Programmering i skolan – vad och hur?

Vad innebär egentligen programmering i klassrummet och hur kan man göra? Lyssna på det senaste avsnittet av Välkommen till kvartsamtal så får du veta mer.

Alla behöver börja från början

Annika Rignell tror att det är viktigt att alla elever som ska börja arbeta med programmering får börja med något enkelt, även de äldre. 

Börja inte med javascript

I analog programmering arbetar man med tydliga instruktioner och tittar till exempel på mönster och upprepningar. Och det är det enkla och det lilla man ska börja med, när man ska börja arbeta med programmering, tycker Ola Sandén.

Eleverna sprider kunskaperna vidare

Viveca Vidberg och hennes kollegor upptäcker att eleverna kan jättemycket mer än de själva. Då tänker de att eleverna får bli projektledare och på så sätt sprida sina kunskaper vidare.

Våga ta hjälp av eleverna

När man som pedagog arbetar med programmering tycker Louise Karlsson att det viktigaste är att våga. Våga prova sig fram och våga ta hjälp. Gärna av eleverna.

Datalogiskt tänkande och programmering för mattelärare

Vi är tre pedagoger som går kursen Datalogiskt tänkande och programmering för matematiklärare åk 7-9 i samarbete med Lunds universitet på Pedagogiskt center.

Börja programmera med era elever!

Det viktigaste när det gäller programmering är att börja så tidigt som möjligt. Det tycker i alla fall Jonas Svensson, IKT-pedagog på Högastensskolan i Helsingborg.

Årskurs 1 på G med programmering

På Sandlyckeskolan i Torekov har eleverna i årskurs 1 testat lite olika saker med programmering. Här delar NT-utvecklarna med sig av sina tips och idéer.

Programmering i lektion om kroppen

Med hjälp av koppartråd och folie har IKT-pedagog Caisa Skoglund och eleverna i årskurs 4 på Tågaborggskolan i Helsingborg gjort den analoga pappersplanschen digital. Se resultatet i filmen överst i blogginlägget.

Upptäckarglädje präglade #HbgHack

Programmeringsdagen #HbgHack på Pedagogiskt center lockade 300 elever och ett 30-tal lärare och volontärer. Många var nybörjare och entusiasmen var stor när de lyckades programmera spel, lego och blinkande hjärtan.

Tekniska system och programmering – en utmaning för alla NT-pedagoger

Vår vardag är uppbyggd av tekniska system som gör vardagen lättare. Tänk om du ständigt skulle behöva tänka på att hämta vatten till matlagning och tvätt, eller att det i varenda korsning stod en polis som talade om vems tur det var att köra eller att du fick göra dina läxor på kvällen till ljuset […]

Möjligheter i fokus under #HbgHack

Under #HbgHack den 13/2 får pedagoger och elever tillsammans chans att lära sig mer om programmeringens möjligheter. Från stadens håll hoppas man att många pedagoger kommer som inte har några förkunskaper för att våga prova, misslyckas – och prova igen.

Ett nytt kapitel

Till slut får man nog. Det räcker nu. Vi har nått vägs ände.

Programmering i årskurs 5

Vi programmerar. Vi tränar oss på att tänka kreativt, resonera systematiskt, arbeta strukturellt och att samarbeta. Bild från  https://pixabay.com/p-388075/?no_redirect Årskurs 5 och jag lär oss tillsammans om programmering. Tidigare har jag arbetat med code.org med stor framgång på lågstadiet ca 1 lektion i veckan. Det har gått bra men nu har jag betydligt längre pass […]

Long time no see…..

… men nu är jag tillbaks med ett nytt uppdrag – förstelärare med fokus på matematik, språk och IKT. Just nu har jag ett projekt på varje stadie. iPad-skola för årskurs 1, programmering i årskurs 5 och assisterande teknik på högstadiet. Dessutom försöker jag ta fram bra underlag till cheferna så att de kan fatta […]

Programmering är inte kod – det är ett tankesätt

För Ola Sandén, mediepedagog och Jonas Christensen, teknikpedagog handlar programmering i skolan om ett tankesätt. Det är inte kopplat till ett ämne och det handlar inte bara om att skriva kod. Det handlar om tankesättet bakom programmering och om att utveckla förmågor.

Koda med KOJO

Under hösten 2016 provade eleverna i skolår 2 på S:t Jörgens skola på att programmera. Eleverna fick först leka robotar och prova på att programmera varandra för att sedan ge sig i kast med programmering av små lysande bin – Blue-botar. Banor byggdes, bina styrdes både manuellt via knapptryckningar och med hjälp av den app […]

Programmering och digitala verktyg som uttrycksmedel

På de tre förskolorna Kristallen, Ametisten och Diamanten på Drottninghög är Bluebots, greenscreen och projektioner digitala verktyg som ingår i barnens vardag. Sven Stedt, förstelärare i förskolan, Johanna Larsson Ljungdahl, förstelärare i förskolan och Kim Ejdelind, IKT-pedagog har efter en utbildning i programmering på Pedagogiskt center börjat prova sig fram i sina barngrupper. Varför arbetar […]

Programmering – svenska, matematik och teknik

Vi har börjat arbeta med programmering i årskurs 2 och 3. Eleverna har under hela läsåret fått spela olika spel och göra olika typer av färdighetsträning med hjälp av BlueBots. Detta kan du läsa mer om på  http://matematicum.moobis.se/category/teman/programmering/ Dessa spel och färdighetsövningar ligger nu till grund för att vi ska kunna prata om programmering och sätta […]