Görar-dagen: Fixa på skolgården tillsammans!

Lärare och tjänstemän tittar fram bakom pileträd

Det här med att göra tillsammans, tänk vilken energi det ger! Jag tror att vi alla kände så när vi glada, och lite trötta, avslutade dagen efter att vi jobbat tillsammans på görar-dagen i årets omgång av skolgårdsprojektet Skolans uterum.

Det blev en så fin dag i solskenet på Maria Parkskolan (Östra allén) och på Tågaborgsskolan. Så många roliga möten mellan elever i olika åldrar men också mellan elever och vuxna och mellan skolpersonal och tjänstepersoner i staden. Och så mycket vi fick gjort tillsammans!

Men vi tar det hela från början….

Varför satsa på skolans utemiljö?

Barn rör sig allt mindre, delvis på grund av ökad skärmtid men kanske också för att de saknar utmanande och stimulerande miljöer att gå ut och upptäcka.

Att det finns natur och gröna miljöer på skol- eller förskolegården har visat sig ha en positiv effekt på barns fysiska hälsa men också på deras psykiska mående. Naturmiljöer minskar stress, främjar kreativitet och ökar koncentrationsförmågan.

Det gröna hjälper också till att minska klimatförändringarna genom att lagra in kol och klimatanpassa genom att ge skugga och fånga regnvatten. I grönskan finns också livsrummen för växter och djur som bidrar med massa av våra livsnödvändiga ekosystemstjänster.

En välplanerad utemiljö underlättar samarbete och gemensam lek mellan barn med olika bakgrund och förmågor. Genom att skapa olika typer av lekområden kan barn med olika intressen hitta platser att leka och interagera på.

Skolans uterum gör det möjligt

Varför inte också använda utemiljön som en förlängning av klassrummet. Genom att odla, ordna för vattenlek eller platser för skapande eller till exempel naturvetenskapliga observationer och laborationer kan lärandet bli mer varierat och upplevelsebaserat. Hållbarhets- och miljöfrågor blir på så sätt också lätta att göra till en naturlig del av undervisningen

På grund av alla de här nyttorna som en grön och utmanande skolgårdsmiljö kan bidra med så finns skolgårdsprojektet Skolans uterum.

Idén om en görar-dag

Vid förra årets utvärdering av projektet Skolans uterum kom förslaget att vi skulle organisera en gemensam görar-dag. Det fanns en önskan om att vi skulle få mer gjort här och nu.  Det är lätt att prata men det är inte alltid så lätt att få tid och möjlighet att faktiskt göra också. Sagt och gjort, i år testade vi!

Skolorna fick önska vad vi skulle göra tillsammans och utifrån önskemålen samlade vi material och kunskapsresurser genom våra fantastiska resurspersoner.

Nya växter i Tågaborgsskolans planteringskärl.
Nya växter i Tågaborgsskolans planteringskärl.

Tillsammans med elever på Tågaborgsskolan

Museipedagog Hedda och trädgårdsmästare Daniel, båda från Fredriksdal, fixade pile och kom till skolan med materialet, verktyg och kunskap för att vi tillsammans skulle kunna bygga den pilekoja som skolan hade önskat sig. Skolan hade också bestämt sig för att plantera växter i gamla och nya planteringskärl.

Idrottslärare Emily flyttade ut förmiddagens idrottslektioner till skolgården. Två supertrevliga och arbetsvilliga sjätteklasser avlöste varandra och fick verkligen arbeta med sin muskelkraft. Många andra elever och personal som var ute anslöt också och var med en stund när de hade rast eller vägarna förbi. Jacob, lärare i fritidshem, deltog med fritidselever under hela dagen och tog också vid på eftermiddagen för att se till så att allt nyplanterat blev vattnat.

Pernilla från fastighetsförvaltningen styrde upp planteringen och passade samtidigt på att försöka rekrytera framtida arbetskraft bland eleverna, vi behöver fler som vill jobba med våra gröna miljöer. Specialpedagog Therese kom ut och deltog mellan möten och annat på schemat. Vaktmästare Hasse höll ihop allt och fanns där han behövdes, så som han alltid brukar göra.

Elever på Tågaborgsskolan arbetar med den nya utemiljön både på skoltid och under fritids.
Elever på Tågaborgsskolan arbetar med den nya utemiljön både på skoltid och under fritids.

Under Malins ledning på Maria Parkskolan

Eftermiddagen tillbringade vi på Maria Parkskolan på Östra allén. Läraren Malin styrde upp och satte oss alla i arbete utifrån skolans gemensamma plan. Inför görar-dagen hade en grusyta, som inte tidigare använts så mycket på skolgården, grävts ur och flis och matjord hade lagts på. Nu skulle växter ner i jorden.

Vi planterade en bambuhäck, massa bärbuskar och en mängd perenner av olika slag. Det blev verkligen ett samarbete där Malin och Tea, lärare i fritidshem jobbade tillsammans med vaktmästare Anton och annan personal som kom förbi och hjälpte till en stund. Rektor Sandra tog en paus i grävandet för att kunna fixa så att det fanns god fika till alla som deltog. Alla grävde vi för glatta livet för att få till en grönskande oas under det stora bokträdets krona.

Även på Maria Parkskolan hade elever och personal önskat en pilekoja så Daniel och Hedda tog fram verktygen och började om. Till sist kröntes också platsen med att Daniel byggde en pileportal in till den nya oasen.

En pilekoja stod högt på önskelistan på Maria Parkskolan.
En pilekoja stod högt på önskelistan på Maria Parkskolan.

Eleverna på skolan var iväg på utedag och kom hem till en förvandlad skolgård. Efter görar-dagen började elevernas arbete med att bygga insektshotell och måla stenar för att försköna platsen och se till så att den erbjuder boplatser även för våra små vänner, insekterna.

En förvandlad skolgård.
En förvandlad skolgård.

Vi längtar redan till nästa görar-dag

Det blev en väldigt fin dag och vi fick så mycket gjort så vi bestämde oss genast för att göra om det nästa år. Undrar vilka skolor vi kommer vara på då?

Text och foto: Emma Sjöberg, miljösamordnare, Helsingborg.