Arbetar du i Helsingborg och vill veta mer om kulturutbudet?

Kultur i lärandet

Att arbeta med estetik, kultur och skapande i skolan handlar om att låta eleverna använda estetiska och skapande uttryckssätt. Det handlar också om kännedom om samhällets kulturutbud. Satsningen Skapande skola ska medverka till att kulturella och konstnärliga uttryck integreras i grundskolan.

Artiklar och blogginlägg inom kultur i lärandet

två kvinnor framför målningar två kvinnor framför målningar två kvinnor framför målningar två kvinnor framför målningar två kvinnor framför målningar två kvinnor framför målningar

När intryck och uttryck gör avtryck – ”Det måste vara poesi”

8 maj, 2023

Helena, Marie och Kerstin arbetar tillsammans på Flohem förskola. Efter en lärarvisning på Dunkers kulturhus i Yoshio Nakajimas utställning bestämde de sig för att fördjupa det kreativa arbetet med sina 2-4åringar. Projektet ”Samskapa avtryck” har satt spår hos både pedagoger och barn.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Nyfiken på Matilda Dahl – programproducent för barn och unga på Dunkers kulturhus

28 september, 2022

Matilda Dahl är programproducent för barn och unga på Dunkers kulturhus som har ett stort pedagogiskt program för förskola och skola. Hur gör man för att sätta ihop ett programutbud som riktar sig till förskolor och skolor? Vem kan boka ett besök på Dunkers med sin barngrupp? På vilket sätt förhåller sig ditt arbete till undervisning i förskola och skola?

Tvåornas kör är en stor succé i Åstorp

27 juni, 2022

Vi alla behöver ibland en omväxling från den ordinarie skoldagen. Detta har Kulturskolan och skolor i Åstorp kommun sett till. Tvåorna får en paus från skoldagen för att komma i kontakt med kultur och fritid. Annette Holmberg, chef för Kulturskolan, är mycket nöjd med projektet.

Nyfiken på Mikael Fransson som gärna reser med eleverna

16 februari, 2022

Mikael Fransson är förstelärare på Västra Berga skola. I slutet av förra året blev Västra Berga skola beviljade två stipendier från Olof Palmes minnesfond som nu ska användas för att ta med årskurs nio till Berlin och Auschwitz. Detta är en del av att arbeta med demokrati och syftet med resan är att kunna diskutera viktiga händelser i vår historia som utmanat vår demokrati.

Eleverna fick upptäcka staden och sedan berätta om det i en utställning på Dunkers

13 januari, 2022

Efter en stadsvandring fick treorna på Ättekullaskolan skriva om och rita informativa affischer till olika tidsepoker, historiska personer och Kärnan i Helsingborg. De fick göra sitt eget läromaterial. Affischerna och faktatexterna har nu resulterat i en utställning av elevernas alster på Dunkers kulturhus.

Fantasifulla serier på Mörarps skola

8 november, 2021

På Möraps skola i Helsingborg har elever i årskurs 6 fått utveckla sin kreativitet i ett för många nytt format.

Läs- och filmprojekt på Drottninghögsskolan

18 oktober, 2021

Klass 6 har genomfört ett läs- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran).

De globala målen och slöjd

11 oktober, 2021

I slöjdlokalerna på Nanny Palmkvistskolan och Söderskolan i Helsingborg skapas det föremål varje dag, men ändå kände vi att fokuset på miljö och resurshållning med material kunde bli bättre. Vi ville börja introducera återbruk och miljömedvetenhet redan när eleverna börjar med slöjd i åk 3 och därför sökte vi och fick stöd från Skapande skola till ett projekt om just detta.

18 sagor och illustrationer av författare i årskurs 2

13 september, 2021

Anette Qvist och Johanna Hanski berättar hur årskurs 2 på Ättekullaskolan har skrivit en sagobok med 18 fantastiska sagor och illustrationer. Till sin hjälp har de haft barnboksillustratören Mattias Olsson som väglett och stöttat eleverna i deras skapandeprocess vilket resulterat i fina bilder och ett bokomslag som tagits fram efter alla konstens regler.

