Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun

På värsta bästa skolan utmanas och utvecklas både elever och lärare

2016-06-09

Drottninghögsskolan är en interkulturell skola där drygt 90 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska. En skola full med utmaningar. En skola full av glädje.

Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth

Vad säger elever och lärare egentligen om bedömning i skolan?

2016-05-18

Lisbeth Gyllander Torkildsen, strategisk utvecklare skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg, har under många år studerat elevers förståelse för bedömning samt hur...

storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev

Stumfilmer om kamratskap med Skapande skola

2016-05-17

En gång i veckan under 14 veckor träffade elever från Gantofta skola tre personer från Kulturhotellet för att arbeta med stumfilmer om kamratskap. De fick under arbetet lära sig om alla olika delar i en filmproduktion, såväl förarbete som filmning och redigering.

om medeltiden seriestrip om medeltiden seriestrip om medeltiden seriestrip om medeltiden seriestrip om medeltiden seriestrip om medeltiden seriestrip

Att fånga lärandet...

2016-05-12

Hur fångar man lärandets lust och hur får man syn på det? Hur får vi lärandet och kunskapen att stanna...

grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap

Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?

2016-04-20

Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har...

grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande

#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing

2016-04-20

I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk

Inte utan "Det utvidgade kollegiet"

2016-04-18

Fördelarna med det utvidgade kollegiet är enligt Annika Ahlfors bland annat ett större kontaktnät, mindre ensamarbete och dessutom sparar det in tid.

Pedagoger sitter runt ett bord och ev visar papper i en pärm Pedagoger sitter runt ett bord och ev visar papper i en pärm Pedagoger sitter runt ett bord och ev visar papper i en pärm Pedagoger sitter runt ett bord och ev visar papper i en pärm Pedagoger sitter runt ett bord och ev visar papper i en pärm Pedagoger sitter runt ett bord och ev visar papper i en pärm

Det kollegiala värdet av matematiklyftet

2016-04-07

Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet mellan olika skolor, konstruktiv feedback och  nya perspektiv går inte att ta miste på.

böcker på hög böcker på hög böcker på hög böcker på hög böcker på hög böcker på hög

Läsning och läsförståelse med flera olika metoder

2016-03-31

På Brunnsparksskolan använder pedagogerna olika metoder för att eleverna ska knäcka läskoden. Bland annat en bokhund.

Processvägg med aktuella förmågor på anslagstavlan Processvägg med aktuella förmågor på anslagstavlan Processvägg med aktuella förmågor på anslagstavlan Processvägg med aktuella förmågor på anslagstavlan Processvägg med aktuella förmågor på anslagstavlan Processvägg med aktuella förmågor på anslagstavlan

De fem förmågorna som utgångspunkt för kollegialt lärande

2016-03-15

För att skapa en röd tråd, ett likvärdigt lärande och för att utveckla det kollegiala lärandet har Västra Ramlösa skola utgått från Göran Svanelids tankar om de fem förmågorna.

Mitt utvecklingsarbete med skoldatateksambassadörer

2016-03-03

Att kunna ta till sig information, att läsa och skriva är en rättighet och förmågor som skolan, men även samhället, ställer...

Världens mentor besöker Åland Världens mentor besöker Åland Världens mentor besöker Åland Världens mentor besöker Åland Världens mentor besöker Åland Världens mentor besöker Åland

Att använda sitt modersmål som en lärstrategi

2016-02-17

Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång tid för oss om vi måste lära oss allt på ett nytt språk om vi kommer till ett nytt land. Vi behöver bli utmanade och få lov att tänka på vårt modersmål för att utvecklas. Därför är det viktigt att våra nyanlända elever får lov att använda sitt modersmål som en lärstrategi. De behöver både få läsa sitt modersmål och få god studiehandledning av en modersmålslärare som samarbetar med en ämneslärare för att lyckas bra i skolan.