Här får eleverna sätta sitt avtryck i ett graffitiprojekt

Bildlärare Elisa Pålsson ville ge eleverna på högstadiet chansen att lära sig mer om och utforska en effektfull och spännande uttrycksform. Det blev ett graffitiprojekt fyllt av glädje och gemenskap mitt i en tid där pandemin i övrigt satte stopp för mycket.

Förskolorna lär sig om teckning och illustration – både som kommunikationsform och som profession

Pedagoger och barn på Sofiebergs förskolor ville lära sig mer om att teckna och illustrera. Tillsammans med en konstnär och illustratör fick 12 pedagoger och 55 barn lära sig mer om att teckna men också om en profession och ett skapande yrke.

Ökat intresse för bild med anfanger och kroki

Under läsåret 21/22 är flera skolor i Helsingborg engagerade i Skapande skola. Rydebäcksskolan är en av dem, och där har alla 109 elever i årskurs fem varit inkluderade i projektet med inriktning på ämnet bild och illustration.

Planering och lärmiljöer

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

Nytt läsår, nya och ändrade planer…

Under sommaren blev det lite förändringar för NT-utvecklandet i Båstad. Maria har börjat på nytt, spännande jobb som verksamhetsutvecklare på KOMTEK i Falkenberg och då blev Karin kvar som ensam NT-utvecklare. Arbetet fortsätter, om än i något förminskad skala.

Programmering i lektion om kroppen

Med hjälp av koppartråd och folie har IKT-pedagog Caisa Skoglund och eleverna i årskurs 4 på Tågaborggskolan i Helsingborg gjort den analoga pappersplanschen digital. Se resultatet i filmen överst i blogginlägget.

En resa till vikingatiden

Som en del av vårens ämnesövergripande tema har pedagogerna och eleverna på Tågaborgsskolan i Helsingborg använt green screen för att kunna kliva in i vikingatidens mytomspunna värld.

Bild och friluftsliv utvecklar fritidshemmet på Dalhemsskolan

I mitt arbete på Dalhemsskolan kände jag att min behörighet i bild och idrott även kunde skapa ett sammanhang för eleverna på fritids och kompensera skolan. Jag berättade för min rektor att jag hade ett förslag om att jag inte skulle tillhöra någon fritidsavdelning utan att eleverna på våra tre fritidsavdelningar skulle få möjlighet att […]

Att förstå sig själv genom bildskapande på gymnasiesärskolan

Christel Jönsson är bildpedagog på gymnasiesärskolan på Filbornaskolan i Helsingborg. I ett skapande projekt om staden har hennes elever fått möjlighet att förstå sig själva och sin omgivning. Christel har tidigare arbetat som bildpedagog på Dunkers kulturhus och har även en egen konstnärlig verksamhet. Men när hon började arbeta med eleverna på särskolan kände hon sig lite […]

Musikgrundskolan Synkopen utmanar sig själv med Skapande skola

På musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg är pedagoger och elever experter på musik. Under förra läsåret gick skolan utanför sina ramar och lät även andra estetiska uttrycksformer ta plats genom en satsning inom ramen för Skapande skola.