Grej Of The Day (GOTD) att använda i klassrummet
Här hittar du över 100 GOTD:s som du kan använda direkt i klassrummet. Sammanställt och delat av Inger Fuchs.
Inger Fuchs
Brinner för hållbar utveckling och det kooperativa lärandet och för hur allt hänger samman.
Instagram: @pippipapjoddar
GOTD att låna, i alfabetisk ordning
Du hittar alla mina GOTD i alfabetisk ordning i det här Google dokumentet (länk)
A
Om Abraham o de monoteistiska religionerna
Om Akilles
Om Alfred Nobel
Om Alla hjärtans dag (Valentin)
Om utvandringen till Amerika
Om Andrées polarexpedition 1897
Om OS under antiken
Om romansk o gotisk arkitektur
Om Arkimedes
Om asyl
Om Australien (samt bränderna)
B
Om Barnkonventionen
Om John Bauer
Om Beatles
Om Ludwig van Beethoven
Om Berlinmuren
Om bi och humlor
Om bläckfiskar
Om Tjörnbron, 1980
Om bärnsten
Om Bröderna Grimm
C
D
Om DNA
Om Downs syndrom (21/3)
Om Bob Dylan
E
Om Albert Einstein
Om EU
Om Per Eskilsson + Eskilsminne
F
Om Fenrisulven
Om fladdermöss
Om flottning av timmer
Om folktro
Om Frihetstiden 1
Om Frihetstiden 2
Om franska revolutionen
Om fåglar (talgoxe, blåmes, bofink, lövsångare)
Om fågelbo- vävare
G
Om Mahatma Gandhi
Om Golfströmmen
Om Vincent van Gogh
GOTD om GOTD
Om Bröderna Grimm
Om våra grundlagar
Om Gustav II Adolf
Om Gustav III
Om romansk o gotisk arkitektur
H
Om HAIKU
Om Hansan
Om Halloween
Om humlor och bin
Om hällristningar
I
Om IKEA
Om Istanbul (Konstantinopel, Hagia Sofia)
J
Om jordskalv och plattor
Om San Fransisco o jordbävningar
Om jultomten
K
Om Karl X
Om Karl XI
Om Karl XII
Om kinesiska nyåret
Om Martin Luther King
Om kirskål
Om klorofyllfabriken
Om kravallerna i Ferguson, USA
Om drottning Kristina
Om kråkfåglar
Om Sankta Mariakyrkan o Kärnan, Helsingborg
L
Om Lina Sandell, psalmdiktare
Om Carl von Linné
Om Ljus (stearin, stöpa + lite hastighet)
Om Lucia
M
Om Malala
Om mandala
Om maraton
Om Martin Luther o reformationen
Om Martin Luther King
Om Michelangelo o Sixtinska kapellet
Om månaderna
N
Om ursprunget till Sveriges nationaldag
Om Nilen
Om de nordiska språken
Om norrsken
O
P
Om palmolja
Om pesten
Om Pi
Om plast
Om jordskalv och plattor
Om PokémonGo
Om polio
Om Pompeji
Om skiften o potatis
Om pyramiderna
Om Påskön
Q
R
Om Ramadan
Om Ramlösa brunnspark + vatten
Om redwood
Om reformationen o Martin Luther
Om regnskogen
Om renässansen (+ Leonardo da Vinci)
Om franska revolutionen
Om riksdagen
Om romansk o gotisk arkitektur
Om Romarriket
Om Rådhuset Helsingborg
Om kvinnlig rösträtt
S
Om samerna och minoritetsfolk.
