Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
Eleverna arbetar med lera på bildlektionen Eleverna arbetar med lera på bildlektionen Eleverna arbetar med lera på bildlektionen Eleverna arbetar med lera på bildlektionen Eleverna arbetar med lera på bildlektionen Eleverna arbetar med lera på bildlektionen

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

2016-02-16

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna.

illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet illustration över att fånga lärandet

Nästa steg: Att fånga lärandet

2016-02-11

Vi har nu passerat halvtid i Ifous-programmet och det är dags för oss på förvaltningsnivå tillsammans med deltagande rektorer att...

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

2016-01-26

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning.

Cattis på Tågaborgsskolan Cattis på Tågaborgsskolan Cattis på Tågaborgsskolan Cattis på Tågaborgsskolan Cattis på Tågaborgsskolan Cattis på Tågaborgsskolan

Laborativ matte och matematikverkstad gör undervisningen mer konkret

2015-11-19

Catarina Linde pratar alltid mycket med sina elever och frågar ofta "Berätta hur du tänkte här". Hon fascineras av att få barn att upptäcka matematiken och det roligaste i klassrummet tycker hon är de laborativa matteuppgifterna.

Världen I Perspektiv (V.I.P) - Att vara med och göra skillnad

2015-10-22

Mitt namn är Karin Nolin och jag är lärare på Högastensskolan i Helsingborg. Jag undervisar de äldre eleverna i So-ämnena...

Psnv Psnv Psnv Psnv Psnv Psnv

Internationell konferens kring Cooperative Learning

2015-10-19

Den 1-3 oktober gick den Internationella konferensen i Cooperative Learning av stapeln i Odense, Danmark. Konferensen organiserades av International Assocation...

"THE BIG 5" - De fem viktigaste förmågorna i läroplanen

2015-10-09

The big 5 är idag ett välkänt begrepp för pedagoger. Det finns fem förmågor som man kan se genomsyrar läroplanen och vi kan också se i läroplanerna att de blir en röd tråd från förskola till gymnasiet. Det är dessa som lärare ska fokusera på när de planerar sin undervisning, skriver lokala pedagogiska planeringar, gör sin bedömning, skriver individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtal.

Diskussion i fokusgrupp Diskussion i fokusgrupp Diskussion i fokusgrupp Diskussion i fokusgrupp Diskussion i fokusgrupp Diskussion i fokusgrupp

En utvecklingsresa med modersmålsläraren i fokus

2015-09-30

Modersmålsenheten på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg har genomgått en utvecklingsresa, som har resulterat i ett helt nytt fokus på modersmålsläraren och på dennes uppdrag.

Arbete i analysgrupper Arbete i analysgrupper Arbete i analysgrupper Arbete i analysgrupper Arbete i analysgrupper Arbete i analysgrupper

Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola

2015-09-15

I samarbete med Kommunförbundet Skåne och Universitet i Twente i Holland har en skola i Landskrona och åtta skolor i Helsingborg nu inlett ett arbete med analysgrupper.

Föreläsare James Nottingham Föreläsare James Nottingham Föreläsare James Nottingham Föreläsare James Nottingham Föreläsare James Nottingham Föreläsare James Nottingham

I spåren av James Nottingham

2015-09-09

- Höga förväntningar ökar motivationen! säger James Nottingham under en föreläsning för personal inom utbildning i Höganäs kommun. Han är...

TPACK image TPACK image TPACK image TPACK image TPACK image TPACK image

Lärares olika kompetenser utifrån ramverket TPACK

2015-09-03

En god pedagog? Det finns många tankar och olika tyckanden om hur en bra lärare ska vara. Klart är att...

Digilys - process Digilys - process Digilys - process Digilys - process Digilys - process Digilys - process

DigiLys - digital analys av lärmiljö

2015-08-25

DigiLys är en användarvänlig arbetsmodell som är enkelt att lära sig. En utvärdering visar att deltagande skolor utvecklats. De skolor som använt arbetsmodellen för analys av lärmiljö under längre tid har fått förbättrade resultat. Deltagande skolors elevhälsoteam uttrycker att de arbetar mer förebyggande och har helhetssyn på elevernas lärmiljö och kunskapsutveckling.