Påarps skola moderniserar slöjden med laserskärare

Oskar Sollevi arbetar på Påarps skola i den anpassade grundskolan. Tack vare ett innovationsstöd har skolan kunnat testa på att använda sig av en laserskärare i undervisningen. Idag använder Oskar laserskäraren i slöjden, men han ser många fördelar med att kunna använda den även i andra ämnen.

I Pedagogsajtens Nyfiken på svarar medarbetare på frågor om sitt arbete. Den här gången har vi träffat Oskar Sollevi och hans elever på Påarps skola i Helsingborg.

Hur började projektet och hur kom du på idén?

– Laserskäraren är ett spännande verktyg som gör att man kan skapa nya saker men framför allt är laserskäraren ett modernt inslag i ämnet. Ett tillägg som kan skapa motivation hos eleverna. Den ska inte ersätta andra moment men den är ett sätt att modernisera ämnet och anpassa det efter hur samhället ser ut.

Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga.

Ur Skolans uppdrag, Läroplan för anpassade grundskolan

– Jag gick själv på den här skolan och hade slöjd i samma sal när jag gick i årskurs 7-9. När jag började arbeta här hade vi fortfarande ungefär samma maskiner som när jag själv gick i skolan. Som fungerar bra, men det finns inte mycket ny teknologi i slöjdsalar. Om du går till en modern verkstad så ser det inte ut som i slöjden. Vi ska anpassa undervisningen utifrån hur samhället ser ut och den teknologin ligger lite efter. När mina elever kommer ut på arbetsmarknaden är det en fördel om de har kunskaper om en modern maskin för att kunna vara med och konkurrera på marknaden eller för till exempel kunna starta ett eget snickeri.

– Idén kom från Landskrona där jag arbetade tidigare. Där hade skolorna fått tillgång till laserskärare. De hade mycket material men svårt att veta hur det skulle användas. Då var det kopplat mycket till teknikämnet.

Hur använder man en laserskärare?

– Det laserskäraren gör är att den gör en exakt tillskärning eller bränning, helt utan att du har kontakt med själva skäraren. Tillskärningen kan du göra i olika material som akryl, papper, plast eller trä och man kan experimentera med olika typer av former och mönster.

– Det är en laserskärare CO2 som är en lite modernare variant. Man kan ha en mindre laserskärare i hemmet, men i övrigt används den större typen av laserskärare i industrin och på snickarverkstäder. De används även för att skapa konst. Jag har själv provat en del eget material för att lära mig och det blir som ett nytt sätt att skapa.

Vilka effekter har du sett på elevernas engagemang och kreativitet sedan projektet startade?

– Jag har haft många elever som inte vill. De har svårt att hitta motivation och de kan känna mycket ångest inför att skapa. Det kan också vara svårt för dem att slipa och utföra vissa moment. Efter att de fått använda sig av laserskäraren och fått se hur fint det blir så har de velat fortsätta och göra mer. Det gör att de kan utmana sig ännu mer. Nu kan man se att de också klarar av att skapa fina saker och motivationen kan stötta dem i att glida över i nästa projekt.

Hur ser du att arbetet med laserskäraren kan inspirera eleverna?

– I anpassad skola handlar det mycket om att se teknologin och att få möta den. Det kreativa skapandet kan få dem att bli nyfikna på hur det fungerar och kan få nya idéer till vad de själva skulle kunna göra och prova. Så det är nog det kreativa, att det är en introduktion till modern teknik och att det motiverar dem att vilja som är de största bitarna.

– Vi har inte testat så många saker än. Men en sak jag har blivit lite överraskad av är att vi kunnat skapa lärande material som fungerar så bra. Olika typer av mallar, material för att arbeta med språk och matematik, plattor att använda för att sy korsstygn etcetera. Det materialet hade vi inte kunnat skapa utan maskinen.

Vilka möjligheter ser du framåt med laserskäraren som resurs?

– Jag tror att man hade kunnat använda den i många andra ämnen också, som i matte till exempel. Genom att arbeta med former, färger, mått och så vidare. Framför allt i tekniken hade det kunnat vara ett bra område att använda sig av den.

– Det hade varit kul om man kunde dela med sig så det inte bara blir som ett pilotprojekt, desto mer du lär dig desto mer kan du såklart göra. Mitt ämne är slöjd och om vi kopplat på bild och teknik så hade vi kunnat komma väldigt långt i vad vi kunnat skapa. Skon klämmer vid att alla har fulla scheman. Men från ett helhetsperspektiv hade det kunnat gå.

Vad är nästa steg för er?

– Nästa steg är att få fler i personalen att bli intresserade och att tycka det är kul att lära sig. Då kommer vi också kunna hitta många fler sätt att använda den på. Det var en utmaning att själv lära mig och hitta tid till det. Därför vet jag också att det tar tid att bli bekväm och att lära sig.

– Vi fortsätter att använda den med eleverna och att prova oss fram, så att vi kan göra svårare saker allt eftersom och även hitta fler samarbeten mellan ämnen. Vi beställde den i julas 2023 och fick den i februari så det har inte gått så lång tid än.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Den korta videon visar hur laserskäraren används i slöjdsalen på Påarps skola.