Om San Fransisco + jordbävningar
Om Lina Sandell, psalmdiktare
Om Sankta Mariakyrkan o Kärnan, Helsingborg
Om sidenvägen
Om Singapore
Om Sixtinska kapellet o Michelangelo
Om skaraben
Om skiften o potatis
Om snapphanar
Om solförmörkelse
Om storm
Om ursprunget till Sveriges nationaldag
T
Om terrakottaarmén
Om Tjörnbron, 1980
Om tobak
Om tsunamis
Om äldsta trädet och högsta
Om tulpaner
Om trälar
U
Om ubåt 137
Om urdu
Om USA-valet
Om utvandringen till Amerika
V
Om Valentin (Alla hjärtans dag 14/2)
Om Vasaloppet
Om Vasaskeppet
Om vatten 1
Om Vincent van Gogh
Om Virus
Om Leonardo da Vinci (renässansen)
Om vägar 1
W
X
Y
Om Yggdrasil, vikingarnas världsträd
Z
Om zeppelinare
Å
Om årstider, vår- o höstdagjämning
Om ålen
Ä
Om äldsta trädet och högsta
Ö
Vad är Grej of The Day (GOTD)?
Micke Hermansson, mellanstadielärare från Umeå startade med små minilektioner om företeelser, händelser, personer och så vidare för åtta år sedan. Micke kallar minilektionerna Grej Of The Day.
Jag snappade upp idéerna 2013 men kom inte riktigt igång förrän efter höstlovet 2014, då inspiration kom igen från Grej Of The Day-gruppen, som växte explosionsartat på Facebook.
Jag gör Grej of The Day, helst minst tre gånger i veckan. Dessa är som sagt mikrolektioner om olika faktaområden, ibland helt slumpmässigt valda. Till dessa minilektioner gör jag en kort presentation via presentationsverktyget i GAFE. Undervisar man i många ämnen, är det lämpligt att blanda ämnen både från NO, SO, kvinnor respektive män, nutid med dåtid, öst med väst, nord med syd och så vidare. Inled med ledtrådar, gärna dagen innan.
“Kunskap ska vara coolt!” som Micke har uttryckt det och vi kan bara hålla med. Efter varje termins utvärdering så har alla elever lyft GOTD som en av de roligaste lektionsupplevelserna. “Man lär sig något nytt hela tiden” ,“Det är intressant”, “Det är roligt för man lär sig fakta på ett roligt sätt” “…speciellt GOTD är väldigt kul”, “GOTD- man lär sig massor av saker om sådant man inte visste innan”, “Jag älskar Grej Of The Day”.
NOTD – News of The Day – ett alternativ till GOTD
Så här går det till i klassrummet
Efter genomgången sätter vi upp symbolbilder runt världskartan för att så småningom få ihop samband – spontant från eleverna. Jag har valt att göra alla presentationer via Google presentationer.
Eleverna tränar sig i att skriva korta anteckningar i en särskild bok för GOTD. Det är en träning att skriva stödorden så att man kan förstå igen och att fånga ett innehåll på en sida med bildsymboler till. Små, korta repetitioner görs under dagarna/veckan efter. Uppdrag är att också berätta hemma.
Själv försöker jag förstå vad det är som gör det så roligt….Kan det vara att fånga något under max 15 minuter, att se eleverna som upptäcker samband mellan olika GOTD-lektioner, att det är en spänning att inte veta vad det ska handla om, att koncentrationen klarar av att vara på topp osv att minnet stimuleras av nyfikenheten, sambanden, upptäckten av hur mycket man kan lära sig, att jag agerar i hela klassrummet med kropp och röst eller….. ?
Förmågor vi tränar är bland annat analysförmågan – då eleverna tränar att resonera och koppla samband till redan lärda områden/företeelser, kommunikativa förmågan – som eleverna bland annat tränar sig i då de återberättar vad de lärt för andra – och sig själv, med hjälp av stödord eller då de ska/vill förklara hur det ena området kan kopplas till ett annat, begreppsförmågan – då eleverna lär och använder nya begrepp och tränar i att se begrepp i olika kontexter, i olika GOTD. GOTD är också ett språkutvecklande arbetssätt då vi bland annat använder oss av EPA-tekniken, där begrepp, samband, orsak och konsekvenser först tänks och formuleras i eget huvud , sedan i par och därefter med alla.
Micke Hermansson var i Helsingborg och föreläste 4 februari 2014. Här är bildspelet från Mickes föreläsning.
Följ gärna Facebookgruppen: Grej Of The Day
Vill du veta mer? Läs artikeln Microlektioner ger effekt (SvD)