Strategier för psykisk hälsa på högstadiet och gymnasiet






Psykisk ohälsa bland unga är en växande utmaning, särskilt när de kliver in i gymnasiet med ökade krav och en mer komplex social miljö. Det som inte syns på ytan kan få stora konsekvenser för både lärande och välmående. Hur rustar vi våra elever för dessa utmaningar, och hur kan vi som pedagoger och elevhälsopersonal arbeta mer systematiskt med hälsofrämjande frågor?
Skolinspektionens granskningar har visat att många gymnasieskolor saknar en medveten strategi för att arbeta med hälsofrämjande frågor. Trots att elevhälsan finns på plats är den inte alltid fullt integrerad i undervisningen eller skolkulturen. Rapporter pekar på att ett hälsoperspektiv måste genomsyra hela verksamheten för att effektivt kunna stärka elevernas hälsa och därmed förbättra deras lärande. En viktig insikt är att det hälsofrämjande arbetet måste vara kopplat till hur undervisningen bedrivs och hur utbildningen utformas för att ge eleverna en rimlig arbetsbelastning och överblick.
Du kan läsa mer om Skolinspektionens granskning i rapporten: Gymnasieskolors arbete för att främja elevers hälsa (skolinspektionen.se)
En gemensam satsning för att stärka elevernas hälsa
I Helsingborg pågår ett konkret och systematiskt arbete. Vid en erfarenhetsträff delade representanter från gymnasieskolorna, Nicolaiskolan, Olympiaskolan och International school of Helsingborg, med sig av sina framgångsrika strategier för att arbeta med psykisk hälsa och välmående – ett arbete som hjälper elever och föräldrar att få syn på elevens användning av sociala medier, sömnmönster och allmänna mående. Framför allt fokuserar arbetet på konkreta åtgärder som elever och föräldrar kan vidta för att förbättra situationen och därmed elevens skolarbete. Det handlar om att gå från offer till aktör i sitt eget liv.
Berättelserna från Nicolaiskolan, Olympiaskolan och International school of Helsingborg visar att det finns effektiva sätt att arbeta med psykisk hälsa i gymnasiet. Genom att integrera värdegrundsarbetet i lektionerna, använda relevant undervisningsmaterial som engagerar eleverna och satsa på ett långsiktigt och systematiskt engagemang, kan skolan bli en ännu starkare friskfaktor. Det handlar om att ge eleverna rätt verktyg för att navigera i livet, även när utmaningarna inte syns på ytan. Det är en gemensam uppgift för lärare, mentorer och skolledning att fortsätta detta viktiga arbete.
Konkreta tips för att komma igång med arbetet för välmående
- Integrera i befintlig undervisning: Precis som Nicolaiskolan kan ni hitta sätt att väva in diskussioner om psykisk hälsa och skärmtid i ämnen där det känns naturligt. Detta säkerställer att alla lärare involveras och att ämnet blir en del av den ordinarie skoldagen.
- Använd mentorstiden aktivt: Många skolor använder mentorstiden, där lärare och elever tittar på interaktiva filmklipp. Pausa filmen för att diskutera frågorna som dyker upp och rollfigurerna i filmen. Denna metod främjar djupare reflektion och dialog.
- Välj relevant innehåll: Precis som Olympiaskolan uppmärksammade, är det avgörande att undervisningsmaterialet känns relevant och icke-moraliserande för eleverna. Vårt utgångsmaterial är utformat för att vara engagerande och användarvänligt.
- Involvera föräldrarna: Som Olympiaskolan planerar, och som International School of Helsingborg betonar, är det en framgångsfaktor att involvera föräldrarna. Att bjuda in till föräldramöten med fokus på dessa frågor kan ge föräldrarna verktyg att stötta sina barn hemma.
- Satsa långsiktigt: Som Internationella skolan framhöll, är långsiktighet avgörande. Se arbetet med psykisk hälsa som en kontinuerlig process, inte ett enstaka projekt.
- Använd befintliga resurser som komplement: Vårt ursprungliga material är ett utmärkt komplement till ert befintliga värdegrundsarbete. För internationella skolor är det en stor fördel att resurserna finns tillgängliga på engelska.
Slutsats: En gemensam satsning
Berättelserna från Nicolaiskolan, Olympiaskolan och International School of Helsingborg visar att det finns effektiva sätt att arbeta med psykisk hälsa i gymnasiet. Genom att integrera värdegrundsarbetet i lektionerna, använda relevant material som engagerar eleverna och satsa på ett långsiktigt och systematiskt engagemang kan skolan bli en ännu starkare friskfaktor. Det handlar om att ge eleverna rätt verktyg för att navigera i livet, även när utmaningarna inte syns på ytan. Det är en gemensam uppgift för lärare, mentorer och skolledning att fortsätta detta viktiga arbete.
Pedagogiskt center och Elevhälsan fortsätter att lyfta fram goda exempel och inspirera fler. Vår förhoppning är att detta erfarenhetsutbyte ska leda till en starkare gemensam insats för att främja en hållbar psykisk hälsa hos unga inom Helsingborgsstads skolor.
Vill du testa Det syns inte? Modulen Ta kontroll över din uppmärksamhet (detsynsinte.learnworlds.com) är kostnadsfri och öppen för alla att använda.
Information för dig som arbetar i Helsingborgs stads skolor
Läs mer om Det syns inte och få svar på dina frågor om materialet på intranätet.
Som inloggad medarbetare kan du också få tillgång till utbildningsmaterial, moduler, föreläsningsmaterial och forskning, samt information om kommande erfarenhetsträffar.
Har du frågor? Kontakta Pedagogiskt center i Helsingborg pedagogisktcenter@helsingborg.se