Nu har vi en Bygglek!

Det har gått många år sedan 60- och 70-talen när det fanns bygglekplatser i många stadsdelar runt om i Helsingborg. Under H22 fick vi tillfälle att testa möjligheterna att driva en bygglek i Helsingborg idag. Frågan vi ställde oss var om det funkar med denna form av mer fri lekplats i en samtid full av riskbedömningar och normer.

I en tidigare artikel här på Pedagogsajten kunde vi läsa ”Vi vill ha en bygglek” och tänk, nu har vi faktiskt det.

Det gick! Testet slog väldigt väl ut. Tiderna för att besöka den tillfälliga byggleken blev fort fullbokade och besökarna gav alla mycket positiva utvärderingar:

– Ett fantastiskt engagemang. Eleverna blev så inspirerande.

– Barnen älskade verkligen detta.

– Barnen fick verkligen göra precis vad de ville! Där var inga ”inten”.

– Vilket stort engagemang det blev hos gruppen. De styrde själva, löste problem själva. Processen var det viktiga och kanske inte målet. De ”rörligaste” barnen i skolan löste fantastiskt mycket på plats.

– Det bästa var att de var betrodda med att få lov att använda alla verktyg och att deras kreativitet togs till vara!

Byggleken på Drottninghög som testades under H22

Från test till verklighet?

Vi såg att en bygglek är någonting som barn av idag faktiskt saknar och behöver. Men vad skulle vi göra när H22-portarna slagit igen och pengarna för att testa var slut? Hur skulle vi fortsätta?

Det är en sak att se ett behov och att det fungerar, men en helt annan att ha pengarna till att anställa någon som kan driva en bygglek. I kärva ekonomiska tider finns det inte utrymme att öppna upp verksamheter som måste bemannas. Hur gör vi då?

Skulle vi kunna skapa någonting annat än en stationär och bemannad bygglek?

Bygglek i en container?

Innovationsmedel gav oss en liten budget för att köpa in verktyg och vi kom över en billig container och fyllde den med inredning från Återbruket. Vi fick till och med tag i ett par gamla hyvelbänkar från en skolkällare.

Vi behövde testa om det här skulle kunna funka. Kan skolan själv driva och bemanna bygglekscontainern och kan arbetet i den bli en del av skolverksamheten?

Gantofta skola har på flera sätt utmärkt sig för sin förmåga att alltid tänka nytt och utmana det som varit. Vi frågade om de kunde hjälpa oss att testa. Svaret blev snabbt JA. Ett gäng bestående av slöjdlärare, fritidspedagoger och vaktmästare kom till Återbruket en snöig marsdag och fick bekanta sig med containern. Som avslutning fick de packa containern full med återbruksmaterial och sedan lyftes den på plats på skolan.

Utbildningsdag på Återbruket för Gantofta skola

Förvandling av Lillskogen?

Containern placerades mitt på skolgården och en liten skogsdunge bakom skolan blev platsen som förvandlades med hjälp av byggsugna barns fantasi och skaparvilja.

På Gantofta skolas facebook hittar du en film där du kan titta närmare på vad eleverna byggt i lillskogen.

Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare

Den här delen av hemsidan visar innehåll från en annan webbplats (www.facebook.com). Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Har du klarat verktygskörkortet?

Pedagogerna på skolan utarbetade en metod där alla elever på fritids fick ta ett verktygskörkort innan de började jobba med byggleken.

– Vi spånade ett tag på hur vi skulle få en säker hantering av verktygen och förståelse för hur viktigt det är att hantera verktygen på ett bra sätt, berättar Pia Rothoff som är utvecklingsledare på Fritids.

– För att ta körkortet skulle barnen testa att sätta fast med tving, såga, skruva med skruvdragare och använda hammare. När de tagit körkortet fick de låna verktygen för att bygga i Lillskogen, förklarar Pia.

Vad tycker Gantofta om erfarenheten?

Jag passade på att fråga Pia Rothoff om lite andra erfarenheter från testperioden.

Varför tackade ni ja till att testa?

– Det lät spännande och utvecklande både för pedagogerna och eleverna. Plus att aktiviteten passade väldigt bra för fritids.

Vad har varit det bästa med byggleken?

– Det bästa har varit att den lockat fram kreativa barn som vågar prova att bygga och konstruera. Påhittigheten, glädjen och stimulansen har utvecklat både elever och pedagoger.

Vad har varit svårt/utmanande?

– Det har varit utmanande hela tiden för oss pedagoger, men på ett positivt sätt, väldigt lärorikt. Det har varit svårt när vi inte har haft tillräckligt med personal för att förverkliga elevernas tankar och idéer. Det var också svårt att stänga containern innan man fick kläm på ”Byggan”. En annan sak att tänka på är att tiden ibland blir knapp när materialet måste plockas in och ut.

Har ni några råd till andra som vill boka containern eller arbeta med bygglek på skolgården på annat sätt?

– Tänka på att inte bara lägga in brädor i containern när ni fyller den på Återbruket utan även till exempel lastpallar och större saker. Vi hittade några kaninburar som var toppen.

Nu är testperioden slut och containern är på väg ut på nya äventyr. Två nya skolor har redan bokat in sig för kommande terminer. Med sig får de tankar ock lärdomar från Gantofta skola.

Boka byggleken?

Arbetar du i Helsingborgs stads skolor hittar du mer information om byggleken och hur du bokar den på intranätsidan: Skolgården och förskolegården – Byggleken