Barnen på fritids dansar sig in i sagornas värld

9 september, 2021

Under 5 dagar fick barnen på fritidshemmet på Raus Planterings skola dansa sig in i sagornas värld, som en del i Dunkers kulturhus verksamhet “sommarkulturskola”.

Poetiska ord ger barnen fler möjligheter för drömmar och kreativitet

31 augusti, 2021

Under 2021 är både förskolor och grundskolor i Helsingborg engagerade i Skapande skola. En av de grupper som sökt och fått pengar är äldre gruppen på Flohem förskola. Där har barnen arbetat utifrån boken På natten flyger vi som inspirerat till flera olika uttryckssätt.

Person med utklädningskostym håller en ring som ett barn ska gå igenom Person med utklädningskostym håller en ring som ett barn ska gå igenom Person med utklädningskostym håller en ring som ett barn ska gå igenom Person med utklädningskostym håller en ring som ett barn ska gå igenom Person med utklädningskostym håller en ring som ett barn ska gå igenom Person med utklädningskostym håller en ring som ett barn ska gå igenom

I leken är det omöjliga möjligt

19 augusti, 2021

Pedagogista Maria Sverrhag berättar om ett dramaprojekt med berättande i fokus där ungefär 100 barn deltagit. Barn från Ringstorps förskola, Västra Berga förskola och Pålsjö Östra förskola.

En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä En pedagog och barn runt sig bygger ett bygge med plankor i trä

Arkitektur och design i fokus när barnen skapar

17 juni, 2021

Kristallens förskola har under läsåret som projekt “En hoppfull och hållbar framtid” med fokus på deras utegård. Med hjälp av konstnär Kristina Schultz kunde barnen och pedagogerna fördjupa och utveckla sitt byggande.

Ett läs-, drama- och filmprojekt med proffshjälp

10 juni, 2021

Under våren har några elever från årskurs 2 på Rydebäcksskolan genomfört ett läs-, drama- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran). Malin Andersson berättar här om projektet.

Elever i årskurs 9 fick skriva låtar med Daniel Lemma

1 juni, 2021

Lärarna på Holstagårdsskolan rensade under en hel vecka ordinarie schema för eleverna i årskurs 9. Syftet var att låta dem arbeta helhjärtat med att skriva egen text och musik. Dessutom fick de stöd i arbetet av artisten och musikern Daniel Lemma.

graffitimålning graffitimålning graffitimålning graffitimålning graffitimålning graffitimålning

Här får eleverna sätta sitt avtryck i ett graffitiprojekt

27 maj, 2021

Bildlärare Elisa Pålsson ville ge eleverna på högstadiet chansen att lära sig mer om och utforska en effektfull och spännande uttrycksform. Det blev ett graffitiprojekt fyllt av glädje och gemenskap mitt i en tid där pandemin i övrigt satte stopp för mycket.

Förskola visar upp mångkulturalitet med estetiska uttrycksformer

17 maj, 2021

Förskollärarna på avdelningen Stjärnan på Lussebäckens förskola ville synliggöra sin mångkulturalitet och ge barnen en ökad möjlighet att uttrycka sig med estetiska uttrycksformer. Genom Skapande skola och tillsammans med Wilson Dance Factory får barnen möta en riktig danslärare och möjlighet att uttrycka sig via olika sorters musik och rörelse.

Särskoleklassen bjuder på en hejdundrande show

4 maj, 2021

Ett arbete som kantats av många roliga historier, upplevelser och nya lärdomar. Tokiga idéer och en process full av skratt. Snart avslutar grundsärskoleklassen 7-9B på Påarps skola ett års projektarbete tillsammans med Dunkers kulturhus och Nycirkus.

