Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
Fikapaus utbildningsforum Fikapaus utbildningsforum Fikapaus utbildningsforum Fikapaus utbildningsforum Fikapaus utbildningsforum Fikapaus utbildningsforum

1000 kollegor samlade för att lära av varandra

2015-08-17

När Utbildningsforum arrangerades för tredje gången samlades nära 1000 av Ängelholms kommuns medarbetare inom utbildning och sociala frågor för att lära och inspireras av...

illustration multimodalt lärande digitalt illustration multimodalt lärande digitalt illustration multimodalt lärande digitalt illustration multimodalt lärande digitalt illustration multimodalt lärande digitalt illustration multimodalt lärande digitalt

Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?

2015-06-18

Digitalisering i skolan handlar som mycket annat i skolan om hur vi säkerställer likvärdigheten i undervisning och bedömning för ett...

Elev som arbetar med självbedömning Elev som arbetar med självbedömning Elev som arbetar med självbedömning Elev som arbetar med självbedömning Elev som arbetar med självbedömning Elev som arbetar med självbedömning

Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen med självbedömning

2015-06-04

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett effektivt sätt, hitta framgångstecken i sina prestationer och utvärdera sina metoder. Självbedömning är en metod för självreglering. Lär dig hur självbedömning fungerar och hur du kan använda det i klassrummet.

Berättande i skolan - Tell me a story

2015-05-26

Genom berättelser kan du få tillträde till en ny verklighet och berättelserna sätter det inre livet i rörelse. Med berättande i skolan interagerar elever med varandra och lär sig regler för tänkandet. De får möjlighet att se två sidor av ett problem. Elever lär sig att bli kritiska och inte ta till sig allt de ser, lär sig ta ställning och motivera sin ståndpunkt. Det hjälper barn att visualisera och fantisera, vilket är en viktig bas i kreativiteten.

Slöjdsalen med den digitala verktygslådan

2015-05-07

På Rydebäcksskolan hittar vi Andreas Cederberg som under sommaren 2014 ville förändra sitt arbete i grunden. Han skapade en digital slöjdsal där han kan samla allt som eleverna behöver  på ett teoretiskt plan i sitt slöjdarbete. Han kallar den sin digitala verktygslåda.

Porträtt på Marko framför tegelvägg Porträtt på Marko framför tegelvägg Porträtt på Marko framför tegelvägg Porträtt på Marko framför tegelvägg Porträtt på Marko framför tegelvägg Porträtt på Marko framför tegelvägg

Idrottslärarens grej är Grej of the Week

2015-04-14

Marko Luttinen är idrottslärare och förstelärare inom fritidshem på Ringstorpsskolan. Han är en av många pedagoger i Sverige om har anammat Micke Hermanssons koncept Grej of the Day. Marko har dock sin egna twist, G.O.T.W (Grej of the week) eftersom han inte träffar sina elever varje dag.

Plantioteket - ett digitalt bibliotek med elevernas egna böcker

2015-03-19

På Raus Planterings skola i Helsingborg skriver eleverna berättelser och texter precis som på andra skolor. Skillnaden är att här får eleverna också publicera sina egna böcker i skolans digitala bibliotek - Plantioteket.

Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

2015-03-17

Om du samarbetar med andra kan du komma längre i din kunskapsutveckling jämfört med om du arbetar på egen hand. En metod för att engagera elever som resurser för varandra i bedömningsarbete är genom kamratbedömning. Med kamratbedömning kan eleverna bli bättre på att identifiera sina utvecklingsbehov, men det kräver engagemang hos både lärare och elever.

Från fritidspedagog till matematiklärare

2015-02-06

Björn Sahlin upptäckte matematiken när han arbetade som fritidspedagog. Därifrån vidareutbildade han sig till matematiklärare och idag, 2015, arbetar han på Rydebäcksskolan i Helsingborg. Han är förstelärare och handledare inom matematiklyftet. Björns roll är att inspirera andra lärare och han brinner fortfarande för matte i praktiken.

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

2015-01-28

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken går det att skapa en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder.

Förutsättningar för effektiv respons

2015-01-21

Den tredje strategin för bedömning för lärande handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Lär dig mer om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev. Se exempel på olika typer av respons från kursen Matematik 1c.