Hållbara lärmiljöer i förskolan 

När det var dags att flytta till nya lokaler såg pedagogerna på Kristallens förskolas 5-årsavdelning en möjlighet att skapa lärmiljöer de laddat för att få till under en lång tid. I april 2020 stod deras nya förskola redo. Utformad utifrån ledord som hållbar, tydlig, innovativ, inbjudande och tillgänglig.

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Alla barns rätt till en stimulerande lärmiljö

I sitt uppdrag som ateljerista utvecklar Emma Lewis ateljéer och lärmiljöer i förskolan. I en julkalender ville Emma förmedla sina egna tankar kring lärmiljöer i text och bild. Nu kan du använda dig av Emmas kalender som inspiration om du vill utveckla lärmiljön på din förskola.

Språkaktionen 2018/2019

Läsårets språkaktion är i full gång. Den heter, precis som förra året, Inspiration och kunskap i böckernas värld och utgår från en och samma bok. Arbetssättet var mycket omtyckt från förra läsåret, så språkutvecklarna valde att fortsätta i samma spår. Vision: Skapa berikande möten för livet i böckernas magiska värld. Mål: Inspirera och undervisa i […]

Bokprojekt väcker språkintresse på förskola

Genom att arbeta kring en sagobok under en längre period väcks barnens intresse för såväl språk som naturvetenskapliga ämnen. Det syns inte minst på de kommunala förskolorna i Ödåkra där man har boken ”Promenad” som Tema.

Inspirerande lärmiljöer i förskolan

Vårt prioriterade mål i Ödåkras förskoleområde är att ”lärmiljön är inspirerande och väcker nyfikenhet och lust att lära. Här finns utmaningar för varje barn”. Vad innebär då det?

Litteraturveckor och sagofest

Nu är vi äntligen igång med en ny termin och en ny språkaktion! Årets språkaktion heter “Inspiration och kunskap i böckernas värld” och målet är att inspirera och undervisa i förskolan med hjälp av spännande litteratur och kreativa lärmiljöer.

Utmanande lärmiljö för både barn och pedagoger

På Maria Park förskola tillåts barnen att uttrycka sig på många olika sätt. I mötet mellan barn, material och plats utmanas barnen och lärmiljön växer fram och förändras hela tiden utifrån barnens behov. På förskolan är pedagogerna nyfikna och lyfter varandra. Här finns alltid någon att bolla nya idéer och funderingar med och en känsla […]

Återbruk som kreativ kraft – en föreläsning med Nina Odegard

Tisdagen den 24 maj kom Nina Odegard från Norge till Helsingborg för en inspirerande föreläsning om ”Återburk som kreativ kraft”. Nina Odegard är förskollärare och förskolechef och har varit projektledare för etableringen av ett kreativt återanvändningscenter i Norge. Hon disputerade i början av året kring forskning om estetiskt utforskande av återbruksmaterial. “Att arbeta med återbruk av spill och […]

Samtalet – grunden för språket

”Forskningen visar att elever som deltar aktivt i samtal som innebär att man använder mer situationsoberoende språk har en god prognos i läs- och skrivutvecklingen. De här samtalen leder också till att eleverna ges möjlighet att utveckla olika typer av förståelsestrategier i sitt läsande och skrivande. Det rör allt från enkla strategier av att kunna […]