Del 1 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Flerspråkighet och modersmål

I tre avsnitt handlar podden Välkommen till kvartsamtal om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Vi har träffat olika personer inom Helsingborgs stads skolor som alla arbetar med språket på olika sätt. I det här första avsnittet är fokus på flerspråkighet och modersmål.

Elever i olika länder möts – med Pippi som gemensam nämnare

Martina Mihalic läsprojekt har spridit sig ända till Kroatien. Hon började projektet med elever i Helsingborg och med hjälp av e-twinning har flera skolor kunnat vara med i projektet som handlar om Pippi Långstrump. Och Pippi är fortfarande på resande fot.

Modersmål i fokus

Modersmålsenheten i Helsingborg Hos Modersmålsenheten arbetar 90 lärare från jordens alla hörn som undervisar i 40 olika språk och ca 4500 elever i Helsingborgs stads skolor har valt att delta i modersmålsundervisningen. Modersmålslärarna i Helsingborg är välutbildade och många av oss har även behörighet i flera av skolans olika ämnen. Vi bär med oss många […]

Studiehandledning – rätten till kunskap

I det mångkulturella Helsingborg berikas våra skolor av olika kulturer och språkliga bakgrunder. I sin tur berikas våra klassrum med elever med olika språk och kunskaper. Detta ger våra skolor fantastiska möjligheter och utmaningar i uppdraget med språk- och kunskapsutvecklande arbete och i vårt viktiga arbete med  mottagandet av våra nyanlända elever. Språkutvecklingen är en central del av alla […]

Julig film på flera språk

Nu finns möjlighet att se filmen Farbror Rimfrost / Le Père Frimas / El Padre Frimas. En tecknad julig film med möjlighet att ses på flera språk och med olika textningar. Filmens historia utspelar sig högt uppe i Alperna där Farbror Rimfrost bor, som har fantastiska egenskaper och besitter en magisk makt. Sedan tidernas begynnelse […]

Modersmålslärarna i Helsingborg på SETT SYD 2016

För andra året i rad fick modersmålslärarna från modersmålsenheten i Helsingborg möjlighet till två heldagar fyllda med kompetensutveckling. Vi såg fram emot att kunna inspireras, ta del av digitala verktyg, utvecklande samtal, forskningsrapporter och skolutveckling på Malmömässan. Det erbjöds olika föreläsningar, som vi redan hade hört talas om eller som ämnesmässigt var intressant för oss. Med […]

Att använda sitt modersmål som en lärstrategi

Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång tid för oss om vi måste lära oss allt på ett nytt språk om vi kommer till ett nytt land. Vi behöver bli utmanade och få lov att tänka på vårt modersmål för att utvecklas. […]

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna. När de nyanlända eleverna kommer till Dalhemsskolan får de börja i en klass, precis som alla andra elever. Tidigare var alla nyanlända samlade […]

Kreativa uttryck utanför klassrummet för modersmålselever

“Du danske sprog, du er min moders stemme” genomfördes våren 2014 med danska modersmålselever i Helsingborg på Dunkers Kulturhus. Projektet gick ut på att alla elever, från förskoleklass till och med gymnasiet, skulle få uttrycka sig kreativt utanför klassrummet i grupper med elever i samma ålder från andra skolor. Med utsikt över Kronborg fick de […]

Modersmål på väg

Modersmål på väg är en tv-serie från UR, som porträtterar sex modersmålslärare och skildrar deras vardag och arbete. Med Modersmål på väg vill UR visa vilken viktig uppgift modersmålslärarna har för elever med annat modersmål än svenska. Modersmålslärarna är inte enbart viktiga för elevens språkutveckling, utan även för utvecklingen i andra skolämnen samt elevens självkänsla […]