Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
tecknad skolbuss med fritidshemmets pedagoger i fönstren tecknad skolbuss med fritidshemmets pedagoger i fönstren tecknad skolbuss med fritidshemmets pedagoger i fönstren tecknad skolbuss med fritidshemmets pedagoger i fönstren tecknad skolbuss med fritidshemmets pedagoger i fönstren tecknad skolbuss med fritidshemmets pedagoger i fönstren

Vår resa mot ett fritidshem i världsklass

1540857600

Tillsammans med "reseledarna" Mona Andersson och Susanne Fras på Pedagogiskt center i Helsingborg har personalen på Rydebäcksskolans fritids gett sig ut på en gemensam resa. Resans tema är grupputveckling. Slutdestinationen är ett fritidshem i världsklass.

Pumpa Pumpa Pumpa Pumpa Pumpa Pumpa

Halloween – Grej of the day (GOTD)

1540339200

Den 31 oktober är det Halloween, en högtid som blir allt större i Sverige. Här bjuder Pedagogsajten, tillsammans med Inger Edforss Fuchs, förstelärare på Västra Ramlösa skola i Helsingborg, på en minilektion om Halloween, som du kan använda nu innan höstlovet.

Skolledare diskuterar kring ett bord Skolledare diskuterar kring ett bord Skolledare diskuterar kring ett bord Skolledare diskuterar kring ett bord Skolledare diskuterar kring ett bord Skolledare diskuterar kring ett bord

"En stark ledning skapar bättre förutsättningar"

1538092800

Ett 60-tal skolledare och förstelärare för Helsingborgs stads skolor och Ängelholms kommun deltar just nu i en fortbildning för att tillsammans skapa en starkare ledning för fritidshemmet utifrån de mål och förväntningar som kommer med fritidshemmets läroplan.

tecknad figur tecknad figur tecknad figur tecknad figur tecknad figur tecknad figur

Mat på schemat

1535328000

Få ämnen engagerar så mycket som mat. I det här inlägget tipsar Emma Sjöberg om hur man kan hantera ämnen som mat och hållbar utveckling i klassrummet.

Bok om skalbaggar Bok om skalbaggar Bok om skalbaggar Bok om skalbaggar Bok om skalbaggar Bok om skalbaggar

Enkla fältstudier i fint väder

1527120000

Vi NT-utvecklare handleder pedagoger enskilt och/eller i samspel med sina elever. Vi är ofta med vid något av pedagogens pass i klassrummet för att kunna handleda dem vidare. Denna dag var klassrummet utbytt mot Malenskogen i Båstad nära stranden.

Barn skriver binära koder Barn skriver binära koder Barn skriver binära koder Barn skriver binära koder Barn skriver binära koder Barn skriver binära koder

Årskurs 1 på G med programmering

1526515200

På Sandlyckeskolan i Torekov har eleverna i årskurs 1 testat lite olika saker med programmering. Här delar NT-utvecklarna med sig av sina tips och idéer.

teckning teckning teckning teckning teckning teckning

Östra Karup vill utveckla hållbart

1525651200

Hela arbetslaget F-3 på Östra Karups skola i Båstad har planerat ett gemensamt tema som är mycket aktuellt, nämligen "Hållbar utveckling". NT-utvecklarna fick frågan om vi ville vara med för att starta upp hela projektet, som ska leda till större medvetenhet hos eleverna.

Fängslande äventyr på fritids

1523404800

En del inom äventyrspedagogiken är att eleverna ska få ta sig an psykiska, fysiska, sociala och kognitiva utmaningar. Det tog pedagogerna Johan Fastberg och Dennis Igelström fasta på när de gjorde Maria Parkskolans fritidshem till ett riktigt äventyr under påsklovet.

Lilla filmskolan Lilla filmskolan Lilla filmskolan Lilla filmskolan Lilla filmskolan Lilla filmskolan

Använd rörlig bild i förskola och skola

1522886400

Fördelarna med att arbeta med rörlig bild i förskola och skola är många. I Lilla filmskolan får du tips på hur du enkelt kommer igång.

lärare lärare lärare lärare lärare lärare

Molekylernas rörelse blir rörelse i klassrum

1522800000

NT-utvecklarna har denna vår haft många projekt igång i Båstad kommun, och nu var turen kommer till Västra Karups skola. Pedagogerna i år 1 och 2 önskade att få arbeta med innehåll kring vatten på ett "nytt" sätt för pedagogerna.

meny meny meny meny meny meny

Full fart i arbetet mot matsvinn

1521763200

Nu mäter alla Helsingborgs kommunala skolor sitt matsvinn. Men hur går vi vidare? Hur kommunicerar vi resultaten från mätningarna med elever och pedagoger och viktigast av alla, hur får vi matsvinnet att minska? Vi har hälsat på i några skolor där arbetet är i full gång.