Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Hur fortsätter vi prata #metoo med våra barn och ungdomar?

#metoo – är det fortfarande aktuellt? Behöver vi fortsätta att prata metoo med våra barn och ungdomar eller har alla koll nu på vad som gäller? Och hur ska en egentligen tänka, uttrycka och bete sig?

Är näthat ett problem för skolan?

Safer Internet day uppmärksammades tisdagen den 11 februari i år. Dagen är instiftad för att öka kunskapen och informera om barns och ungas närvaro på internet, men även för att visa på och utbilda inom säkerhet på internet. En av de saker som barn och unga framför allt behöver informeras om och skyddas från på internet […]

Program för dig som vill undervisa om barnkonventionen och barns rättigheter

Idag vill jag tipsa om program som passar när du vill undervisa om barnkonventionen eller FN. Kanske har du ett sånt tema på gång nu i samband med årsdagen av Barnkonventionens födelse 20 november?

Nytt material för sex och samlevnadsundervisning

Att undervisa i sex och samlevnad upplevs olika utmanande för alla. Skolverket presenterade år 2018 en publikation där de undersökt sex och samlevnadsundervisning inom grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Granskningen gjordes under höstterminen 2017. Resultatet visar, bland annat, att lärare upplever att de behöver kompetenshöjning, råd och stöd för att kunna genomföra en sex och […]

Barnen i staden, staden i barnen

Jag tror att gränser skapar utanförskap och en känsla av osäkerhet istället för gemenskap och trygghet. För visst har vi alla som bor i denna stad, oberoende av var i staden vi kallar ”hemma” rätt att känna oss som en viktig del av staden, och då menar jag hela staden?

Prao – ett gyllene tillfälle att normspana

På Varagårdsskolan i Bjuvs kommun används praon som ett sätt att möjliggöra arbete med normer och värdegrund utanför skolans väggar.

MIK – vad är det?

Skolans uppdrag är bland annat att ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande. Här kan du ta del av flera tips på hur du kan lyfta våra demokratiska rättigheter och skyldigheter i klassrummet.

Skolbio – varför då?

Skolbio är en möjlighet att bedriva undervisning med filmens hjälp, men även att introducera barn och ungdomar till biografen och filmen som konstart och medium.

Retorik- och jämställdhet på Gantofta skola

På Gantofta skola arbetar stora delar av högstadiet med retorik och jämlikhet i ämnet svenska. Den pedagogiska planeringen kan ni läsa här. Målet med detta är att eleverna är ett hålla ett eget enskilt tal. De får välja mellan argumenterande tal, informativt tal och hyllningstal. De lär sig också grundläggande begrepp inom retoriken.  Det kommer […]