Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun

Hård debatt om skolforskning!

Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min...

Internationell forskarkonferens - forskarstuderande!

ESERA-konferensen arrangeras vart annat år sen 1995, varje år på nytt ställe, i år i Dublin och nästa gång 2019...

Digitalisering = datorer?

- ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats...

Självbedömning som stöd för självreglerat lärande

I sin forskningsöversikt om formativ bedömning, skriver Paul Black och Dylan Wiliam att självbedömning inte bör betraktas som ”ett intressant alternativ eller en lyx”, utan som en grundläggande förutsättning för produktivt lärande.

Likvärdighet och kollegialt lärande - teman på Framtidens lärande 2017

"Lösningen på svensk skolas problem finns redan i systemet, kanske till och med här i rummet!"
Så inleddes årets konferens Framtidens lärande.

svart griffeltavla svart griffeltavla svart griffeltavla svart griffeltavla svart griffeltavla svart griffeltavla

Analysgruppsarbete - en mirakelmetod?

Vi närmar oss sluttampen på projektet analysgrupper. Vad har skett och vilka är utmaningarna och möjligheterna framöver? I detta blogginlägg...

Anna visar tecknet för Å och håller i en figur Anna visar tecknet för Å och håller i en figur Anna visar tecknet för Å och håller i en figur Anna visar tecknet för Å och håller i en figur Anna visar tecknet för Å och håller i en figur Anna visar tecknet för Å och håller i en figur

Läsberedd i förskoleklass med multisensorisk läsinlärning

Dalhemsskolan i Helsingborg arbetar med en multisensorisk läsinlärningsmetod som heter Läsklar. Metoden gör barnen fonologiskt medvetna redan i förskoleklass och hjälper dem att knäcka läskoden.

Motivation - en studie

Är vi överens om vad vi menar när vi säger att elever inte är motiverade? Och hur gör vi för...

Google Classroom i undervisningen

Eva Svensson arbetar på Laröds skola och är Helsingborgs stads kommunlicentiand i naturvetenskapernas didaktik på Campus Helsingborg. Under våren har...

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Doktorander i Lärande väcker intresse för vetenskap hos unga

Doktorander i Lärande (DiL) är inspirationsfyllda möten mellan barn eller elever och doktorander. Syftet är att stimulera och väcka nyfikenhet för forskning och kunskap.

en elev och en lärare en elev och en lärare en elev och en lärare en elev och en lärare en elev och en lärare en elev och en lärare

Gemensam pedagogisk plattform för gymnasieskolorna

Har du någon gång undrat över vad som utmärker kvalitet i verksamheten? Det har skolledarna för de kommunala gymnasieskolorna i Helsingborg fokuserat på under sina kollegiala dialoger de senaste åren.

#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson

I dagens avsnitt ligger fokus på den första delen inom Bedömning för lärande som handlar om att förtydliga och förstå mål och kriterier.