Vad letar du efter?
Drottninghögsskolan är en interkulturell skola där drygt 90 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska. En skola full med utmaningar. En skola full av glädje.
Lisbeth Gyllander Torkildsen, strategisk utvecklare skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg, har under många år studerat elevers förståelse för bedömning samt hur...
En gång i veckan under 14 veckor träffade elever från Gantofta skola tre personer från Kulturhotellet för att arbeta med stumfilmer om kamratskap. De fick under arbetet lära sig om alla olika delar i en filmproduktion, såväl förarbete som filmning och redigering.
Hur fångar man lärandets lust och hur får man syn på det? Hur får vi lärandet och kunskapen att stanna...
Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har...
I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.
Fördelarna med det utvidgade kollegiet är enligt Annika Ahlfors bland annat ett större kontaktnät, mindre ensamarbete och dessutom sparar det in tid.
Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet mellan olika skolor, konstruktiv feedback och nya perspektiv går inte att ta miste på.
På Brunnsparksskolan använder pedagogerna olika metoder för att eleverna ska knäcka läskoden. Bland annat en bokhund.
För att skapa en röd tråd, ett likvärdigt lärande och för att utveckla det kollegiala lärandet har Västra Ramlösa skola utgått från Göran Svanelids tankar om de fem förmågorna.
Att kunna ta till sig information, att läsa och skriva är en rättighet och förmågor som skolan, men även samhället, ställer...
Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång tid för oss om vi måste lära oss allt på ett nytt språk om vi kommer till ett nytt land. Vi behöver bli utmanade och få lov att tänka på vårt modersmål för att utvecklas. Därför är det viktigt att våra nyanlända elever får lov att använda sitt modersmål som en lärstrategi. De behöver både få läsa sitt modersmål och få god studiehandledning av en modersmålslärare som samarbetar med en ämneslärare för att lyckas bra i skolan.