Alternativ prao med Pitch a Company Week

För att få konkreta erfarenheter och kunskaper om arbetslivet spelar praon en viktig roll. Därför har en arbetsgrupp för alla kommuner i Familjen Helsingborg samlats och arbetat fram konceptet Pitch a Company Week, som ett alternativ till prao. Syftet är att verktyget ska finnas som ett alternativ för att alla elever i grundskolan och motsvarande […]

Vilka effekter ger det kollegiala lärandet?

Idag ägnar skolor hundratals timmar åt aktiviteter som går under benämningen kollegialt lärande, många gånger med tron att nya insatser i undervisningen ska leda till direkta effekter för eleverna. I själva verket tar vi sällan reda på om det verkligen blev så.

Ängelholms kommun berättar om skola på vetenskaplig grund

I ett projekt som FoU Skola driver berättar kommuner i Skåne om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund genom att svara på tre frågor. Ambitionen med projektet är att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. I den här texten är det Ängelholm som svarat på frågor.

Reading & Writing Power

Under en heldag, den 3 mars, hade alla lärare i Ängelholms grundskolor förmånen att få lyssna till Adrienne Gear, en kraftfull föreläsare som talade på temat språk- läs- och skriv-undervisning. Adrienne arbetar som lärare, lärarutbildare och författare i Kanada och har bland annat skrivit de didaktiska böckerna Reading Power och Writing Power. Den första är […]

Stärkt valkompetens med gemensamma krafter

Hur ska man veta vad man vill bli när man blir stor om man inte ens vet vilka yrken som finns? Representanter från skolförvaltningarna i hela Familjen Helsingborg samlades våren 2019 till en strategidag för studie- och yrkesvägledning. Syftet med strategidagen var både att lära av varandra och komma på nya idéer om hur vi […]

”En stark ledning skapar bättre förutsättningar”

Ett 60-tal skolledare och förstelärare för Helsingborgs stads skolor och Ängelholms kommun deltar just nu i en fortbildning för att tillsammans skapa en starkare ledning för fritidshemmet utifrån de mål och förväntningar som kommer med fritidshemmets läroplan.

Lärarnas skolutvecklingskonferens

Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet  att bidra till att skapa beprövad erfarenhet.

Utvecklas som skribent i en forskarutbildning

Forskarskolan CSiS är på skrivarinternat. Vi är 9 stycken kommunlicentiander från skånska och halländska kommuner, som hittills har genomgått tre av fyra års forskarutbildning. Vad det känns behövligt och lyxigt med en hel veckas skrivande i denna fas.

En viktig etapp i forskarutbildningen nådd!

Tänk att få arbeta i en kommun som Ängelholm där begreppet skola på vetenskaplig grund tas på allvar. Det är en ynnest! I detta inlägg tänkte jag dela med mig av hur en forskarutbildning går till.

Barnkonventionsarbete i Ängelholm

För fjärde året har Ängelholms kommun uppmärksammat Barnkonventionen och barns rättigheter genom att arrangera fyra veckor där barn ges möjlighet att både få visa sina tankar och få nya tankar.

Forskarcirkel om kooperativt lärande!

En av de roligaste arbetsuppgifter som jag kan få som specialpedagog är att medverka till att undervisning utvecklas för att bli mer inkluderande och passa fler elever.Jag önskar att vi pratade mer om undervisning som leder till att många elever lyckas. Likaså att vi prövar mer systematiskt när vi försöker förändra undervisningen för att anpassa […]

Hållbar nutid och framtid på förskolorna i Ängleholm

På förskolorna i Ängelholm har några fokus på Hållbart arbetssätt. På uppstartsdagar har pedagogerna haft olika aktiviteter med fokus på att få igång dialoger kring hur arbetet kan bedrivas ute i verksamheten. Som central pedagog har jag haft möjligheten att få ta del av detta arbete. I fredags var jag på förskolan Norregården och hade […]

Hård debatt om skolforskning!

Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min handledare Pernilla Nilsson (professor i naturvetenskapens didaktik) Inger Enkvist  (professor i Spanska) då Enkvist i stor dagstidning kritiserat den svenska utbildningsforskningen för att den till allra största del handlar om, enligt henne, annat än det […]

Internationell forskarkonferens – forskarstuderande!

ESERA-konferensen arrangeras vart annat år sen 1995, varje år på nytt ställe, i år i Dublin och nästa gång 2019 kommer den att gå av stapeln i Malmö. Till konferensen kommer forskare från hela världen med Naturvetenskap i skolan som intresse. Till en forskarkonferens ansöker man om att få tala. Man får skicka in ett […]

Doktorander i Lärande väcker intresse för vetenskap hos unga

Doktorander i Lärande (DiL) är inspirationsfyllda möten mellan barn eller elever och doktorander. Syftet är att stimulera och väcka nyfikenhet för forskning och kunskap.

Elevers reflektioner över lärprocesser i ämnet slöjd

I denna film presenteras artikeln som är publicerad av Skolporten och är skriven inom ramen för Strövelstorps skola utvecklingsarbete i modellskolan med aktionsforskning som metod. Filmen belyser kort Eva Pennegård och Eva Österberg Ramås tankar varför de valt att fokusera på lärprocesserna i ämnet slöjd. Länk till artikeln på skolporten

Den efterlängtade sommaren är här och efter den kommer en spännande höst!

Nu börjar det bli dags för Pedagogsajten att ta sommarledigt. Därför vill jag och alla vi som arbetat med Pedagogsajten under året passa på att tacka alla er som bidragit med er tid, era berättelser och ert engagemang under läsåret. Det är fantastiskt att få träffa alla er pedagoger, era barn och elever, skolledare och att […]

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola

Förskola i Familjen Helsingborg samlade under en eftermiddag förskolechefer från regionen för att ta del av tre olika föreläsningar med fokus på systematiskt kvalitetsarbete samt för att nätverka. De tre föreläsarna var Camilla Norrhede, förskolechef i Landskrona, Victoria Andersson, förskolechef i Helsingborg och Helena Olivestam Torold från Skolinspektionen. Du kan se alla tre föreläsningarna i […]

Organiserad rastverksamhet

På Rebbelberga skola i Ängelholm arbetar Joel Björn med organiserad rastverksamhet. Det stora målet med organiserad rastverksamhet är att ingen ska vara rädd för att gå ut på rast eller känna sig kränkt. Det ska vara roligt, meningfullt och lärorikt och Joel vill att det ska fungera som ett alternativ till den fria leken. Film: Göran […]

Mitt utvecklingsarbete med skoldatateksambassadörer

Att kunna ta till sig information, att läsa och skriva är en rättighet och förmågor som skolan, men även samhället, ställer höga krav på. Det är nyckeln till studier, arbete och för möjligheterna att förverkliga sina ambitioner. Skolan har ett ansvar att anpassa undervisningen så att alla elever ges förutsättningar och möjlighet att utveckla dessa förmågor så långt det […]