Förskolorna lär sig om teckning och illustration – både som kommunikationsform och som profession

27 april, 2021

Pedagoger och barn på Sofiebergs förskolor ville lära sig mer om att teckna och illustrera. Tillsammans med en konstnär och illustratör fick 12 pedagoger och 55 barn lära sig mer om att teckna men också om en profession och ett skapande yrke.

6 tips för att dramatisera en bok

20 april, 2021

Vad läser du med dina elever? Hur jobbar ni med boken tillsammans? Är du kanske sugen på att utvidga läsningen genom att gestalta och dramatisera er bok? Här är tipsen för dig.

Barnen är med och skapar en ny utemiljö

19 april, 2021

En plats utomhus där barnen får vara med i utformningen men också vara delaktiga i processen och bli egna aktörer och scenkonstnärer. Det är målet med det projekt som Traktörsgatans förskola arbetar med under våren.

Barnen blir superhjältar – i dubbel bemärkelse

8 april, 2021

Barnen på förskoleavdelningen Almen har fått skapa superhjältedräkter som de under våren kommer använda i drama och filmskapande. Materialet till dräkterna är återbrukat material som de samlat in till avdelningen. Projektet går under namnet ”Vem kan jag bli?” och har fokus på identitet och hållbarhet.

Elevernas samarbete och kommunikation blommar ut med teaterworkshops

7 april, 2021

Wieselgrensskolan är en av 20 grundskolor i Helsingborgs stads skolor som sökt och fått pengar för Skapande skola-projekt under 2021. Under en vecka i mars provade eleverna på att skapa egna skuggteaterföreställningar, inspirerade av den workshop som Pygméteatern guidade eleverna i.

Ökat intresse för bild med anfanger och kroki

25 mars, 2021

Under läsåret 21/22 är flera skolor i Helsingborg engagerade i Skapande skola. Rydebäcksskolan är en av dem, och där har alla 109 elever i årskurs fem varit inkluderade i projektet med inriktning på ämnet bild och illustration.

Ökad trygghet i sin identitet med drama på förskolan

16 mars, 2021

Under läsåret 21/22 är, för första gången, flera förskolor engagerade i Skapande skola i Helsingborg och har fått bidrag för sina projekt. Diamantens förskola är en av dem och just nu sker ett Skapande skola-projekt på förskolan där barnen genom drama får arbeta med sin självbild och sin egen identitet.

Barnens intresse för Kärnan och Rådhuset har lämnat spår i staden

16 februari, 2021

Om du som barn får möjligheten att känna delaktighet i din egen stad har du förmodligen bättre chanser att växa upp till en framtida demokratisk medborgare. Ett sätt att lära känna sin stad är genom att utforska historiska platser. Det fick 5-årsgruppen på Furutorpsgatans förskola göra under förra året. Dessutom fick de göra en egen rundvandring i appen Guide Helsingborg där de kunde berätta om allt det de lärt sig i sitt projekt och på så sätt sätta sitt eget digitala spår i staden.

”Att ge förutsättningar för barnens egna skapande och tron på den egna förmågan”

15 december, 2020

Sven Stedt, förstelärare och förskollärare, på Kristallens förskola. Här delar han sina tankar om hur musik kan stötta barns utveckling samt om hur musikaliska tillägg i undervisningen kan se ut.

Eleverna utvecklar konstnärliga och skriftliga förmågor med gemensam bok

12 oktober, 2020

På Ättekullaskolans lågstadium har eleverna tidigare författat en bok om Ättekulla och Raus. Den här gången beslöt vi att eleverna skulle få arbeta med olika teman i sina klasser som därefter skulle leda fram till en gemensam temabok. Syftet med arbetet var dels att eleverna skulle få utveckla sina konstnärliga och skriftliga förmågor och dels att eleverna skulle kunna få ta del av varandras alster i de olika årskurserna för att få modeller till sitt skrivande, få inspiration och lära sig nya saker inom de olika temana.

