Läs- och skrivutvecklare från Västerås besökte Munka-Ljungby skolområde

personal gruppbild

Läs- och skrivutvecklare från Västerås  besökte Toftaskolan i maj för att ta del av samt föra dialog kring framgångsrik läs- och skrivundervisning. Besökarna hade fått kännedom om Munka-Ljungby skolområdes förhållningssätt till språk-, läs- och skrivundervisning genom Skolverkets nationella konferens kring ovanstående.

Syftet med studiebesöket var att vi, lärare och skolledning i Munka-Ljungby skolområde tillsammans med besökande läs- och skrivutvecklare, gemensamt skulle fördjupa och utveckla vår kunskap om läs- och skrivundervisning i alla ämnen och årskurser.

Inför besöket hade besökarna tagit del av skolområdets rapport kring delar av dess undervisningsutveckling samt även läst Adrienne Gears böcker Reading Power och Writing Power.

Besöket inleddes med en presentation av syfte och bakgrund till skolområdets utveckling av läs- och skrivundervisning. Besökarna fick också ta del av strukturer och upplägg utifrån frågorna;

  • Hur organiserar vi för framgångsrik undervisning?
  • Vilka metoder och modeller tillämpas?
  • Hur är skolans systematiska kvalitetsarbete organiserat för att säkerställa att rätt mål sätts och rätt insatser görs?

Efter presentationen deltog man i fyra olika klassers undervisning för att få möjligheten att uppleva det som presenterades under inledningen av dagen. I slutet av skoldagen besöktes även skolbiblioteket och samtal ägde rum kring analoga böckers påverkan på elevernas läs- och skrivutveckling.

På eftermiddagen samlades mottagande lärare, speciallärare, skolledning och besökande läs- och skrivutvecklare för dialog utifrån de två frågorna;

  • Vad har jag särskilt lagt märkte till idag?
  • Vad har jag lärt mig eller upptäckt att jag vill lära mig idag?

De lärdomar vi gjort är att vi i Munka-Ljungby skolområde har, genom studiebesöket, givits möjlighet att se på vår undervisning utifrån våra besökares nyfikna ögon och frågor. Vi har också haft möjlighet att se våra elever ur andra perspektiv genom besöket. Våra elever är vana vid arbetssättet och besökarna beskriver hur detta är synligt på olika sätt. Man beskriver till exempel elevernas sätt att uttrycka sig och hur de får tag i sina kunskaper genom interaktion.

Det finns en gemensam syn och ett gemensamt språk på skolan och det råder en stor öppenhet. Om detta vittnar besökarna på flera olika sätt. Det samma gäller den öppenhet som beskrivs, konkret med öppna dörrar in i klassrummen men också känslan av öppenhet, att dela med sig och att vara nyfikna på varandra.

Vi ser värdet av ett välfungerande bibliotek och våra besökare noterar att det är uppenbart att det har satsats på läsning

Besökarna beskriver, på många olika sätt, hur språk-, läs- och skrivutvecklingsarbetet “sitter i väggarna”, man förstår att reell utveckling har fått lov att ta tid och gemensamt beskriver man värdet av rektors ledning och kunskap i ämnet för att möjliggöra detta utvecklingsarbete.

Vi har genom våra besökare fått bekräftat att vi behöver fortsätta att sätta ord på det vi gör med ett professionellt, gemensamt språk och vi behöver få andras perspektiv för fortsatt utveckling. Besöket har påmint oss, och visat våra besökare, att vi kan använda läsförståelse- och skrivstrategierna i fler ämnen. Besökarna belyser också på flera olika sätt att strukturen att jobba en kort stund, stanna upp och dela med sig för att sedan jobba en kort stund till är framgångsrik. Det är processen som är det viktiga, inte slutprodukten.

Våra årshjul för språk-, läs- och skrivundervisning är en framgångsfaktor och vi har lärt oss vikten av modellering. Våra besökare påtalar att detta blir nästa steg i deras utvecklingsarbete på deras hemmaplan, att modellera för varandra och titta på sin undervisning genom modellerandet.

Besöket visar på följande implikationer inför framtida, fortsatt, undervisningsutveckling;

  • Vi kommer att fortsätta och utveckla vår modellering. Genom modellering får vi syn på vår undervisning och möjlighet till utveckling. Framöver fortsätter vi att modellera i våra klassrum. Läs- och skrivutvecklare kan fortsättningsvis bjudas in att modellera, men vi ska också modellera i varandras klassrum för att utveckla vår undervisning och öka progressionen i lektionsinnehållet.
  • Rektors uppdrag och kompetens som pedagogisk ledare är viktig. En ledare med förankring i, och kunskap om, sin verksamhet och om vilka medvetna didaktiska val som behövs göras kommer med stor sannolikhet att utföra möjliggörande ledarhandlingar. Ett demokratiskt ledarskap med stor delaktighet där lärarna bidrar med sin kunskap och kompetens är grunden för möjliggörande ledarhandlingar.
    Läs mer i rapporten Ledarskapets betydelse för undervisningsutveckling (pdf)
  • Vi kommer att fortsätta värna om vikten av vårt förhållningssätt kring språk-, läs- och skrivundervisning genom att ge våra lärare rätt förutsättningar att bedriva kompetent undervisning.
  • Genom besöket fick vi ånyo bekräftat att det är värdefullt att det blir ett “vi-arbete” som vi håller i, tillsammans. Utveckling sker genom delaktighet!

Munka-Ljungby skolområdes stolta och utvecklingsorienterade pedagoger genom deras lika så rektor,

Petra Johnsson Jähnke

Länkar

Lärdomar av framgångsrik läs- och skrivundervisning i Kanada Ängelholms kommun, FOU-rapport 14:2023.

Språk-, läs- och skrivutvecklare – en resurs för ökad kvalitet och likvärdighet i undervisningen (Skolverkets stödmaterial)

Reading Power – Aktivera elevernas tänkande när de läser av Adrienne Gears.

Writing Power – Undervisa i gemensamt och enskilt skrivande av Adrienne Gears.