De forskar om skillnader i betygsättning

Det finns olika sätt att sätta betyg. Den holistiska och analytiska modellen beskriver två varianter. 

Tydliga krav skapar motivation

Kan olika grader av transparens i förväntningar ge effekter på elevernas motivation och prestation? Den frågan undersökte forskare i en studie under läsåret 16/17. I studien deltog elever från årskurs 6 från fyra olika skolor i Helsingborgs stads skolor.

Bra eller dåligt med digitala verktyg i undervisningen?

Är det bra eller dåligt att arbeta med digitala verktyg i undervisningen? Enligt Karin Ollinens forskningsstudie är frågan mer komplex än så.

Delaktiga elever

Vi heter Roger Hatter och Jenny Löfgren (förstelärare). Vi arbetar som klasslärare i årskurs 6 på Varagårdsskolan i Bjuv. Vi arbetar sedan 2016 i ett tvålärarsystem. I klassen går det för närvarande 40 elever. Vi vill ge er en liten inblick i hur vi arbetar med delaktighet tillsammans med våra elever.

Är en forskningscirkel något för oss?

Enligt skollagen ska undervisning ske på vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man arbeta med det på ett mer aktivt sätt än vad som görs idag på våra skolor? Kan beprövad erfarenhet och vetenskap mötas på ett effektivt sätt i en forskningscirkel och därmed vara en del av ett sätt att driva skolutveckling?

Forskningscirkel ger tacksam kritik

Att fördjupa sig i ett ämne kan lätt kännas som en ganska ensam syssla. Men i forskningscirkeln för IKT-pedagoger och liknande i Helsingborg, känner de enskilda deltagarna sig allt annat än ensamma.

Lärarnas skolutvecklingskonferens

Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet  att bidra till att skapa beprövad erfarenhet.

Utvecklas som skribent i en forskarutbildning

Forskarskolan CSiS är på skrivarinternat. Vi är 9 stycken kommunlicentiander från skånska och halländska kommuner, som hittills har genomgått tre av fyra års forskarutbildning. Vad det känns behövligt och lyxigt med en hel veckas skrivande i denna fas.

En viktig etapp i forskarutbildningen nådd!

Tänk att få arbeta i en kommun som Ängelholm där begreppet skola på vetenskaplig grund tas på allvar. Det är en ynnest! I detta inlägg tänkte jag dela med mig av hur en forskarutbildning går till.

Varför väljer rektorer bort lärare som processledare?

Processledare som stöd i det lokala utvecklingsarbetet har visat sig skapa tydliga utvecklingsprocesser med brett deltagande. Samtidigt väljer vissa rektorer och skolor bort att ha lärare i processledarfunktioner. Hur leds utvecklingen på de skolorna och hur resonerar rektorerna på dessa skolor om lärare som ledare av utveckling? Dessa frågor har jag och mina forskarkollegor undersökt […]

Vad kan processledare bidra med? 

Vad kan det egentligen resultera i att rektor eller förskolechef kompetensutvecklar lärare i att leda förbättringsprocesser? Det beror givetvis på vilka förutsättningar lärarna får i form av mandat, tid, verktyg och modeller samt vilka processer de ska leda och i vilken verksamhet.

Processledare för skolutveckling

Utvecklingsledare, lärledare, processledare, förstelärare och liknande mellanledare finns på många skolor och förskolor för att stödja skolutvecklingsprocesser. Jag har, tillsammans med en forskargrupp vid Göteborgs universitet, studerat denna typ av mellanledare. Efter att vi publicerade vår senaste forskningsrapport för några månader sedan, har jag fått förfrågningar från förvaltningar och lärosäten om att komma och presentera […]

Forskarcirkel om kooperativt lärande!

En av de roligaste arbetsuppgifter som jag kan få som specialpedagog är att medverka till att undervisning utvecklas för att bli mer inkluderande och passa fler elever.Jag önskar att vi pratade mer om undervisning som leder till att många elever lyckas. Likaså att vi prövar mer systematiskt när vi försöker förändra undervisningen för att anpassa […]

Formativ bedömning med nya möjligheter till lärande

Catarina Andersson har följt en grupp mellanstadielärare som deltagit i en fortbildning i formativ bedömning i matematik. När lärare använder den formativa bedömningen som en grund till förändringar av sin egen undervisning lärde sig eleverna mer.

Skapa motivation på nya sätt

Andreia Balan talar om motivation som ett mångfacetterat begrepp och om vikten av förståelsen att det betyder olika saker. Den senaste forskningen visar trots det på olika aspekter av motivation som vi har möjlighet att påverka.

Hård debatt om skolforskning!

Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min handledare Pernilla Nilsson (professor i naturvetenskapens didaktik) Inger Enkvist  (professor i Spanska) då Enkvist i stor dagstidning kritiserat den svenska utbildningsforskningen för att den till allra största del handlar om, enligt henne, annat än det […]

Internationell forskarkonferens – forskarstuderande!

ESERA-konferensen arrangeras vart annat år sen 1995, varje år på nytt ställe, i år i Dublin och nästa gång 2019 kommer den att gå av stapeln i Malmö. Till konferensen kommer forskare från hela världen med Naturvetenskap i skolan som intresse. Till en forskarkonferens ansöker man om att få tala. Man får skicka in ett […]

Digitalisering = datorer?

– ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats kring skolan. Sommaren 2017 har en nygammal fråga varit högaktuell igen. Ska vi verkligen använda datorer i skolan? Leder det till ökade resultat? Men digitaliseringen innebär så mycket mer än bara datorer. Det handlar om […]

Självbedömning som stöd för självreglerat lärande

I sin forskningsöversikt om formativ bedömning, skriver Paul Black och Dylan Wiliam att självbedömning inte bör betraktas som ”ett intressant alternativ eller en lyx”, utan som en grundläggande förutsättning för produktivt lärande.

Likvärdighet och kollegialt lärande – teman på Framtidens lärande 2017

”Lösningen på svensk skolas problem finns redan i systemet, kanske till och med här i rummet!” Så inleddes årets konferens Framtidens lärande.