Glädjefyllt samarbete mellan dagverksamhet och förskola
Sedan flera år har Växthusets förskola i Helsingborg samarbetat med dagverksamheten på Rosengården/Husensjö. Dagverksamhet finns till för de äldre som bor hemma. Samarbetet uppskattas och ger glädje till både yngre och äldre.
– Vårt mål, förutom att vi alla tycker det är trevligt, är att vi vet att individens hälsa påverkas av sociala faktorer och god hälsa och välbefinnande. Vi ser vilken glädje detta ger både de äldre och de yngre när vi träffas. Vi möts oftast under spontana enkla tillfällen som en vernissage, sångstund, lek i parken och firande av olika traditioner, säger Marie Göransson, Ulrika Jansson och Sara Hansson som arbetar tillsammans på Växthusets förskola.
Varför valde ni att börja med det här samarbetet?
– Vi har i många år gått Lucia på dagverksamheten och vi pedagoger tyckte själva att det skulle vara en vinning för både de äldre och för våra barn att samarbeta mer.
Vad brukar ni göra när ni träffas?
– Traditioner som Lucia och Valborg är återkommande samarbeten och tack vare den kontakten började vi bjuda in dagverksamheten på frukost hos oss på förskolan. Ibland blev det pyssel och ibland något annat.
– Vi har haft några planeringsmöten men har ingen fast planering över läsåret utan bjuder in varandra när tillfälle ges. Under pandemin blev det naturligtvis ett avbrott men nu är vi igång igen.
Vilka är de största vinsterna med arbetet?
– Det allra bästa är skratten som skapar endorfiner i kroppen! Närheten och att de äldre får känna sig behövda. Vi-känslan. Våra barn får en förståelse för och en vana av att träffa äldre och vi minskar segregationen mellan yngre och äldre, som vi hoppas ska ge ringar på vattnet när barnen blir vuxna.
– För oss är mötet och samspelet mellan barnen och de äldre det allra viktigaste. Att barnen är delaktiga. Därför är det viktigt för oss att vårt samarbete inte bara sker vid Lucia och andra uppträden, när barnen endast står på scen. Det pratar vi om med dagverksamheten så de också är medvetna om det och förstår varför.
Har ni några tips till andra som är nyfikna på att testa något liknande?
– Att våga gå utanför gränserna och bjuda in till samarbete. Man behöver inte göra så stor sak av det utan ta vara på de små tillfällena. Till exempel planera en fika med sång tillsammans eller en promenad i området. Fortsätta att bjuda in även om ni är den verksamheten som driver det framåt, det är det värt. När vi planerar vad vi ska göra brukar vi pedagoger komma med förslag utifrån barnens intressen och när barnen varit med och tyckt till bjuder vi in de äldre.
Vad tycker barnen är roligast?
– Barnen tycker det roligaste är när de äldre följer med dem i leken efter sin förmåga, men också närheten och samtalen som uppstår när de äldre visar vad de kan och lär oss.