Måltidspedagogik

Målet med måltidspedagogiken är att barn och elever ska få ett mervärde av måltiden och på det sättet få mer kunskap om vad som är viktigt för hälsa och välbefinnande såväl som för vårt klimat och miljön. Syftet med den här sidan är att den ska vara ett stöd för dig som vill arbeta med måltidspedagogik i skolan eller förskolan. Här hittar du övningar, inspiration och länkar som du kan använda.

Kock och måltidspedagog Miljana tror på måltidspedagogiken

Miljana Vulovic är kock och måltidspedagog på Hamiltons förskola. För henne är måltidspedagogiken lika mycket en möjlighet som det är en självklarhet.

– För mig är måltidspedagogik ett förhållningssätt till maten och måltider, innan, under och efter. Det handlar om vad vi säger till barnen innan vi ska gå och äta. Hur vi väcker deras nyfikenhet och hur presenterar maten. Till exempel hur vi pratar om vad det är i dagens måltid och hur vi öppnar för samtal.

Varför måltidspedagogik?

Målet med måltidspedagogiken är att barn och elever ska få ett mervärde av måltiden och på det sättet få mer kunskap. Kunskap om vad som är viktigt för hälsa och välbefinnande såväl som för vårt klimat och miljön.

Det ger friskare och mer medvetna samhällsmedborgare med redskap som bidrar till ett gott liv. Utan ord är det svårt att beskriva en smakupplevelse. Utan smakupplevelse är det svårt att hitta orden.

– Det är viktigt att arbeta med måltidspedagogik för att det främjar barnens hälsa och välmående. Samtidigt arbetar vi med alla våra nationella folkhälsomål såväl som våra 17 globala mål. Vi strävar alltid efter att barnen ska lära sig om den här kopplingen mellan mat, hälsa och miljö.

Vad är måltidspedagogik?

Måltidspedagogik handlar om hur vi kan använda maten och måltiden i den pedagogiska verksamheten, att integrera den som en del av den vardagliga undervisningen.

– Måltidspedagogik är här och nu för oss alla. Vi vuxna är förebilder och därför behöver vi vara fler och vi behöver lära barnen att bli nyfikna. Och det är något som sker från gång till gång i en lång process. Genom att vi har samma förhållningssätt kan vi lämna spår hos barnen. Det är ett samarbete mellan kockar, pedagoger, barn och föräldrar.

Barn och elever lär genom maten, på en rad olika sätt. Det förutsätter att måltidspersonal och pedagogisk personal samarbetar.

– För mig är det också en stor resurs att jobba med måltidspedagogik som gör att man kan få barnen att träna på sånt som ordförråd, ta reda på färger. Man får med sig barnen i att se måltiden som nåt mer än bara mat.

Måltiden kan vara ett konkret sätt att arbeta med lärande för hållbar utveckling. Maten vi äter har en mycket stor klimatpåverkan och med det som utgångspunkt i ett lärande om vad hållbar mat är, blir det ett väldigt konkret exempel för både små och stora barn.

Man kan ge barnen handlingskompetens, kunskap och vilja att förändra genom maten. Men maten kan också användas i en rad olika undervisningssituationer. Exempelvis matens kemi, matens ursprung (geografi, rättvisefrågor osv), hälsa och näringssammansättning/biologi, mat som resurs, odling etcetera.

Måltidspedagogik är både teoretiskt och praktiskt, vilket ökar förutsättningarna för barn och elever att tillgodogöra sig sina nya kunskaper.

Känna titta smaka

– Vi behöver alla träna på nya smaker och det är ungefär 20 gånger som behövs. Man ger upp lätt. Jag brukar säga att det är tungan som bestämmer. Barnen kan säga ”Jag tycker inte så mycket om det här” och då brukar jag säga ”men det är tungan som bestämmer och tungan tycker om det”. Då blir det intressant för barnen och man börjar prata om smaklökarna och alla våra grundsmaker. Sött, salt, surt, beskt och umami.

Ett barn med kockmössa håller upp två gurkskivor framför ögonen Ett barn med kockmössa håller upp två gurkskivor framför ögonen Ett barn med kockmössa håller upp två gurkskivor framför ögonen Ett barn med kockmössa håller upp två gurkskivor framför ögonen Ett barn med kockmössa håller upp två gurkskivor framför ögonen Ett barn med kockmössa håller upp två gurkskivor framför ögonen

Måltidspedagogiska övningar

"" "" "" ""

Regnbågsmjölk

Detta experiment handlar om vatten, blandningar samt polära och opolära ämnen.

kryddpulver på sked kryddpulver på sked kryddpulver på sked kryddpulver på sked

Luktsinnet

En övning där eleverna får utforska luktsinnets betydande roll för smakupplevelser.

morötter i olika färger morötter i olika färger morötter i olika färger morötter i olika färger

Morötter i olika färger

Den här övningen kan vara en introduktion till att våga prova nya typer av grönsaker.

