspedagogik genom exempelvis lektioner om småkryp eller livet under vattenytan. Här erbjuds du olika teman beroende på deltagarnas ålder. Undervisningen utgår från ett utomhuspedagogiskt arbetssätt där ute och inne varvas. Många av övningarna är konkreta och upplevelsebaserade för att knyta handens kunskap till ett ökat lärande enligt gällande styrdokument i skolan. Naturskolans programutbud
Målgrupp: Miljöverkstaden vänder sig främst till årskurs F-9.
Material för lärare: Helsingborgs stads naturpunkter med tillhörande pedagogiskt material med lärarhandledningar och uppgiftsblad som Miljöverkstadens naturskola tagit fram.
Fredriksdals naturskola
Friluftsmuseet Fredriksdal är en utmärkt plats för ett verklighetsanknutet lärande i en miljö som väcker både fantasi och upptäckarlust. I sitt program erbjuder Fredriksdal flera olika typer av naturskolelektioner. Här kan du till exempel lära dig om livet förr, mer om lantrasdjuren, det äldre odlingslandskapet, kulturväxter och de vilda växterna och våra skånska biotoper.
Målgrupp: förskola till gymnasieskola
Material för lärare: I idébanken hittar du massa spännande material och tips att använda när du vill jobba med utomhuspedagogik.
Vad tycker lärare och elever?
Vad brukar och barn och elever tycka är roligast på naturskolan?
– Det är väldigt uppskattat med alla övningar som ger naturnära upplevelser, till exempel att undersöka småkryp eller livet under vattenytan. Att få chans att kika nära på de allra minsta djuren i en stereolupp eller hitta en brun stenkrypare som kilar iväg snabbt genom kompostjorden! Även de rent praktiskt-estetiska uppgifterna ger glädje, att tillverka sin egen fläderpipa eller göra nässelsoppa och växtdryck, säger Caroline Sjunner, miljöpedagog på Miljöverkstaden.
Vad brukar pedagogerna uppskatta mest när de besöker er?
– Pedagogerna uppskattar att få komma iväg till en annan plats, men också att vi har möjlighet att komma till skolan med material och övningar! En del teman kan vi göra i en skolas närmiljö och just nu är det väldigt populärt! Vi har möjligheten att ta med luppar, memory, lera, håvar och så vidare som kanske inte alla skolor har tillgång till. Pedagogerna tycker det också är bra när det kommer nya människor, tror vi, att testa nya sätt att undervisa kanske också ger lite nya perspektiv, säger Caroline.
Varför ska jag som lärare boka ett besök på en av naturskolorna?
– Vi vill att de ska ge eleverna ett aktivt lärande i skolans alla ämnen och samtidigt väcka elevernas engagemang för natur- och miljöfrågor. Elevernas egna upplevelser, upptäckter och sinnesintryck ska vara i fokus. Man har möjlighet att under tre dagar inspirera och väcka elevernas intresse för naturen och på så sätt skapa ett framtida engagemang för natur- och miljöfrågor. Samtidigt vill vi att elever lär sig samarbeta och bli en fungerande grupp, detta kan leda till att arbetet i klassrummet blir bättre för elever och lärare, säger Cecilia Sörensson, Pedagogiskt center.