Förskolebarnen som skapar hållbara relationer för en hållbar framtid

14 maj, 2020

I dessa mycket märkliga tider behöver vi hitta nya sätt att se, lyssna, höras, mötas och sätta spår. I S:t Jörgens förskolor försöker vi så gott vi kan att inte ställa in utan försöker istället ställa om.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Del 3 av 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: Kommunikation och skapande på förskolan

27 februari, 2020

I tredje och sista delen om språk- och kunskapsutvecklande arbete i Helsingborgs stads skolor pratar vi om kommunikation och skapande med dockteater på förskolan. I poddavsnittet får du följa med till Diamantens förskola och träffa Chris Danielsson, där hon berättar om avdelning Solens teaterprojekt.

Elever författade en gemensam bok

31 januari, 2020

På Ättekullaskolans lågstadium beslutade personalen att de skulle låta eleverna författa en gemensam bok där varje barn fick göra ett bidrag. Själva arbetsprocessen var ett utmanande och givande samarbete som gav oss en slutprodukt som alla kunde vara stolta över. Detta arbete vill vi gärna dela med oss av för att beskriva hur vi har gått till väga och för att inspirera kollegor.

Lässugna barn har fått både förskolebibliotek och kapprumsbibliotek

14 november, 2019

På Salladsgatans förskola är det nya förskolebiblioteket nu invigt. Samtidigt har man också, tillsammans med Helsingborgs bibliotek, byggt upp kapprumsbibliotek på varje avdelning.

Unga Klara knyter samman skola och scenkonst

11 november, 2019

Nu landar Unga Klara på Rydebäcksskolan. Unga Klara är Sveriges nationella scen för barn och unga och i samband med deras besök kommer hela högstadiet, delar av mellanstadiet samt lärare få se föreställningar och delta i workshops. Under resten av terminen och läsåret kommer också övriga årskurser på skolan att få möta scenkost på olika sätt.

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

17 oktober, 2019

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.

Utbudsdagarna samlade alla skolprogram

9 september, 2019

Att gå på teater eller åka på utflykt kan vara så mycket mer än bara en rolig sak som man gör i slutet av terminen. Genom att samla och visa upp alla skolprogram i Helsingborg ger utbudsdagarna en överblick över alla skolprogram. Förhoppningen är att dagarna hjälper pedagoger att bygga upp sina arbetsområden utifrån allt som staden erbjuder.

miljö inomhus miljö inomhus miljö inomhus miljö inomhus miljö inomhus miljö inomhus

Planering och lärmiljöer

25 januari, 2019

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

Sofia Bengtsson, musiklärare Synkopen Sofia Bengtsson, musiklärare Synkopen Sofia Bengtsson, musiklärare Synkopen Sofia Bengtsson, musiklärare Synkopen Sofia Bengtsson, musiklärare Synkopen Sofia Bengtsson, musiklärare Synkopen

De gör musikal av lokalhistoria

9 maj, 2018

Klass åtta på musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg står både som skådespelare, manusförfattare och musiker när musikalen ”Giselas gåva” visas på Fredriksdal i samband med att museet fyller 100 år.

ett rum i Rådhuset ett rum i Rådhuset ett rum i Rådhuset ett rum i Rådhuset ett rum i Rådhuset ett rum i Rådhuset

Moodle School i praktiken

16 april, 2018

Under ett retoriktema använde Camilla Göransson, lärare i svenska och engelska, sig av Moodle School för att skapa individuella och digitaliserade prov. Här delar hon med sig av både tips och material.

bild bild bild bild bild bild

Retorik- och jämställdhet på Gantofta skola

22 februari, 2018

På Gantofta skola arbetar stora delar av högstadiet med retorik och jämlikhet i ämnet svenska. Den pedagogiska planeringen kan ni…

LärarinnanGöransson är tillbaka

15 december, 2017

I det här inlägget kommer ni läsa om mitt möte med Prins Carl-Philip, hur jag har arbetat med språk- och litteraturhistoria, grannspråk och författarprojekt.

I höstas blev jag återigen nominerad till Guldäpplet för tredje året och i samband med det blev jag uppbjuden till Skolforum i Älvsjö.

