På riktigt med “På Riktigt”

Lärcirklar, hubbar, lärande och multimodala arbetssätt. Lin Educations På Riktigt har börjat sprida sig till de skånska skolorna och en av dessa är Västra Berga skola i Helsingborg med rektor Martin Carling i spetsen. På Västra Berga skola i Helsingborg har man under höstterminen 2014 dragit igång med det digitala läromedlet På Riktigt, vilket har […]

Helsingborgsmodellen – för tidig läs- och skrivutveckling

Ladda ner Helsingborgsmodellen – för tidig läs- och skrivutveckling här (pdf) Läs artikel om tidig läs- och skrivutveckling med Helsingborgsmodellen här

Musikalprojekt …och den ljusnande framtid

Nästa vecka är det dags för Elinebergsskolans stora musikalprojekt. Årets föreställning …och den ljusnande framtid handlar bland annat om grupptryck, orättvisor och passion och utgår från noveller som elever i årskurs 9 skrivit. Just nu repar orkester och ensemble för fullt inför premiären. Bakom dörrarna i Elinebergsskolans aula samsas blandade toner, koreografi, skratt och hårt arbete. […]

Räkna ut hur mycket vatten man slösar

Här delar matematiklärare Björn Sahlin med sig av en “flippad” matematikuppgift han gjort med sina mellanstadieelever som går ut på att räkna ut hur mycket vatten man slösar när man skalar potatis till en middag.

Från fritidspedagog till matematiklärare

Björn Sahlin upptäckte matematiken när han arbetade som fritidspedagog. Därifrån vidareutbildade han sig till matematiklärare och idag, 2015, arbetar han på Rydebäcksskolan i Helsingborg. Han är förstelärare och handledare inom matematiklyftet. Björns roll är att inspirera andra lärare och han brinner fortfarande för matte i praktiken. Björn påbörjade sin karriär i skolan som fritidspedagog för […]

Matematik och svenska tillsammans

Jag har valt att arbeta utan lärobok i matematik i min klass. Eleverna går nu i årskurs 2. Vi arbetar just nu med ett material som heter Uppdrag språklyft med matematik – Leksaksfabriken. Provläs gärna boken. Boken är en lärarhandledning med en spännande berättelse. Aktiviteterna som finns i handledningen är kopplade till målen i Lgr 11 […]

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken kan det skapas en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder. Psykolog Bo Hejlskov Elvén går med självklara steg upp […]

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se ett exempel från praktiken. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande. Förutom utformningen av […]

Paneldebatt från #Hbg44 2014

#Hbg44 avslutades med en paneldebatt med några nyckelpersoner från veckan. Ing-Marie Rundwall, Jaana Nehez, Lotta Karlsson, Joakim Jardenberg och Peter Karlberg.

Föreläsning med Anne Bamford från #Hbg44

Här kan du se föreläsning med Anne Bamford från #Hbg44 2014 som handlar om nya dimensioner i undervisningen med nya lärmiljöer som 3D. Bamford pratar bland annat om hur barn och och unga lär sig samtidigt som hon sätter åhörarna i olika typer av lärandesituationer.