äpplen äpplen äpplen äpplen

Avsmakning av äpplen

Låt eleverna träna på att sätta ord på sin egen smakupplevelse.

grönsaker grönsaker grönsaker grönsaker

Gissa gillande

En övning där eleverna får bekanta sig med grönsaker och utmana sina förutfattande meningar.

rabarberblad rabarberblad rabarberblad rabarberblad

Samma råvara på olika sätt

Fördjupa kunskaper om en råvara och upptäck nya smaker och konsistenser.

rödkål rödkål rödkål rödkål

Rödkålsfjärilar

Barnen får lära sig om matens kemi.

gubbar gjorda av blomkål, morot och gurka gubbar gjorda av blomkål, morot och gurka gubbar gjorda av blomkål, morot och gurka gubbar gjorda av blomkål, morot och gurka

Lek med maten

Närma er nya råvaror med lekfullhet och kreativitet.

krasse blommor och händer krasse blommor och händer krasse blommor och händer krasse blommor och händer

Blomsterkrasse

Bekanta er med den ätbara blomman blomsterkrasse genom att använda alla era sinnen.

groddar groddar groddar groddar

Odla snabba ärtskott

Snabbt och gott att odla.

rabarberblad rabarberblad rabarberblad rabarberblad rabarberblad rabarberblad

Resurser för grundskola

Rekommenderad läsning

Porträtt man Porträtt man Porträtt man Porträtt man Porträtt man Porträtt man

Säg hej till kockar och hållbarhetsombud på Solrosens förskola

Jag tittade en solig eftermiddag in hos kockarna Anna, Ted och Amela på Solrosens förskola och fick möjlighet att träffa dem tillsammans med två av förskolans tre hållbarhetsombud, Emma och Karin. Vi träffades för att bland annat prata om odling, måltidspedagogik och matsvinn.

Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B. Text i bild: Save the planet. There is no planet B.

Västra Ramlösa skola samarbetar med skola i New Hampshire USA

Man bläddrar i nya kursplanen för geografi, tänker att HUR ska vi arbeta med hållbara frågor? Hur ska vi få det aktuellt, nödvändigt och naturligt? Hur kan vi ämnesintegrera med till exempel ämnet biologi, svenska eller varför inte – engelska?

Vår offentliga måltid, något att vara stolt över!

För tredje året i rad firas den offentliga måltidens dag, liksom i år den 20:e oktober 2022. Vi firar för att hylla alla superhjältar som finns i våra kök. Dagen till ära besökte jag Äppelgårdens förskola där kocken Damir och kocken Nabila glatt tog emot mig.

Ringstorpsparkens förskola – Mer än bara skolmat

Klockan är nio på morgonen och i köket på Ringstorpsparkens förskola är kockarna redan i full gång med att laga dagens lunch. Idag är det morotslasagne som står på menyn. En favorit bland barnen, säger Ana Marusic – en av de två kockarna som arbetar på förskolan. Hon går in i kylen och tar fram en låda med broccoli. Rester från gårdagens lunch, säger hon, samtidigt som hon hackar den och häller ner i grytan.

Förskolekocken Marie om mathjältar, natur, superbär och inspiration

Förskolekocken Marie Hertzman får frågan om vad som är aktuellt på Skogsgläntans förskola. Hon berättar hur mycket som går att göra med ett blåbär, om att väga matsvinn och vara en mathjälte, om grönsaksbingo och om var hon egentligen får all sin inspiration.

En modern restaurangutbildning med hydroponisk odling

Allt började men den där återkommande fikan gamla kollegor emellan där de två Gunillorna uppdaterade varandra om vad som hänt sedan sist. Gunilla Wallin, restauranglärare på Rönnowska skolan, träffade Gunilla Andersson, restauranglärare på Filborna särskola, som de gjort så många gånger förr. Men den här gången var det någonting som Gunilla A från Filborna ville visa.

