Vad letar du efter?
När man som pedagog arbetar med programmering tycker Louise Karlsson att det viktigaste är att våga. Våga prova sig fram och våga ta hjälp. Gärna av eleverna.
Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet att bidra till att skapa beprövad erfarenhet.
I oktober startade serien
Det här är ett exempel på hur samverkansklassen på Maria Parkskolan arbetat med Minecraft i matematik.
Mitt namn är Sandra Straumits och jag arbetar som lärare i matematik och svenska på Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. På...
Jag heter Afraa Baqer och är utbildad matematik och NO-lärare för grundskolan. Idag arbetar jag som klass- och ämneslärare för...
Nu har det kommit ett par avsnitt ytterligare i den sedan tidigare fantastiska matematikserien från UR - Kalkyl för år 7-9,...
Mitt namn är Maria Davidsson Friberg och jag arbetar på Västervångskolan i Landskrona. I grunden är jag ma/no-lärare för åk...
För att hjälpa elever som riskerar att inte klara godkända betyg i ett ämne har Tågaborgsskolan satsat på något de kallar för Ämnescamp. Där får eleverna arbeta med det utvalda ämnet en hel vecka.
I UR:s nya serie Programmera mera får 9-åringar olika utmaningar som ger övning i tankesättet bakom programmering. Detta är den första satsningen som UR gör kring programmering.
Vi har börjat arbeta med programmering i årskurs 2 och 3. Eleverna har under hela läsåret fått spela olika spel och göra olika typer av färdighetsträning med hjälp av BlueBots.
Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet mellan olika skolor, konstruktiv feedback och nya perspektiv går inte att ta miste på.