Barns relationer till de offentliga rummen

19 maj, 2017

I år är vi mycket nyfikna på hur barnen möter och undersöker offentliga rum. Vi vill att våra barn ska ta plats i de offentliga rummen, att barnen ska få synas i samhället och att de ska få uppleva att de är världsmedborgare.

Ett berättandeprojekt med förskoleklassen

9 maj, 2017

I ett berättandeprojekt i förskoleklass på Maria parkskolan har barnen arbetat med då och nu genom att intervjua, filma och berätta på olika sätt. De kreativa och estetiska processerna har varit centrala i arbetet.

Uppdatering av deckartemat

14 april, 2017

Här följer en liten uppdatering av vad jag och eleverna i årskurs sju (detectivestarsgantofta) och åtta (deckarstjärnorna) har jobbat med….

Nytt deckartema på nytt sätt

10 februari, 2017

Det var ett tag sedan ni läste något inlägg av LärarinnanGöransson. Mina elever  i årskurs 7 och 8 på Gantofta…

Två pedagoger sitter vid ett stort bord och bygger mandala med kapsyler Två pedagoger sitter vid ett stort bord och bygger mandala med kapsyler Två pedagoger sitter vid ett stort bord och bygger mandala med kapsyler Två pedagoger sitter vid ett stort bord och bygger mandala med kapsyler Två pedagoger sitter vid ett stort bord och bygger mandala med kapsyler Två pedagoger sitter vid ett stort bord och bygger mandala med kapsyler

Utmanande lärmiljö för både barn och pedagoger

29 september, 2016

På Maria Park förskola tillåts barnen att uttrycka sig på många olika sätt. I mötet mellan barn, material och plats…

tre pedagoger står tillsammans och ler mot kameran tre pedagoger står tillsammans och ler mot kameran tre pedagoger står tillsammans och ler mot kameran tre pedagoger står tillsammans och ler mot kameran tre pedagoger står tillsammans och ler mot kameran tre pedagoger står tillsammans och ler mot kameran

Pedagogisk verksamhet året runt – går det och hur synliggör vi det?

21 september, 2016

Sommarens sammanslagning och semestrar närmade sig med stormsteg. Ingen vecka är den andre lik och det är omöjligt att försöka ha en pedagogisk verksamhet, eller? Är det möjligt att bedriva ett sommarprojekt utifrån barnens forskningsintresse med en röd tråd även när det är sommar eller ska vi bara överleva?

Att förstå sig själv genom bildskapande på gymnasiesärskolan

8 september, 2016

Christel Jönsson är bildpedagog på gymnasiesärskolan på Filbornaskolan i Helsingborg. I ett skapande projekt om staden har hennes elever fått möjlighet…

Musikgrundskolan Synkopen utmanar sig själv med Skapande skola

30 augusti, 2016

På musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg är pedagoger och elever experter på musik. Under förra läsåret gick skolan utanför sina ramar och lät även andra estetiska uttrycksformer ta plats genom en satsning inom ramen för Skapande skola.

storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev storyboard ritad av elev

Stumfilmer om kamratskap med Skapande skola

17 maj, 2016

En gång i veckan under 14 veckor träffade elever från Gantofta skola tre personer från Kulturhotellet för att arbeta med stumfilmer om kamratskap. De fick under arbetet lära sig om alla olika delar i en filmproduktion, såväl förarbete som filmning och redigering.

Berättande i skolan – Tell me a story

26 maj, 2015

Genom berättelser kan du få tillträde till en ny verklighet och berättelserna sätter det inre livet i rörelse. Med berättande i skolan interagerar elever med varandra och lär sig regler för tänkandet. De får möjlighet att se två sidor av ett problem. Elever lär sig att bli kritiska och inte ta till sig allt de ser, lär sig ta ställning och motivera sin ståndpunkt. Det hjälper barn att visualisera och fantisera, vilket är en viktig bas i kreativiteten.