Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
fyra personer fyra personer fyra personer fyra personer fyra personer fyra personer

Avslut och sammanfattning av ett konstigt år

2021-06-28

Inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga….

En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä

Arkitektur och design i fokus när barnen skapar

2021-06-17

Kristallens förskola har under läsåret som projekt “En hoppfull och hållbar framtid” med fokus på deras utegård. Med hjälp av konstnär Kristina Schultz kunde barnen och pedagogerna fördjupa och utveckla sitt byggande.

Laiban - AI i förskolan

2021-06-04

Hur är det möjligt med en AI i förskolan och kan barnen relatera till en robot? Enligt styrdokumenten är det viktigt att vi ska följa med i samhällets utveckling. Det betyder också att fasa in nya digitala verktyg på rätt sätt i verksamheten så att det skapar ett lärande hos barnen.

Maten i magen och inte i soporna

2021-06-04

Carina Gladh är kock och måltidspedagog på Salladsgatans förskola. Här beskriver hon förskolans arbete med hållbar utveckling och framför allt arbetet med att minska matsvinnet.

Förskola visar upp mångkulturalitet med estetiska uttrycksformer

2021-05-17

Förskollärarna på avdelningen Stjärnan på Lussebäckens förskola ville synliggöra sin mångkulturalitet och ge barnen en ökad möjlighet att uttrycka sig med estetiska uttrycksformer. Genom Skapande skola och tillsammans med Wilson Dance Factory får barnen möta en riktig danslärare och möjlighet att uttrycka sig via olika sorters musik och rörelse.

Förskolorna lär sig om teckning och illustration – både som kommunikationsform och som profession

2021-04-27

Pedagoger och barn på Sofiebergs förskolor ville lära sig mer om att teckna och illustrera. Tillsammans med en konstnär och illustratör fick 12 pedagoger och 55 barn lära sig mer om att teckna men också om en profession och ett skapande yrke.

Barnen är med och skapar en ny utemiljö

2021-04-19

En plats utomhus där barnen får vara med i utformningen men också vara delaktiga i processen och bli egna aktörer och scenkonstnärer. Det är målet med det projekt som Traktörsgatans förskola arbetar med under våren.

Barnen blir superhjältar – i dubbel bemärkelse

2021-04-08

Barnen på förskoleavdelningen Almen har fått skapa superhjältedräkter som de under våren kommer använda i drama och filmskapande. Materialet till dräkterna är återbrukat material som de samlat in till avdelningen. Projektet går under namnet ”Vem kan jag bli?” och har fokus på identitet och hållbarhet.

Ökad trygghet i sin identitet med drama på förskolan

2021-03-16

Under läsåret 21/22 är, för första gången, flera förskolor engagerade i Skapande skola i Helsingborg och har fått bidrag för sina projekt. Diamantens förskola är en av dem och just nu sker ett Skapande skola-projekt på förskolan där barnen genom drama får arbeta med sin självbild och sin egen identitet.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

"Samarbete grunden till en bra utbildning för barnen"

2021-03-05

Helena Nilsson, processledare på Vallmons förskola i Bjuvs kommun, svarar på nyfikna frågor från Anna Jacobsson.

Barnens intresse för Kärnan och Rådhuset har lämnat spår i staden

2021-02-16

Om du som barn får möjligheten att känna delaktighet i din egen stad har du förmodligen bättre chanser att växa upp till en framtida demokratisk medborgare. Ett sätt att lära känna sin stad är genom att utforska historiska platser. Det fick 5-årsgruppen på Furutorpsgatans förskola göra under förra året. Dessutom fick de göra en egen rundvandring i appen Guide Helsingborg där de kunde berätta om allt det de lärt sig i sitt projekt och på så sätt sätta sitt eget digitala spår i staden.

Varför Nätverk för VFU-handledare?

2021-02-10

Hur kan ett uppdrag som samverksansdoktorand stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund? I denna text beskriver Jenny Henriksson arbetet och utvecklingen med Billesholms förskolors Nätverk för VFU-handledare.