Laiban – AI i förskolan

Hur är det möjligt med en AI i förskolan och kan barnen relatera till en robot? Enligt styrdokumenten är det viktigt att vi ska följa med i samhällets utveckling. Det betyder också att fasa in nya digitala verktyg på rätt sätt i verksamheten så att det skapar ett lärande hos barnen.

Hon har forskat på lärares användning av digitala resurser i undervisningen

Eva Svensson var nyfiken på att undersöka vad det är som lärare gör när de är duktiga användare av digitala resurser. Hon blev överraskad över lärares uppfinningsrikedom och över hur enkla verktyg kan användas på väldigt varierande sätt.

Varför digitala prov?

Beroende på vem man frågar så varierar svaret på frågan ”Varför digitala prov?” Det kan vara för att eleverna kräver det, för att Skolverket kräver det, för att lättare kunna följa upp studieresultat eller kanske för att det är mer effektivt. Det finns också flera skäl till att en kommun väljer att erbjuda skolorna digitala […]

Jonas inspirerar andra att arbeta kreativt med digitala verktyg

Jonas Svensson har arbetat inom Helsingborgs stads skolor i 20 år varav de senaste fem åren med IKT-frågor. Hans breda kompetens av digitala verktyg gjorde att han blev inbjuden som talare under SETTdagarna som nyligen gick av stapeln på Kistamässan i Stockholm. Nu hoppas han att fler pedagoger börjar jobba med digitala verktyg på ett […]

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Filmskapande väcker kreativitet

Ibland kan avsaknaden av digitala verktyg skapa nya möjligheter och ökat samarbete. Så var det på Brogårdaskolan i Bjuv.

Tobak på skolan, Nej tack

Tobak utgör ett av världens allra största hot mot den globala folkhälsan. Efter hemmet är skolan den miljö som allra mest påverkar barn och ungas värderingar i form av levnadsvanor och livsstil. Hur och vad ska vi göra för att våra barn och ungdomar ska förbli tobaksfria?

Bra eller dåligt med digitala verktyg i undervisningen?

Är det bra eller dåligt att arbeta med digitala verktyg i undervisningen? Enligt Karin Ollinens forskningsstudie är frågan mer komplex än så.

IT-tempen LIKA, för alla för att vi är olika!

Alla är olika men ändå LIKA! I Helsingborgs stads skolor är det beslutat att alla ska genomföra LIKA och ett av skälen är på sätt och vis att det ska bli mer lika, eller åtminstone att man ska få syn på olikheterna. 

Är en forskningscirkel något för oss?

Enligt skollagen ska undervisning ske på vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man arbeta med det på ett mer aktivt sätt än vad som görs idag på våra skolor? Kan beprövad erfarenhet och vetenskap mötas på ett effektivt sätt i en forskningscirkel och därmed vara en del av ett sätt att driva skolutveckling?

En resa till vikingatiden

Som en del av vårens ämnesövergripande tema har pedagogerna och eleverna på Tågaborgsskolan i Helsingborg använt green screen för att kunna kliva in i vikingatidens mytomspunna värld.

Använd rörlig bild i förskola och skola

Fördelarna med att arbeta med rörlig bild i förskola och skola är många. I Lilla filmskolan får du tips på hur du enkelt kommer igång.

Digitalitet i förskolan

Digitalitet i förskolan, vad innebär det? Vad behöver barnen i form av digital kompetens 2018? Vad är adekvat digital kompetens? Vad är vårt digitala uppdrag i förskolan?

Säkra digitala prov på Varagårdsskolan i Bjuv

På Varagårdsskolan i Bjuv har vi gått från att skriva prov med papper och penna till att göra dem digitalt. Programvaran vi använder oss av uppfyller kraven för nationella prov, är säkert och kan individanpassas.

Tekniska system och programmering – en utmaning för alla NT-pedagoger

Vår vardag är uppbyggd av tekniska system som gör vardagen lättare. Tänk om du ständigt skulle behöva tänka på att hämta vatten till matlagning och tvätt, eller att det i varenda korsning stod en polis som talade om vems tur det var att köra eller att du fick göra dina läxor på kvällen till ljuset […]

Möjligheter i fokus under #HbgHack

Under #HbgHack den 13/2 får pedagoger och elever tillsammans chans att lära sig mer om programmeringens möjligheter. Från stadens håll hoppas man att många pedagoger kommer som inte har några förkunskaper för att våga prova, misslyckas – och prova igen.

Arbeta digitalt med antimobbning och verktyget Olweus

Lotta Cederberg är Olweuskoordinator på Västra Ramlösa skola. Hennes uppdrag är att göra det enkelt för alla mentorer att arbeta förebyggande med antimobbning i klassrummet. Det är också hennes uppdrag att underlätta arbetet genom att tillhandahålla resurser, skapa vi-känsla samt synliggöra Olweusarbetet och skapa en samsyn hos personalen.

Digital satsning i förskolorna i Ödåkra

I Ödåkra trollar förskolebarnen bort sig med green screen, programmerar robotar, gör animerad film och fotograferar. Satsningen på digitala hjälpmedel har gett många spännande möjligheter i det pedagogiska arbetet.

På gång i området

Såhär mitt i terminen har avdelningarna verkligen kommit igång med språkaktionen. Det bubblar av idéer och inspiration i arbetslagen, så kul att se! Det tar olika riktningar och barnens intressen styr hur projektet framskrider. Vi arbetar ju med boken ”Promenad” skriven av Lotta Olsson och den ligger som grund för hela språkaktionen det här läsåret. […]

Digitalisering = datorer?

– ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats kring skolan. Sommaren 2017 har en nygammal fråga varit högaktuell igen. Ska vi verkligen använda datorer i skolan? Leder det till ökade resultat? Men digitaliseringen innebär så mycket mer än bara datorer. Det handlar om […]