Men du har inte sittplatser till alla!?

En del av Hjärna-puls-glädje är att skapa förutsättningar för en högre måluppfyllelse genom ökad god hälsa. Projektet är inte enbart ett hälsoprojekt utan även en modell för inkludering av eleverna. Genom att låta eleverna använda sig av flexibel sittning ger vi dem möjlighet att arbeta utifrån det sätt som passar dem bäst.

Värdegrundsarbete i förskolan

2010 satt jag och funderade kring vilken kurs jag skulle läsa på universitetet till nästa termin. Mina ögonen föll på genusvetenskap och genuspedagogik, hmm detta lät ju intressant. Sedan dess såg jag inte världen på samma sätt längre och min egen resa ska vi inte tala om!

”Goda tankar och idéer är ju till för att stjälas”

På morgonen den 6:e september strömmade hundratals lärare in i Sundspärlans kongressanläggning i Helsingborg. Den stora konferensen för BFL, Bedömning För Lärande, gick av stapeln.

Förskoleklassutbildning för 50 pedagoger och skolledare

Vid förskoleklassutbildningens sista träff samlades de pedagoger och skolledare som deltagit i utbildningen under höst- och vårterminen för att presentera sitt arbete. Alla förskoleklasser fick berätta hur de har arbetat med sina förskoleklasser under utbildningens gång.

Ett berättandeprojekt med förskoleklassen

I ett berättandeprojekt i förskoleklass på Maria parkskolan har barnen arbetat med då och nu genom att intervjua, filma och berätta på olika sätt. De kreativa och estetiska processerna har varit centrala i arbetet.

Kollegialt lärande i grundsärskolan på Jens Billeskolan

På Jens Billeskolan i Bjuv har vi tagit fasta på bland annat forskaren Helen Timperleys modell när vi utvecklat vårt arbete med det kollegiala lärandet. I detta inlägg berättar vi om hur vi arbetat. 

Modersmål i fokus

Modersmålsenheten i Helsingborg Hos Modersmålsenheten arbetar 90 lärare från jordens alla hörn som undervisar i 40 olika språk och ca 4500 elever i Helsingborgs stads skolor har valt att delta i modersmålsundervisningen. Modersmålslärarna i Helsingborg är välutbildade och många av oss har även behörighet i flera av skolans olika ämnen. Vi bär med oss många […]

Programmering är inte kod – det är ett tankesätt

För Ola Sandén, mediepedagog och Jonas Christensen, teknikpedagog handlar programmering i skolan om ett tankesätt. Det är inte kopplat till ett ämne och det handlar inte bara om att skriva kod. Det handlar om tankesättet bakom programmering och om att utveckla förmågor.

Mycket aktivitet i området

Nu verkar de flesta i området ha kommit igång med sina olika filmprojekt. Det produceras manus, byggs rekvisita och filmas överallt omkring på avdelningarna. Cattis, vår IKT-pedagog, bokas för fullt och håller filmskolor, handleder och inspirerar. 

Hälsotema på fritidshemmet

Just nu pågår en fortbildning för personalen på Bårslövsskolans och Brunnsparksskolans fritidshem. På uppdrag av skolledare genomförs regelbundna träffar tillsammans med personal från Pedagogiskt Center. Teori och praktik varvas med tydlig koppling till vardagens arbete. En av uppgifterna som personalen fick var att tydliggöra ”varför de gör det de gör på sitt fritidshem och hur”. […]

Kollegialt lärande och siktet framåt

På hösten har vi alltid reflektionsveckor där vi ger varandra mer tid till att sitta ner och reflektera och analysera verksamheten. Vi i språkgruppen bjöd in en representant från varje avdelning i området för att sitta ner och dela erfarenheter kring språkaktionen, vi delade in pedagogerna i två grupper – 1-3 år och 3-5 år. […]

Modersmålslärarna i Helsingborg på SETT SYD 2016

För andra året i rad fick modersmålslärarna från modersmålsenheten i Helsingborg möjlighet till två heldagar fyllda med kompetensutveckling. Vi såg fram emot att kunna inspireras, ta del av digitala verktyg, utvecklande samtal, forskningsrapporter och skolutveckling på Malmömässan. Det erbjöds olika föreläsningar, som vi redan hade hört talas om eller som ämnesmässigt var intressant för oss. Med […]

Kooperativt Lärande

Mitt namn är Liz Fristedt och jag arbetar som klasslärare i åk 5 på Västervångskolan i Landskrona. Jag undervisar engelska, svenska och SO och är också förstelärare i Kooperativt Lärande (KL). Vad är Kooperativt Lärande? Jag vill börja med att ge er en kort inblick i vad KL är (eng. Cooperative Learning) innan jag bjuder […]

Nu lyfter vi fritidshemmen!

Under läsåret 14/15 påbörjades ett arbete kring fritidshem i syfte att utveckla verksamheten med fokus på det pedagogiska uppdraget. Vad innebär uppdraget på fritidshem? Varför gör vi det vi gör? Hur tydliggör vi kopplingen till styrdokumenten? Vad behöver vi utveckla? Hur utvecklar vi arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet Vad synliggör vi från vår verksamhet och […]

Programmera mera

  Programmera mera är den första programserien i en större satsning som UR gör kring programmering. I den första serien har man år 3 som målgrupp och väljer att främst lyfta det datalogiska tänkandet. Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster […]

GPS:en och målet

“Att undervisa är att lära en andra gång” Joseph Joubert, 1754-1824. Så används GPS:en flitigt då vi tar oss mellan olika ställen i staden som inte är större än Stockholm, men som har så många vägar, så många filer, så många skyltar och så många lockande ställen. San Francisco. Ibland använder vi pappersvarianten av karta […]

Allt detta lärande……

Alla dessa utmaningar. Så mycket vi inte vet. Så mycket vi vill veta och förstå. Vilka lärresor vi gör, för det finns så mycket att fascineras över och så stor nyfikenhet som förhoppningsvis aldrig tar slut. Så mycket som vill upptäckas och så mycket vetande som går in och vänder i oss- och tar sitt […]

Hållbar framtid i fokus när pedagoger i Södra nätverket möts för att lära av och med varandra

Den 3-4 juni genomfördes Södra nätverket för 110 pedagoger med intresse av hur Reggio Emilia-inspirationen kan ta sig uttryck. På initiativ av Reggio Emilia Institutet är temat för nätverket Hållbar Framtid och värd för nätverket var Västra Ramlösa förskolor i Helsingborg. Peter Åkesson har varit med i Reggio Emilia institutet sedan 1993 och är en av dem […]

Det kollegiala värdet av matematiklyftet

Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet mellan olika skolor, konstruktiv feedback och  nya perspektiv går inte att ta miste på. Kollegialt lärande ska enligt Skolverkets definition bland annat betona vägen fram för att lösa uppgifter, formulera problem och kritiskt granska inte bara […]

Fritidsklubben tillgodoser de äldre barnens behov

Fritidsklubben är till för att utmana de äldre eleverna och hålla deras intresse av fritids vid liv. Allerums skola byggdes 1868 och är den lilla, trygga skolan på Landsbygden i utkanten av Helsingborg. På andra våningen, högst upp i den gamla skolbyggnaden i finns den stora samlingssalen. Här har skolan startat en ny typ av fritidsverksamhet […]