Nyfiken på Mikael Fransson som gärna reser med eleverna
Mikael Fransson är förstelärare på Västra Berga skola. I slutet av förra året blev Västra Berga skola beviljade två stipendier från Olof Palmes minnesfond som nu ska användas för att ta med årskurs nio till Berlin och Auschwitz. Detta är en del av att arbeta med demokrati och syftet med resan är att kunna diskutera viktiga händelser i vår historia som utmanat vår demokrati.
I Pedagogsajtens Nyfiken på får medarbetare svara på frågor från andra medarbetare. Den här gången svarar Mikael Fransson, förstelärare på Västra Berga skola.
Ni har blivit beviljade två stipendier, är det för samma grupp/klass eller för olika klasser?
Fantastisk kul att få stipendier. Jag och min kollega sökte för två resor. Tanken var att genomföra två resor under våren med våra årskurs nio eleverna, men mot bakgrund av att pandemin begränsar resandet så kommer vi att fokusera oss på endast en resa under juni månad 2022.
Är det du som sökt stipendierna eller är det eleverna själva som fått vara med i ansökningsprocessen?
Det är jag tillsammans med min kollega Maria Wahlberg och rektor Martin Carling.
Hur har undervisningen/arbetet sett ut inför resan? Med vilka förkunskaper kommer eleverna få uppleva Berlin/Auschwitz?
Under en stor del av vårterminen arbetar vi mycket med händelserna i Europa och bakgrunden till Förintelsen. I undervisningen gör jag bland annat kopplingar till vår tid och det som sker i världen idag. Fokus ligger inte bara på händelser utan en stor del av arbetet handlar också om värdegrundsfrågor och etiska frågeställningar.
Ska resan mynna ut i något vidare, en uppsats, film eller liknande?
När eleverna är i väg så skriver de dagbok. I dagboken skriver de ner sina tankar och funderingar kring det de möter och få ta del av. De dokumenterar också resan med bilder som vi delar på skolans Facebook-sida. När eleverna sedan kommer hem redovisar de för de andra klasserna på skolan.
Vad är fördelarna med att visa eleverna i verkligheten jämfört med i klassrummet/på film?
Det är jättemånga fördelar. Det är en viktig del av elevernas lärande. Att få besöka platser vi läser om, att gå på utställningar och workshops är en jätteviktig del i barnens utbildning. Jag gillar att göra fältstudier i alla mina ämnen. Det behöver inte handla om en resa till Berlin eller Krakow. Det kan vara stadsvandringar på Drottninghög och utställningar på Dunkers. Lärandet sker inte bara i klassrummet.
Vad är det som driver dig att göra ”detta lilla extra”?
Jag vill skapa lusten och väcka nyfikenhet hos mina elever. Att få dem att upptäcka och lära sig samarbeta kring ett uppsatt mål. Det driver mig. Jag har gjort ett antal resor till Krakow med mina elever och vi har finansierat dem genom olika insamlingar, disco, kakförsäljningar med mera. När man arbetar mot ett uppsatt mål så skapar det så mycket gruppkänsla och alla insamlingarna väcker verkligen elevernas entreprenöriella sida.
Har du några tips till dina kollegor som kanske är sugna på att söka ett stipendium eller på något sätt också arbeta med demokrati?
Det gäller att ha ett tydligt mål och vara tydlig i sin projektbeskrivning. Olof Palmes minnesfond är en bra fond att söka bidrag ifrån, men det finns även andra fonder där man kan söka. Helsingborg stad har också fonder där du kan söka pengar. Jag arbetar också med Erasmusprojekt och här finns det också möjlighet att söka pengar under förutsättning att man kan hitta skolor i Europa att samarbeta med.