Trelärarsystem för att förstärka undervisningskvaliteten

Många skolor måste ställa om inför ändrade förutsättningar. Rektor Rebecka Nilsson och hennes medarbetare möter den utmaningen med ett trelärarsystem som har potential att förbättra kvaliteten på undervisningen och skapa en stimulerande lärandemiljö för eleverna på de båda skolorna Slottet och Synkopen i Helsingborg.

Liksom många andra skolor står vi på både Slottet och Synkopen inför ändrade ekonomiska förutsättningar. Båda skolorna är små enheter var för sig och små förändringar gör stor skillnad. Vi vill alltid vara våra elevers bästa skolor och därför tog vi oss an utmaningen att möta ändrade förutsättningar utan att låta det gå ut över undervisningens kvalitet. Tvärtom ville vi hitta lösningar som kunde förstärka kvaliteten nu och framåt.

porträtt
Rektor Rebecka.

När vi tvingades tänka om, tänkte vi annorlunda och landade i just det. Ett sätt att arbeta som gör oss starkare tillsammans. Slottet och Synkopen gör sig redo att ännu bättre kunna möta en utmanande framtid och ett livsviktigt nu. Vi vill göra det med engagemang, entusiasm och uppkavlade ärmar. Så istället för att rita annorlunda inom linjerna, drar vi nu nya linjer och gör om i organisationen.

Läsåret 24/25 organiserar vi om lågstadiet på Slottet och Synkopen så att vi arbetar nära tillsammans i ett nytt trelärarsystem. Förändringen berör åk F-2 kommande läsår. Det är nytt för oss men ett ganska vanligt sätt att arbeta på lågstadiet så vi har hämtat inspiration från andra skolor (bland annat med inspirerande studiebesök på S:t Jörgens skola i Helsingborg) och sen anpassat efter just våra förutsättningar och behov.

Slottet och Synkopen är ju två separata skolenheter som sedan 2011 delar lokaler men som inte alltid delat…intressen. Från början var skolorna och eleverna i princip helt åtskilda men de senaste åren har vi arbetat oss närmre och närmre varandra. Att samarbeta i team på F-3 blir ett naturligt nästa steg.

Lärarteam. Varje årskurs kommer att undervisas av ett team av tre lärare som tillsammans anpassar och utvecklar sin undervisning för att möta elevernas och gruppernas behov.

Gruppindelning. Eleverna i samma årskurs läser tillsammans oavsett vilken av våra skolor de går på. Årskursen samlas ibland alla, delas upp i halvklass eller undervisas i tre mindre hemgrupper för att kunna ge mer anpassat stöd och utmaningar.

Musik och Kreativitet. När Synkopens elever har musik och kör har Slottets elever istället laborativa, ämnesövergripande lektioner.

två personer
Johanna och Moa åk 1.

Hur ett trelärarsystem kan förbättra för våra elever!

Ett trelärarsystem på lågstadiet är en effektiv strategi för att förbättra undervisningskvaliteten och skapa en mer givande lärandemiljö för eleverna. Genom att dra nytta av fler lärares kompetenser och erfarenheter kan vi erbjuda en mer individualiserad, varierad och anpassad undervisning som möter varje elevs unika behov.

När vi arbetar mer tillsammans lär eleverna känna fler andra barn och får fler kamrater att leka och utforska saker tillsammans med. Elever från olika bakgrunder och förhållanden möts i en inkluderande miljö, vilket främjar förståelse, respekt och empati.

Anpassning efter behov

Med flera lärare kan undervisningen lättare anpassas för att möta de enskilda elevernas skiftande behov. Detta kan exempelvis innebära extra stöd för elever som behöver det, eller mer utmanande uppgifter för de elever som är redo för nästa steg.

Flexibla lärandegrupper

Lärarna kan organisera flexibla lärandegrupper som ger eleverna möjlighet att arbeta i den takt och på det sätt som passar dem bäst. Vissa elever kan behöva mer individuell hjälp medan andra kan dra nytta av samarbete i mindre grupper. Genom att anpassa undervisningen efter elevernas skiftande behov och förutsättningar skapas en mer inkluderande lärmiljö där alla elever känner sig sedda och får chansen att utvecklas i sin egen takt.

Kompletterande ämneskunskaper och pedagogisk mångfald

Varje lärare i teamet bidrar med sin specialiserade kunskap inom olika ämnesområden. Denna bredd skapar en rik och stimulerande lärmiljö för eleverna. Lärarna kan även komplettera varandra genom sina olika pedagogiska angreppssätt och undervisningsmetoder. Detta ger eleverna tillgång till en variation av lärstilar och aktiviteter, till exempel: kooperativt lärande, utomhuspedagogik, diskussioner och projektbaserat lärande. Genom varierade undervisningsmetoder engageras eleverna på ett djupare plan. De uppmuntras att ta en mer aktiv roll i sitt eget lärande genom att utforska, samarbeta och lösa problem tillsammans.

Erfarenhetsutbyte

Genom att arbeta tillsammans kan lärarna dela med sig av sina erfarenheter och bästa metoder. Detta främjar en kultur av lärande och kontinuerlig förbättring. Samarbetet ger lärarna möjlighet att inspirera och lära av varandra. De kan utbyta idéer, diskutera utmaningar och utveckla nya undervisningsstrategier tillsammans.

en grupp personer som står framför en tegelvägg
Arbetslaget F-3 Slottet och Synkopen.

Ellinor Roos, lärare för blivande åk 2, berättar:

När vi landade i att vi behövde organisera om och slå ihop våra två nuvarande ettor till en stor klass så kände vi oss först lite tveksamma till hur det skulle gå. Hur skulle vi göra för att det skulle gå så smidigt och bra som möjligt, för eleverna och deras vårdnadshavare?

Vi började med att sätta samman tre grupper inom klassen där vi ville ha grupper där barnen har olika styrkor och svagheter, för att kunna komplettera och stärka varandra. Vi tog även hänsyn till hur de skulle fungera tillsammans relationsmässigt. När vi hade satt samman tre grupper så kom nästa stora beslut! Vad skulle de tre grupperna heta? Valet föll till slut på olika typer av ekorrar eftersom tvåorna redan kallas det på fritids. Första veckan på den nya terminen så ska de tre grupperna forska om sin ekorre. Därefter ska de göra sina egna ekorrar som vi kommer att sätta upp på dörren till klassrummen.

För att eleverna skulle lära känna varandra redan under vårterminen hade vi två utflykter till parken med båda klasserna och hade olika lekar och övningar för att lära känna varandra bättre. Det roliga var att barnen i båda klasserna direkt efteråt frågade när vi alla skulle ses igen! 😊

Barnen kom även fram till oss alla tre och både kramades, frågade efter hjälp med saker och sa hur mycket de längtade tills vi skulle ha dem i tvåan! Förändring kan vara svårt för både vuxna och barn, men när man arbetar tillsammans och hittar vägar fram så brukar det bli bra ändå. Nu ser vi alla verkligen fram emot ett roligt läsår tillsammans!