Aktionsforskning för att ta reda på hur vi kan förbättra VFU-studenters lärande
Sju förskollärare och tre forskare har tillsammans utforskat hur kvaliteten i seminarier med VFU-studenter kan stärkas för att förbättra studenternas lärande och yrkeskunnande. Förskollärarna har spelat in seminarierna och valt specifika situationer att utforska tillsammans i forskningsgruppen. Gruppen träffades en gång i månaden. Samarbetet har lett till lärdomar som används för att förbättra ledarskapet av seminarierna och seminariernas kvalitet.
Högskolan i Halmstad har sedan tidigare utvecklat professionsseminarier där lärarstudenter analyserar sin undervisning, baserat på filmade lektioner, under ledning av erfarna lärare. Seminarieledare har dock upplevt svårigheter att nå djupgående analyser och likvärdig kvalitet i seminarierna.
För att möta detta behov genomfördes kompetensutveckling (2020–2022), där seminarieledare tränade på att använda ett analysverktyg som bygger på tre dimensioner av yrkeskunnande: ämneskunskap (vad), metodkunskap (hur) och professionellt omdöme om timing (när). Trots detta behövdes ytterligare stöd, vilket ledde till ett aktionsforskningsprojekt, finansierat inom försöksverksamheten ULF (utbildning, lärande, forskning; se ulfavtal.se). Här samarbetade sju förskollärare och tre forskare för att förbättra seminariekvaliteten och öka likvärdigheten för studenterna. Två av förskollärarna arbetar på övningsförskolor i Helsingborgs stad och en på en övningsförskola i Ängelholm.
– Att delta i projektet har varit roligt och utmanande. Under projektets gång har känslorna varit både i frustation, nyfikenhet och stolthet. Träffarna på Högskolan i Halmstad tillsammans med resten av forskargänget har varit givande och lärorikt och jag kommer sakna det utbyte jag haft med de andra i gruppen. Jag är väldigt glad att jag har fått vara en del av detta, jag har fått nya insikter om själv och har utvecklat min samtalsledaroll, säger Maria Sverrhag, förskollärare och pedagogista Ringstorps och Västra Berga förskoleområde.
Vad var huvudsyftet med den här aktionsforskningen?
Huvudsyftet var just att stärka kvaliteten i seminarierna och att öka likvärdigheten för studenterna. Den övergripande fråga som var angelägen för oss alla var vad vi egentligen får syn på genom att analysera undervisning med de tre dimensionerna av yrkeskunnande. Under forskningsprocessen bröts vår övergripande fråga ner underfrågor för att kunna göra olika analyser.
Vilka var de huvudsakliga frågeställningarna?
- Vilka förändringar kan identifieras i ledarskapet av seminarierna?
Denna fråga syftade till att undersöka hur seminarieledarnas sätt att leda seminarier förändrades över tid. - Hur kan dessa förändringar bidra till att utveckla studenters praktiska yrkeskunnande?
Här fokuserades på att förstå hur de identifierade förändringarna i seminarieledarskapet påverkar studenternas lärande och utveckling av yrkeskunnande.
Hur gick vi till väga?
Förskollärarna spelade in seminarier som de ledde. De valde ut situationer och tog med sig till forskningsgruppens gemensamma träffar. Gruppen träffades en gång i månanden. Under träffarna lyssnade vi på ljudupptagningarna och utforskade vad som främjar och begränsar fördjupade samtal om yrkeskunnande.
– Det har varit positivt och jag har lärt mig oerhört mycket. Jag har blivit en mycket bättre och säkrare samtalsledare. Jag har ett lugn när jag ska hålla seminarium som jag inte hade tidigare. Vi har haft ett tillåtande klimat och lärt varandra mycket och jag saknar våra träffar som gav mig både huvudbry och nya tankar, säger Annette Hertzmann, förskollärare Dalhems förskola.
Hur har förskollärarna och forskarna samarbetat i projektet?
Förskollärarna har samarbetat med forskarna genom att de på sina träffar har lyssnat på de situationer som förskollärarna har valt ut. De utforskade tillsammans vad som främjar och begränsar fördjupade samtal om yrkeskunnande i de olika situationerna. Detta samarbete har lett till lärdomar som används för att förbättra deras ledarskap och seminariernas kvalitet.
Vilka är de viktigaste lärdomarna från projektet?
De viktigaste lärdomarna från projektet inkluderar:
1. Insikter om praktiskt yrkeskunnande:
Genom att spela in och analysera sina seminarier blev förskollärarna medvetna om komplexiteten i uppdraget och sina egna tillkortakommanden. Detta ledde till insikter om vikten av att reflektera över och utforska sitt eget yrkeskunnande.
2. Utveckling av seminarieledarskapet:
Förskollärarna utvecklade en djupare förståelse för sin roll som seminarieledare. De insåg vikten av att använda teoretiska redskap för att analysera undervisning, men också att själva förstå de redskap som används. Detta ledde till en ökad säkerhet i deras ledarskap och en förbättrad kvalitet på seminarierna.
På vilket sätt förbättrades kvaliteten i seminarierna?
Seminarierna förändrades från att förskollärarna mestadels lät studenterna värdera undervisning till att utmana dem att resonera om praktiskt yrkeskunnande. Detta ökade studenternas engagemang och delaktighet i lärandeprocessen.
– En av de viktigaste lärdomarna som jag tar med mig är vikten av att analysera sina egna inspelade seminariesamtal för att kunna utvecklas i min samtalsledarroll. Agerar jag som jag tror jag gör eller är det något annat jag hör när jag faktiskt lyssnar på mig själv. Jag har en större medvetenhet av betydelsen av tystnad och tanketid under samtalet både för mig som samtalsledare och studenternas möjlighet till fördjupning. När tanketid blir en naturlig del av samtalet ger det mig själv mer möjligheter att lyssna och möta studenterna i deras proximala zon, säger Maria.
– Jag tar med mig hur viktigt det är att ha en agenda och vara trygg i den, att vara närvarande i samtalet utan att ta plats, lyssna och komma med nyfikna frågor och undringar. Samtalsklimatet är A och O. Vikten av tanketid och att studenterna har möjlighet att teckna ner sina tankar, säger Annette.
Förskollärarnas deltagande har också delvis påverkat deras yrkesroll.
– Nu handleder jag handledarna så de kan analysera film i sina arbetslag. Det är meningen att arbetet med dimensionerna ska implementeras och användas i alla arbetslag på förskolan, säger Annette.
Rapporten: Att få syn på vad vi inte ser 241009 t DB (pdf)
Artikeln: Att leda professionsseminarier med lärarstudenter på övningsförskolor | Venue (liu.se)
/Jaana Nehez, en av de deltagande forskarna.
jaana.nehez@helsingborg.se