Radioprogram på låtsas med Spreaker

Sjuorna på Ättekullaskolan har fått testa att skapa ett eget radioprogram på låtsas för att utveckla sina muntliga färdigheter. Vi använde oss av online-programmet ”Spreaker” som tillhandahåller en enkel studio.  Det är helt gratis att använda. Uppe på föreläsningen i Stockholm fick jag med mig lite tips och idéer som man kan pröva i undervisningen för att locka elever som annars inte vågar prata på lektionerna. Därför testade jag ”Spreaker” och det föll väl ut på våra engelsklektioner. Det här arbetsområdet är kort eftersom flygtemat var väldigt stort och omfattande. Nu lägger jag in kortare projekt varvat med kreativt arbete samt inbakad språklaboration på köpet.

Det första radioprogrammet handlar om ”Gissa låten” där en deltagare som är inbjuden gäst till programmet vinner en summa låtsaspengar.  De har byggt upp det realistiskt med olika tempo på dialekterna och jinglar .

Det andra radioprogrammet handlar om nyheter, sport och väder. De har lagt upp sitt program väldigt traditionellt. Även den här gruppen har varierat sitt taltempo och testade hur nära eller hur långt ifrån datorns inbyggda mikrofon de skulle vara.

Det här projektet kan man bygga ut till att skapa riktiga ”live-sändningar” på skolan eftersom Spreaker tillhandahåller även den tjänsten.

Hur gjorde vi då?

Eleverna loggade in med sina GAFE-konton och klickade sedan på ”Create”. Sedan valde de knappen ”Web-based console” för att kunna komma till inspelningen. Efter det döpte de sitt projekt och påbörjade sin inspelning.  När inspelningen är igång tänds skylten ”On Air”. Det är viktigt att kontrollera inspelningsnivån. Eleverna använde sina Chromebooks för att spela in. Det fungerar alldeles utmärkt i undervisningssammanhang. Eleverna tyckte att det var riktigt kul och för mig som lärare var detta ett inspirerande samt språkutvecklande arbetssätt med barnen. Flera av eleverna som annars inte gärna pratar högt på engelska blommade ut i detta lilla projekt. En framgångsfaktor som jag längre fram funderar på att bygga ut med något annat. Spreaker är i sig ingenting nytt men för mina elever var det. Idag blir möjligheterna större att ta ut svängarna med hjälp av digitala verktyg (i synnerhet om de är gratis och online-baserade).

LärarinnanGöransson

@camigoransson