Ett systematiskt kvalitetsarbete under lupp

Två av rektorerna i ett förskoleområde i Ängelholms kommun har visat professionellt mod genom att tillfråga huvudmannen om hjälp med att kritiskt granska områdets strukturer och stödstrukturer för sitt systematiska kvalitetsarbete. Resultatet av granskningen kan du läsa i en FoU-rapport.

Byggstenar för framgång

I arbetet med att genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete används ofta mallar och/eller olika stödstrukturer i arbetet. Uppdraget som lämnades till oss i FoU (Forskning- och utvecklingsgrupp) i Ängelholm var att vi skulle granska strukturer och stödstrukturer som ett förskoleområde använder i sitt kvalitetsarbete.

När stödstrukturer hjälper eller stjälper

Vid granskningen kunde både styrkor och svagheter identifieras och vi lärde oss själva mycket under arbetets gång. Vi reflekterade över hur stödfrågor styr arbetet i en viss riktning och hur det då lämnar andra viktiga områden därhän. Den största lärdomen för oss själva har varit vikten av att skapa en gemensam förståelse för begrepp som används. Den näst största är att begränsa antalet stödmallar.

Styrkor

  • Riktning för kvalitetsarbetet som visar vad arbetet ska leda till
  • Tillvaratagande av tidigare kompetensutvecklande insatser

Svagheter

  • Omfattning och karaktär på dokument
  • Mängd och användning av begrepp

Rekommendationer

Antalet dokument med stödstrukturer är omfattande och kan därför bidra till överdokumentation. Vi rekommenderar därför en översyn av alla dokument och ett aktivt val av de dokument som är nödvändiga.

Dokumenten är av olika karaktär vilket försvårar en överblick av det systematiska kvalitetsarbetet. Vi rekommenderar att begränsa, sortera och tydligare strukturera stödstrukturerna under de fyra faserna; var är vi, vart ska vi, hur gör vi och hur blev det.

Antalet dokument som riktas mot undervisningsnivå är övervägande. Vi rekommenderar att ansvaret fördelas och balanseras mellan rektors- och undervisningsnivå.

Dokumenten innehåller många begrepp och det finns en viss otydlighet kring betydelsen av dem. Vi rekommenderar att begränsa antalet begrepp och att arbeta för att skapa en gemensam förståelse för dem.

Läs mer i vår rapport!

Ett systematiskt kvalitetsarbete under lupp. (pdf)

FoU i Ängelholm

I Ängelholms kommun har det inom Lärande och familj sedan 2015 investerats i forskarutbildade lärare som efter examen ingår som lektorer i en forsknings- och utvecklingsgrupp. I gruppen arbetar tre lektorer tillsammans med två magistrander (FoU-grupp).

Kontakt. Eva Pennegård, lektor och verkamhetsutvecklare inom Lärande och familj i Ängelholm eva.pennegard@engelholm.se