5 aktiviteter på förskolan för att minska matsvinn och göra maten mer klimatsmart

I projekt SmartMat arbetar vi för att få våra matgäster i skolan och förskolan med på resan mot en klimatsmartare mat med mindre matsvinn. Min roll i projektet är att inspirera och motivera kockar, pedagoger och skolledare i arbetet. Jag vet vilken skillnad det blir när det finns en förståelse för hur maten växer, smakar, låter, känns, doftar och ser ut. Med den kunskapen smakar barnen gärna nytt och slänger mindre. Vanor som förhoppningsvis följer med genom hela livet.

Högastensskolans arbete med att integrera maten i undervisningen

Högastensskolan är ett levande exempel på hur maten och måltiden kan integreras i skolans övergripande arbete, hur maten får en viktig och central roll i arbetet med hållbar utveckling. Men varför det tänker kanske du? Jo, för är det något vi kan vara överens om är det att maten har en betydande roll i vårt arbete med att nå de 17 globala målen i Agenda 2030 och därmed spelar stor roll för allt vårt hållbarhetsarbete.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Klimatskolan – Del 1, 2 och 3

I tre korta filmer sätter miljösamordnare Emma Sjöberg frågorna om hållbar mat i ett sammanhang. Välkommen till Klimatskolan!

Måltidspedagogik som en väg till språkförståelse och ökat ordförråd

Ingela Karlsson har alltid haft ett intresse för natur och odling men intresset för måltidspedagogik väcktes först när hon började arbeta på Trollskogens förskola i Kvidinge. Nu har hon skrivit en utvecklingsartikel i ämnet inom FoU-programmet Undervisning i förskolan.

Så inspirerar Marie barnen med klimatsmart mat

Vi besöker Marie Andersson, kock på Skogsgläntans förskola sedan 10 år tillbaka. Marie har just tackat ja till ett spännande samarbete med Skånemejerier som innebär att de kommer att göra ett helt recepthäfte med hennes mellanmålsrecept.

kvinna som ler kvinna som ler kvinna som ler kvinna som ler kvinna som ler kvinna som ler

Så här gör vi skolmåltiden till en stund för lärande

I ett internationellt perspektiv utmärker sig den svenska grundskolan bland annat genom att eleverna enligt lag har rätt till gratis och näringsrik skolmat. På International School of Helsingborg använder vi detta som ett tillfälle att göra måltiderna till en integrerad del av våra elevers lärande. Vi gör detta genom konceptet ”pedagogisk lunch”, vilket är mer än bara att äta tillsammans, det är också tid för att lära och reflektera över mat och hälsa. Begreppet ”food for thought” har sällan passat bättre.

Måltiden som en viktig pedagogisk resurs

Salladsgatans förskola har hittat ett spännande sätt att se på maten och måltiden. Kocken är i allra högsta grad delaktig i den pedagogiska verksamheten och pedagogerna använder maten och måltiden som ett pedagogiskt redskap. 

Kökspersonal på Vindögatans förskola Kökspersonal på Vindögatans förskola Kökspersonal på Vindögatans förskola Kökspersonal på Vindögatans förskola Kökspersonal på Vindögatans förskola Kökspersonal på Vindögatans förskola

Här är svinnet nästan obefintligt

Vindögatans förskola arbetar för att ha en så ekologiskt hållbar verksamhet som möjligt genom att dra ner på onödig varufrakt och matsvinn. Här får också barnen lära sig om matens väg från jord till bord, och om hur viktiga insekter är för naturen.

tecknad figur tecknad figur tecknad figur tecknad figur tecknad figur tecknad figur

Mat på schemat

Få ämnen engagerar så mycket som mat. I det här inlägget tipsar Emma Sjöberg om hur man kan hantera ämnen som mat och hållbar utveckling i klassrummet.

Matsvinn, Hamiltons förskola Matsvinn, Hamiltons förskola Matsvinn, Hamiltons förskola Matsvinn, Hamiltons förskola Matsvinn, Hamiltons förskola Matsvinn, Hamiltons förskola

Så mäter vi matsvinn på Hamiltons förskola

På Hamiltons förskola i Helsingborg jobbar vi med hållbar utveckling och ett av våra viktiga mål är att minska vårt matsvinn. Vi har hittat ett spontant och enkelt sätt att få med barnen i arbetet.

apelsin apelsin apelsin apelsin apelsin apelsin

Lek mer med maten!

Denna lite förvånande uppmaning fick vi flera gånger av Hanna Sepp under en inspirerande dag i november. Genom att hjälpa barnen att utforska matens värld kan vi ge dem en större smakpalett.