Planering och lärmiljöer

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

Nytt läsår, nya och ändrade planer…

Under sommaren blev det lite förändringar för NT-utvecklandet i Båstad. Maria har börjat på nytt, spännande jobb som verksamhetsutvecklare på KOMTEK i Falkenberg och då blev Karin kvar som ensam NT-utvecklare. Arbetet fortsätter, om än i något förminskad skala.

Programmering i lektion om kroppen

Med hjälp av koppartråd och folie har IKT-pedagog Caisa Skoglund och eleverna i årskurs 4 på Tågaborggskolan i Helsingborg gjort den analoga pappersplanschen digital. Se resultatet i filmen överst i blogginlägget.

En resa till vikingatiden

Som en del av vårens ämnesövergripande tema har pedagogerna och eleverna på Tågaborgsskolan i Helsingborg använt green screen för att kunna kliva in i vikingatidens mytomspunna värld.

Bild och friluftsliv utvecklar fritidshemmet på Dalhemsskolan

I mitt arbete på Dalhemsskolan kände jag att min behörighet i bild och idrott även kunde skapa ett sammanhang för eleverna på fritids och kompensera skolan. Jag berättade för min rektor att jag hade ett förslag om att jag inte skulle tillhöra någon fritidsavdelning utan att eleverna på våra tre fritidsavdelningar skulle få möjlighet att […]

Att förstå sig själv genom bildskapande på gymnasiesärskolan

Christel Jönsson är bildpedagog på gymnasiesärskolan på Filbornaskolan i Helsingborg. I ett skapande projekt om staden har hennes elever fått möjlighet att förstå sig själva och sin omgivning. Christel har tidigare arbetat som bildpedagog på Dunkers kulturhus och har även en egen konstnärlig verksamhet. Men när hon började arbeta med eleverna på särskolan kände hon sig lite […]

Musikgrundskolan Synkopen utmanar sig själv med Skapande skola

På musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg är pedagoger och elever experter på musik. Under förra läsåret gick skolan utanför sina ramar och lät även andra estetiska uttrycksformer ta plats genom en satsning inom ramen för Skapande skola.

Att skapa och sprida personliga berättelser med Digital storytelling

Kom igen, använd Digital Storytelling i klassrummet! Kursplanerna kräver det! Verktygen är lätta att använda, konceptet är klart. Det är bara att sätta igång. För er som inte vill googla om Digital Storytelling i klassrummet och sortera bland 9 670 000 resultat är det ett tips att läsa mer om vad det innebär i texten […]

Greta i den magiska skogen – en egenproducerad opera

Det började med att årskurs 2 på Drottninghögsskolan fick se operan Hans och Greta. Därefter arbetade vi över flera veckor med att skriva, berätta, sjunga, dansa och spela in scener till vår egen opera. I början av juni blev det slutligen filmpremiär för hela skolan och för föräldrarna. Opera ett uttryckssätt – ett arbete i flera […]

Villanskolans elever skapar reklamfilmer med genusperspektiv

Under några veckor i april/maj månad har alla 70 eleverna i årskurs 6 arbetat med ett filmprojekt i bildundervisningen. Målet var att skapa en reklamfilm, och särskilt tänka på genusperspektivet. Hur förmedlas reklam i medierna? Vilka stereotypa könsroller visas? Hur jobbar fotografer och filmare med bilden av pojkar/flickor i reklamfilmer och kan vi tänka på […]