Nyfiken på: Anna Jacobsson och kooperativt lärande

I Bjuv har skolorna flera satsningar kring kooperativt lärande på gång. En som är med och driver arbetet är Anna Jacobsson som är utvecklingsstrateg i kommunen. Vi var nyfikna på att veta mer och ställde några frågor till henne.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten

Du står utanför en låst dörr och väntar, utan en aning om vad som ska hända där inne. När du kommer in finns uppmaningen: Välj en plats där du kan sitta tillsammans med tre andra personer. Det är en situation som många elever ställs inför, men hur otrygga blir vi vuxna när vi ställs inför […]

Lärande misstag

Pedagogen ställer en fråga till hela klassen, och låter eleverna som ivrigt räcker upp handen svara. Känns det igen? Inger Edforss-Fuchs är en av dem som gjort samma misstag. Här delar hon med sig av sina lärdomar.

Spela tärning – ett roligt sätt att lära nya verb

Jag har funderat en hel del på hur jag kan utveckla min språkundervisning och syftet är att eleverna får använda målspråket mer under lektionerna. Ett annat syfte är att göra lektionerna lite roligare och mer avslappnade.

Läsmagi del 2 – arbetet är i gång

Det är alltid svårt att lära sig något nytt! Men det är väl så det ska vara? Jag fick uppleva så många underbara ögonblick av läsmagi idag med mina elever i åk 3.

Läsmagi del 1 – res och upplev med böcker

Nu ska vi läsa och skapa magi. När jag läser kan jag resa i tiden till förr eller till framtiden. Jag har varit i Australien massor av gånger, i böcker, men aldrig på riktigt. Att resa och uppleva med böcker är gratis om man lånar böcker på biblioteket och alldeles, alldeles magiskt! Bild från Pixabay […]

Forskarcirkel om kooperativt lärande!

En av de roligaste arbetsuppgifter som jag kan få som specialpedagog är att medverka till att undervisning utvecklas för att bli mer inkluderande och passa fler elever.Jag önskar att vi pratade mer om undervisning som leder till att många elever lyckas. Likaså att vi prövar mer systematiskt när vi försöker förändra undervisningen för att anpassa […]

Bedömning för lärande från första skoldagen

Hur kan vi redan från dag 1 i skolan skapa förutsättningar för att använda formativ bedömning som en naturlig del av elevernas lärande? Hur behåller vi elevernas motivation och lust att lära?

Kooperativt Lärande

Mitt namn är Liz Fristedt och jag arbetar som klasslärare i åk 5 på Västervångskolan i Landskrona. Jag undervisar engelska, svenska och SO och är också förstelärare i Kooperativt Lärande (KL). Vad är Kooperativt Lärande? Jag vill börja med att ge er en kort inblick i vad KL är (eng. Cooperative Learning) innan jag bjuder […]