Eleverna upptäcker världen med VR

VR-glasögon

Jan Kristoffersson undervisar i SO i årskurs 7–9 på Holstagårdsskolan i Helsingborg. Han är också IKT-ansvarig på skolan och möter därför elever i alla årskurser på skolan. I början av 2022 fick han tips av sin rektor om att söka innovationspengar som var avsedda för projekt om VR. Jans projekt blev beviljat pengar och det blev starten för eleverna på Holstagårdsskolan att få börja upptäcka världen med VR.

I Pedagogsajtens Nyfiken på får medarbetare svara på frågor från andra medarbetare. Den här gången svarar Jan Kristoffersson som är lärare i svenska, SO, idrott och IKT-ansvarig på Holstagårdsskolan.

Läs alla Nyfiken på-artiklar här.

Berätta om din innovation – vad har du gjort och varför?

– Min tanke med VR-projektet var att öka elevernas upplevelse under sin inlärning. Vi läser mycket text i böcker och på nätet, vi tittar en del på film och diskuterar givetvis också en hel del, men jag ville utöka variationen. Därför har jag med VR provat att besöka platser och byggnader i SO-undervisningen, till exempel Peterskyrkan i Rom och Kaba i Mecka i religionsundervisningen. Vi har också åkt turistbuss i både London, Sydney och Melbourne under engelsklektioner och vi har kikat på vulkaner och jordbävningar i SO. Jag undervisar inte i NO, men har hjälpt till så att niorna har kunnat undersöka ögat och hjärtat från både in- och utsidan i ett anatomiprogram. Och just nu håller vi på att kika på hur man kan dissekera grodor och grisar i VR.

Varför brinner du för just det här?

– Jag har alltid sagt att jag hela tiden vill utveckla och variera undervisningen. Och när jag märker reaktionen hos eleverna så blir man sugen på att fortsätta att utveckla både undervisningen i stort och VR i synnerhet.

– Jag tror mitt intresse för VR startade för 10–15 år sedan när jag gavs möjlighet att prova VR vid ett par besök på Bett-mässan i London. Sedan dess har såklart tekniken utvecklats en del, men fortfarande känns det som det finns mycket att göra, inte minst inom undervisning.

Vad har varit det roligaste med att jobba med din innovation?

– Utan tvekan reaktionerna hos eleverna när de får på sig VR-glasögonen och upptäcker nya saker och reagerar spontant. Samtidigt är det roligt att själv testa på saker som man sedan kan omsätta i undervisningen.

Vad har du lärt dig?

– Det jag framför allt lärt mig är kanske inte helt positivt. Det tar väldigt mycket tid att hitta nya program eller filmer som är användbara, att uppdatera glasögon och program och att hela tiden ha laddning på utrustningen.

– Sedan är det inte helt enkelt att undervisa med VR. Trots tydliga instruktioner om vad eleverna ska göra, så är det både svårt att hjälpa till och svårt att hålla koll på att eleverna använder VR-glasögonen på rätt sätt. Jag ser ju inte vad de tittar på. Visst kan man koppla upp glasögonen till projektorn men då är det en i taget och svårt att se vad som händer i övrigt.

– När man arbetar med interaktiva program, och eleverna inte bara ska sitta och titta på filmer, så kräver det mycket utrymme, och det är svårt att få plats med alla i klassrummet.

– Men självklart tycker jag det är mest positivt och spännande, och ska jag ge något råd till andra som arbetar innovativt så får det bli ”Bara kör!”. Man lär sig under tiden och man gör fel som man lär sig av. Eleverna hjälper en framåt!

Vad har man att vinna på att tänka mer innovativt i skolan?

– Jag tror man hela tiden måste utveckla och variera sin undervisning, annars finns det risk att vi inte får med eleverna. De är vana vid ett högt informationsflöde och vi måste hela tiden konkurrera med mediaflödet. Här kan VR vara ett sätt av flera såklart.

Hur har din innovation påverkat elevernas inlärning?

– Det är ju omöjligt att mäta om eleverna lärt sig mer tack vare det här arbetet. Men eftersom eleverna är väldigt positiva, de frågar efter VR-glasögonen och vill gärna testa så tror jag det ökar både motivationen och elevernas upplevelser, vilket ju var den huvudsakliga målsättningen.

Hur hoppas du att din innovation bidrar till framtidens skola?

– Vi är än så länge bara och nosar lite på möjligheterna, men jag är helt övertygad att VR kan vara en del av framtidens skola. Förutom alla upplevelser som finns och kommer att finnas, finns här möjligheter till samarbete med andra elever eller kanske andra forskare runt om i världen och här finns möjligheter till spelbaserad inlärning. Dessutom pågår en hel del spännande projekt kring att inkludera elever som inte alltid fungerar i den vanliga klassrumsmiljön.