Skolrobot som stöd för skolnärvaro

"" "" "" "" "" ""

När elever av olika orsaker hamnat i så svåra omständigheter att eleven inte kommer till skolan alls har vi ofta svårt att hitta rätt stöd. Utmaningarna för att hjälpa eleven att närma sig skolan är många och för olika elever är därför olika stöd och lösningar nödvändiga. För några elever kan skolrobot som insats vara ett stöd. Läs gärna mer om hur det kan fungera.

Utmaning att vara närvarande i skolan

Har du elever som kämpar med frånvaro på grund av sjukdom, ångest eller har andra utmaningar i skolan? Skolroboten AV1 är ett flexibelt sätt för dessa elever att vara en del av klassrummet, även på distans, då de kan interagera i en fysisk miljö de inte befinner sig i. Genom att inkludera eleverna i klassrumsundervisningen även när de inte kan närvara fysiskt får de större social tillhörighet och behovet av 1-1-undervisning kan minska.

Vad är en skolrobot?

AV1 skolrobot är en liten enhet, cirka 30 cm lång och 2 kg tung, vilket gör den lätt att placera på en bänk eller flytta runt. Eleven styr roboten själv från en iPad som lånas ut tillsammans med skolroboten.

En vit robot med huvud och kropp. Den står på ett bord. ögonen lyser och ser glada ut.
Skolrobot AV!

Skolroboten erbjuder

  • Visuell delaktighet – Eleven ser allt som AV1 ser genom en liten kamera på robotens huvud. Detta kan vridas 360 grader och titta upp och ner via iPadens touchskärm.
  • Röst i klassrummet – Eleven kan prata genom robotens högtalare
  • Fokusläge – Genom att tända en blå lampa meddelar eleven att hen är med men inte vill ha någon uppmärksamhet från lärare eller klasskamrater.
  • Be om uppmärksamhet – Eleven kan räcka upp handen och då tänds en grön lampa som visar att eleven vill ha ordet.
  • Visa känslouttryck – Eleven kan via olika knappar ändra form på robotens ögon och på så sätt visa känslor som till exempel neutral, glad och fundersam.

Integritet och säkerhet

AV1 sänder en end-to-end krypterad livestream och ingen data spelas in. Eventuella försök att ta skärmbilder eller skärminspelningar leder till att streamen avslutas och användaren blockeras. Inga uppgifter om elev eller klasskamrater lagras.

Framgångsfaktorer – detta behöver vara på plats

  • Skolan har ett pågående arbete med insatser för eleven reglerade i ett åtgärdsprogram
  • Roboten ses som ett komplement till övriga insatser
  • Eleven själv är motiverad och vill
  • Vårdnadshavarna är positiva och vill prova
  • Lärarna har en positiv inställning och tror att det kan fungera
  • Elevhälsoperson är kopplad till åtgärden och har tät uppföljning
  • Arbetet har startat försiktigt och med små steg har man närmat sig skolgång.
  • Förväntningar och scheman är tydliga.
  • Att klasskamraterna ser den frånvarande eleven som en del i klassen, så kallad social förankring är viktigt.
  • Tydlig kommunikation med kollegor, elever och vårdnadshavare om vad AV1 är och hur den fungerar och varför den används.
  • Fungerande rutiner som att skolroboten alltid laddas under natten och vem som ansvarar för att starta upp den i klassrummet är nödvändiga.
  • Redan från början måste eleven vara medveten om att insatsen syftar till att hjälpa hen att återgå till fysisk närvaro i skolan.

Skoldatateket i Ängelholm

Skoldatateket fungerar som en resurs för skolor i behov av AV1. Idag finns sex skolrobotar för utlåning till skolor som behöver ge stöd med AV1 till någon elev.  Den första roboten köptes in 2020 och vi har sedan dess provat och lärt oss en hel del om bästa sättet att använda dessa. Då efterfrågan på skolrobotar ökat har vi fått köpa in fler efter hand.

Inledningsvis har vi använt skolrobotar till elever som har haft behov av att följa skolan men haft medicinska hinder som operationer, cancerbehandlingar eller olika fysiska sjukdomar och då har roboten varit till stor hjälp. På senare tid har vi även använt skolrobot till elever med symptom på psykisk ohälsa, till exempel ångest, stress och social fobi, som har hög skolfrånvaro. Vi ser roboten som ett komplement till andra insatser.

Erfarenheter av användning av skolrobot AV1

Elev i lågstadiet: Efter att ha drabbats av sjukdom är eleven hemma hela ht åk 1 och under vt åk 1 introduceras skolrobot. Bra samarbete mellan mentor och vårdnadshavare med skoluppgifter som anpassas efter elevens mående leder till delaktighet i klassen genom roboten. Under ht i åk 2 är eleven mer och mer i skolan med fortsatt tät planeringen mellan hem och skola. Eleven är tillbaka i skolan på heltid under vt åk 2 och gick ut åk 3 med god måluppfyllelse och hög närvaro.

Elev i mellanstadiet: Under jullovet drabbas eleven av psykisk ohälsa och kommer inte tillbaka till skolan efter lovet. Skolkurator introduceras snabbt och samtalskontakt startas med intervall var/varannan vecka. Skolrobot introduceras efter påsklovet. Tätt samarbete mellan skolkurator och vårdnadshavare för att hitta rimlig nivå. Innan höstterminens start i åk 6 träffar eleven sin nya mentor tillsammans med skolkurator. Tillsammans med vårdnadshavare läggs en plan för att återgå till skolan. Detta går framåt under höstterminen och efter jullovet är eleven tillbaka på heltid i skolan. Eleven gick ut åk 6 med goda betyg i alla ämnen. Hen har även slutat åk 7 med hög närvaro och god måluppfyllelse.

Elev i högstadiet: Elev kommer inte till skolan på grund av utmattning Under vt fick eleven tillgång till skolrobot och började delta på vissa lektioner. Väl fungerande samarbete specialpedagog, elev och vårdnadshavare och tydliga rutiner där assistent i klassen såg till att skolroboten flyttades runt mellan lektionssalarna på högstadiet gjorde att eleven kunde följa tillräckligt många lektioner för att gå ut åk 9 med betyg som gav gymnasiebehörighet.

Vetenskapligt stöd

Det finns ett visst vetenskapligt stöd som säger att elever upplever att AV1 ger dem möjlighet att få tillgång till undervisning och att kunna behålla kontakten med skolans undervisningsmiljö (Neuman m. fl., 2025). Undersökningarna visar också att arbetet runt omkring är nödvändigt och kräver ett stort engagemang av lärare för att det ska fungera.

NO Isolation har gjort en undersökning i två kommuner där man använt AV1. Deras resultat visar att i gruppen elever med medicinska hinder har ca 90 procent av insatserna lyckats medan i gruppen elever som har symptom på psykisk ohälsa har runt 60-65 procent av insatserna varit framgångsrika.

Referenser

No Isolation. (2025). Preliminary Indicators of AV1’s Impact on School Non-Attendance Reduction and Student Reintegration. AV1 Impact Witepaper.

Neumann, L., Skoubo, S., & Wamsler, F. (2025). (Tele) present in the classroom: exploring the international use of telepresence robots for inclusive learning environments. Learning Environments Research, 1-22.

Vill du har kontakt så finns Annika Jönssons mejladress här. Annika är specialpedaog på Skoldatateket i Ängelholm.