Hård debatt om skolforskning!

Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min handledare Pernilla Nilsson (professor i naturvetenskapens didaktik) Inger Enkvist  (professor i Spanska) då Enkvist i stor dagstidning kritiserat den svenska utbildningsforskningen för att den till allra största del handlar om, enligt henne, annat än det […]

Program för unga om evolutionen

Jack och jordens utveckling – är en programserie från UR om evolutionen, i fem avsnitt, anpassad för år f-3. När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på […]

Klimatresan för hållbar utveckling

Idag tipsas om programserier i URs extra satsning på program om miljö och hållbarhet. Båda serier som dagens inlägg handlar om passar från år 7 upp till gymnasiet och kopplar väl till styrdokumenten i många ämnen. Läs mer om det nedan. I Klimatresan får tittaren följa med fyra familjer på deras väg mot att drastiskt […]

Hur fungerar skogens ekosystem?

Just idag vill vi på Miljöverkstaden berätta mer om vårt skogsprogram för årskurs 4, Barnens skog, där vi planterar träd och lär oss hur allt liv i skogen hänger samman. I programmet får eleverna lära sig hur skogens ekosystem fungerar och vilken glädje vi har av skogen; den är en viktig livsmiljö för många arter, […]

Globalt lärande om hållbar utveckling

Mitt namn är Karin Warlin och jag är förstelärare i Naturkunskap på Allvar Gullstrandgymnasiet, där jag varit verksam i 27 år. Hållbar Framtid Naturkunskap är i sig ett tvärvetenskapligt ämne – naturen är ju faktiskt inte uppdelad i Kemi, Biologi och Fysik utan det är ju vi människor, som ända från Aristoteles tid, bestämt oss […]

Teorier som ett verktyg för lyssnande i arbetet med de allra yngsta barnen

Tanja Lindborg och Gunilla Hagström arbetar på Humlegårdens förskola i Helsingborg. På Södra nätverket berättade de om sitt arbete med de allra yngsta barnen och om hur teorier blev ett verktyg för lyssnande.

Pedagogisk verksamhet året runt – går det och hur synliggör vi det?

Sommarens sammanslagning och semestrar närmade sig med stormsteg. Ingen vecka är den andre lik och det är omöjligt att försöka ha en pedagogisk verksamhet, eller? Är det möjligt att bedriva ett sommarprojekt utifrån barnens forskningsintresse med en röd tråd även när det är sommar eller ska vi bara överleva? Av olika anledningar så som att […]

Naturvetenskapligt arbetssätt och kritiskt tänkande med tema CSI

Brandorama har förvandlats till en brottsplats. I snön syns långa bromsspår som leder fram till en stillastående bil och jämte bilen ligger en olycksdrabbad person. Platsen är avspärrad och kriminaltekniker är på väg för att undersöka platsen…