Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun

Skolledarens roll i det kollegiala lärandet - ett praktiknära exempel

16 augusti, 2016

En kultur där det är tillåtet att misslyckas, där man känner sig trygg att delge sina erfarenheter och där det...

Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth Porträtt på Lisbeth

Vad säger elever och lärare egentligen om bedömning i skolan?

18 maj, 2016

Lisbeth Gyllander Torkildsen, strategisk utvecklare skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg, har under många år studerat elevers förståelse för bedömning samt hur...

Fullsatt biosalong med elever som räcker upp röstkort Fullsatt biosalong med elever som räcker upp röstkort Fullsatt biosalong med elever som räcker upp röstkort Fullsatt biosalong med elever som räcker upp röstkort Fullsatt biosalong med elever som räcker upp röstkort Fullsatt biosalong med elever som räcker upp röstkort
grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap grafik ledarskap

Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?

20 april, 2016

Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har...

grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande grafik kollegialt lärande

#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing

20 april, 2016

I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk Annika sitter i en skolbänk

Inte utan "Det utvidgade kollegiet"

18 april, 2016

Fördelarna med det utvidgade kollegiet är enligt Annika Ahlfors bland annat ett större kontaktnät, mindre ensamarbete och dessutom sparar det in tid.

Marika och Sofie i sina CSI-rockar framför "brottsplats" på Brandorama Marika och Sofie i sina CSI-rockar framför "brottsplats" på Brandorama Marika och Sofie i sina CSI-rockar framför "brottsplats" på Brandorama Marika och Sofie i sina CSI-rockar framför "brottsplats" på Brandorama Marika och Sofie i sina CSI-rockar framför "brottsplats" på Brandorama Marika och Sofie i sina CSI-rockar framför "brottsplats" på Brandorama

CSI på gymnasiet – Följ med när eleverna löser fallet

1 mars, 2016

Sofie Johansson och Marika Davidsson, förstelärare på Olympiaskolan i Helsingborg, har tillsammans kursen Naturvetenskaplig specialisering som bygger på tema CSI. Under kursen får eleverna själva lösa olika fall genom att söka och analysera bevis. Eleverna agerar både kriminaltekniker ute på brottsplatsen och i laboratoriet. De får skriva rapporter samt vara informatörer vid presskonferenser.

illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet

Nästa steg: Att fånga lärandet

11 februari, 2016

Vi har nu passerat halvtid i Ifous-programmet och det är dags för oss på förvaltningsnivå tillsammans med deltagande rektorer att...

Pulshöjande fysisk aktivitet med målet att förbättra studieresultat

19 januari, 2016

Syftet med projektet Puls+ på Rönnowska skolan är att förbättra elevernas inlärning och deras prestationer i matematik genom pulshöjande fysisk aktivitet. Målet är att få en effektivare inlärning under lektionerna och på det sättet förbättra elevernas studieresultat.

Psnv Psnv Psnv Psnv Psnv Psnv

Internationell konferens kring Cooperative Learning

19 oktober, 2015

Den 1-3 oktober gick den Internationella konferensen i Cooperative Learning av stapeln i Odense, Danmark. Konferensen organiserades av International Assocation...

"THE BIG 5" - De fem viktigaste förmågorna i läroplanen

9 oktober, 2015

The big 5 är idag ett välkänt begrepp för pedagoger. Det finns fem förmågor som man kan se genomsyrar läroplanen och vi kan också se i läroplanerna att de blir en röd tråd från förskola till gymnasiet. Det är dessa som lärare ska fokusera på när de planerar sin undervisning, skriver lokala pedagogiska planeringar, gör sin bedömning, skriver individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtal.