Programmering i skolan – vad och hur?

Vad innebär egentligen programmering i klassrummet och hur kan man göra? Lyssna på det senaste avsnittet av Välkommen till kvartsamtal så får du veta mer.

Alla behöver börja från början

Annika Rignell tror att det är viktigt att alla elever som ska börja arbeta med programmering får börja med något enkelt, även de äldre. 

Börja inte med javascript

I analog programmering arbetar man med tydliga instruktioner och tittar till exempel på mönster och upprepningar. Och det är det enkla och det lilla man ska börja med, när man ska börja arbeta med programmering, tycker Ola Sandén.

Eleverna sprider kunskaperna vidare

Viveca Vidberg och hennes kollegor upptäcker att eleverna kan jättemycket mer än de själva. Då tänker de att eleverna får bli projektledare och på så sätt sprida sina kunskaper vidare.

Våga ta hjälp av eleverna

När man som pedagog arbetar med programmering tycker Louise Karlsson att det viktigaste är att våga. Våga prova sig fram och våga ta hjälp. Gärna av eleverna.

Datalogiskt tänkande och programmering för mattelärare

Vi är tre pedagoger som går kursen Datalogiskt tänkande och programmering för matematiklärare åk 7-9 i samarbete med Lunds universitet på Pedagogiskt center.

Börja programmera med era elever!

Det viktigaste när det gäller programmering är att börja så tidigt som möjligt. Det tycker i alla fall Jonas Svensson, IKT-pedagog på Högastensskolan i Helsingborg.

Årskurs 1 på G med programmering

På Sandlyckeskolan i Torekov har eleverna i årskurs 1 testat lite olika saker med programmering. Här delar NT-utvecklarna med sig av sina tips och idéer.

Programmering i lektion om kroppen

Med hjälp av koppartråd och folie har IKT-pedagog Caisa Skoglund och eleverna i årskurs 4 på Tågaborggskolan i Helsingborg gjort den analoga pappersplanschen digital. Se resultatet i filmen överst i blogginlägget.

Upptäckarglädje präglade #HbgHack

Programmeringsdagen #HbgHack på Pedagogiskt center lockade 300 elever och ett 30-tal lärare och volontärer. Många var nybörjare och entusiasmen var stor när de lyckades programmera spel, lego och blinkande hjärtan.