Alla lärloopar i ifousprojektet Digitalisering i skolan

15 oktober 2014 publicerades ett första inlägg i bloggen ronnowska.wordpress.com. Det författades av oss, Heléne Ahlm och Henrik Ihse, gymnasielärare i hotell respektive matematik. Bakgrunden till detta var att samtliga lärare i vårt arbetslag på en APT presenterats för Ifousprojektet Digitalisering i skolan och uppmanats att delta. Vi anmälde oss och sen gick tiden tills […]

Lärarinnan Göranssons tankar runt ledarskap

En ledare eller lärares främsta uppgift är att vara äkta – alltså sig själv, stödjande, hjälpande, innovativ, kreativ och sätta gränser där det behövs såväl ge frihet när det är befogat. Det är ingen lätt uppgift att vara ledare. För att vara en god ledare ska du inte bara kunna leda en klass genom att med […]

Om skolan i Kalifornien

Grundskolan är uppdelad i Elementary school (5-11 år), Middle school eller Junior High school (11-14 år) och High school 14-18 år). I middle school har eleverna olika ämneslärare och i Highschool har eleverna möjlighet att välja olika ämnen. En del skolor har skoluniform.                         […]

#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson

I dagens avsnitt ligger fokus på den första delen inom Bedömning för lärande som handlar om att förtydliga och förstå mål och kriterier.

Vad säger elever och lärare egentligen om bedömning i skolan?

Lisbeth Gyllander Torkildsen, strategisk utvecklare skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg, har under många år studerat elevers förståelse för bedömning samt hur en ömsesidig syn på bedömning kan utvecklas mellan elever och lärare. I studien har 25 elever och 9 lärare deltagit och arbetat med att utveckla en ömsesidig syn på bedömning. Förutsättningar och strukturer viktiga faktorer […]

Inte utan ”Det utvidgade kollegiet”

Fördelarna med det utvidgade kollegiet är enligt Annika Ahlfors bland annat ett större kontaktnät, mindre ensamarbete och dessutom sparar det in tid. Begreppet “Det utvidgade kollegiet” myntades av Anne-Marie Körling, Sveriges läsambassadör för 2015–2017. Hon är också legitimerad lärare, författare, bloggare, krönikör, föreläsare och inspiratör. Det utvidgade kollegiet innebär kortfattat tillgången till pedagogiska diskussioner på […]

Kamratbedömning på gymnasiet

Sofie Johansson är lärare i matematik och fysik på Olympiaskolan i Helsingborg. På matematiklektionerna i år 2 arbetar hon och eleverna med kamratbedömning.

Utforska arbetsmarknaden med en ”bank” för studiebesök

Visst vore det användbart med en ”bank” av kontakter för att göra studiebesök med våra barn och elever i Höganäs? Istället för att jaga egna studiebesök, med hjälp av vänner och bekanta eller privata kontakter så skulle man kunna gå in i ”banken” (Länkad till Fronter) för att få kontaktuppgifter till och information om verksamma […]

En utvecklingsresa med modersmålsläraren i fokus

Modersmålsenheten på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg har genomgått en utvecklingsresa, som har resulterat i ett helt nytt fokus på modersmålsläraren och på dennes uppdrag.

I spåren av James Nottingham

– Höga förväntningar ökar motivationen! säger James Nottingham under en föreläsning för personal inom utbildning i Höganäs kommun. Han är pedagogen som tagit sina erfarenheter från lärar- och skolledarjobb vidare, och med hjälp av evidensbaserad forskning sprider sitt budskap till lärare runt om i världen. Nottingham vill uppmuntra lärande. ”Ansträngning= värdering x förväntning”; elevens ansträngning […]

Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen med självbedömning

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett effektivt sätt, hitta framgångstecken i sina prestationer och utvärdera sina metoder. Självbedömning är en metod för självreglering. Lär dig hur självbedömning fungerar och hur du […]

Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

Om du samarbetar med andra kan du komma längre i din kunskapsutveckling jämfört med om du arbetar på egen hand. En metod för att engagera elever som resurser för varandra i bedömningsarbete är genom kamratbedömning. Med kamratbedömning kan eleverna bli bättre på att identifiera sina utvecklingsbehov, men det kräver engagemang hos både lärare och elever.

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för bedömning för lärande handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Lär dig mer om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev. Se exempel på olika typer av respons från kursen Matematik 1c.

Nyanserad och framåtriktad respons från lärare till elev

Respons, eller feedback, är ett centralt begrepp inom bedömning för lärande. Den tredje av fem strategier för bedömning för lärande handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Lär dig hur responsens riktning, timing och form kan påverka elevernas prestation och fungera formativt.

Frågor och uppgifter för att skapa situationer som synliggör lärandet

Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning, kan du skapa förutsättningar för att upptäcka vart elevers lärande är på väg? Här får du exempel på uppgifter och frågor som kan användas utifrån […]

Likvärdig bedömning med sambedömningsträffar och ämnesträffar

I Helsingborg samlas alla pedagoger som genomför nationella prov för sjätte året i rad på träffar för sambedömning. Det är en gemensam satsning för grundskolan/grundsärskolan för en mer likvärdig bedömning för nationella prov årskurs 3, 6 och 9.

Situationer som gör lärandet synligt

Lär dig mer om de tre lärandesituationerna; problemlösningssituationer, ett dialogiskt klassrum och indikationer på elevers föreställningar om lärande. Skapandet av dessa lärandesituationer räknas som strategi två av fem i arbetet med bedömning för lärande.

Förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier – praktiskt exempel

Här presenteras ett exempel på hur du kan arbeta med att förtydliga kunskapskraven och hur detta arbete sedan kan användas för att underlätta för eleverna att planera och ta sig an uppgifter av mer omfattande karaktär. Här presenteras ett exempel från Religionskunskap 1, som behandlar två av kursmålen med fokus på etik.

Förtydliga och förstå lärandemål och bedömningskriterier

Den första av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att förtydliga lärandemål och bedömningskriterier för eleverna. Genom träning, konkreta exempel, kombination av att arbeta med matriser och andra typer av formativa verktyg samt sammanlänkning av bedömning, undervisning och lärandemål skapas de bästa förutsättningarna för arbetet.

En artikelserie för arbete med Bedömning för lärande *

Bedömning för lärande har under senare tid lyfts fram som ett centralt utvecklingsområde i skolan. En översikt kring forskningsområdet har efterfrågats och i dagarna presenterades en kunskapsöversikt om bedömning för lärande i ett nytt nummer av Forskning i korthet. Huvudförfattare är fil dr Andreia Balan, lektor på Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg.