Från live, via distans, till live på distans

Så var vårens kompetensutvecklingsdagar för fritidshemmen kring kooperativt lärande färdigplanerad. I så god tid! Så skönt! Sen kom Covid-19… dags att börja om. Hur gör vi nu? Vi kan inte sammanföra fritidspersonal från flera olika enheter. Vi vägrar att ställa in. Dags att tänka nytt och genomföra en kompetensutvecklingsresa på många plan.

Digital kompetensutveckling i förskola: Adekvat digital kompetens och ett källkritiskt förhållningssätt

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av kompetensutvecklingsmöjligheter för personalen.

Varför digitala prov?

Beroende på vem man frågar så varierar svaret på frågan ”Varför digitala prov?” Det kan vara för att eleverna kräver det, för att Skolverket kräver det, för att lättare kunna följa upp studieresultat eller kanske för att det är mer effektivt. Det finns också flera skäl till att en kommun väljer att erbjuda skolorna digitala […]

LiKA är till för dig!

Är du en av Helsingborgs 1226 lärare inom grund-  eller gymnasieskolan som har genomfört och publicerat självskattningen LiKA lärare? Eller är du skolledare och har varit delaktig i skattningen LIKA ledning av din verksamhet? Vad är då nästa steg?

Vad säger läroplanen om filmkunnighet?

Har de nya formuleringarna i läroplanen för grundskolan skapat tydligare riktlinjer för hur vi ska jobba med just filmen i skolan? Det finns ofta en osäkerhet hos oss som jobbar med film i skolan om vilken grund vi har att stå på.

Här livesänder de sin egen debatt

Enligt läroplanen för år 7-9 ska eleven bland annat lära sig att argumentera. Så när det var dags för årets stora debatt i år 8 på Tågaborgsskolan i Helsingborg, så slog man till ordentligt, med livesändning och röstning i realtid.

Bra eller dåligt med digitala verktyg i undervisningen?

Är det bra eller dåligt att arbeta med digitala verktyg i undervisningen? Enligt Karin Ollinens forskningsstudie är frågan mer komplex än så.

IT-tempen LIKA, för alla för att vi är olika!

Alla är olika men ändå LIKA! I Helsingborgs stads skolor är det beslutat att alla ska genomföra LIKA och ett av skälen är på sätt och vis att det ska bli mer lika, eller åtminstone att man ska få syn på olikheterna. 

Programmering i lektion om kroppen

Med hjälp av koppartråd och folie har IKT-pedagog Caisa Skoglund och eleverna i årskurs 4 på Tågaborggskolan i Helsingborg gjort den analoga pappersplanschen digital. Se resultatet i filmen överst i blogginlägget.

Moodle School i praktiken

Under ett retoriktema använde Camilla Göransson, lärare i svenska och engelska, sig av Moodle School för att skapa individuella och digitaliserade prov. Här delar hon med sig av både tips och material.

Använd rörlig bild i förskola och skola

Fördelarna med att arbeta med rörlig bild i förskola och skola är många. I Lilla filmskolan får du tips på hur du enkelt kommer igång.

Digitalitet i förskolan

Digitalitet i förskolan, vad innebär det? Vad behöver barnen i form av digital kompetens 2018? Vad är adekvat digital kompetens? Vad är vårt digitala uppdrag i förskolan?

Ny bäring på ingång!

Det finns gott om tänkvärda citat som handlar om att ta olika former av steg. Neil Armstrong och hans “a small step for man but a giant leap for mankind” är ett av de mer för allmänheten kända. Dock känns det inte som en helt adekvat jämförelse i vårt fall – inte ens jag är […]

Upptäckarglädje präglade #HbgHack

Programmeringsdagen #HbgHack på Pedagogiskt center lockade 300 elever och ett 30-tal lärare och volontärer. Många var nybörjare och entusiasmen var stor när de lyckades programmera spel, lego och blinkande hjärtan.

Tekniska system och programmering – en utmaning för alla NT-pedagoger

Vår vardag är uppbyggd av tekniska system som gör vardagen lättare. Tänk om du ständigt skulle behöva tänka på att hämta vatten till matlagning och tvätt, eller att det i varenda korsning stod en polis som talade om vems tur det var att köra eller att du fick göra dina läxor på kvällen till ljuset […]

Möjligheter i fokus under #HbgHack

Under #HbgHack den 13/2 får pedagoger och elever tillsammans chans att lära sig mer om programmeringens möjligheter. Från stadens håll hoppas man att många pedagoger kommer som inte har några förkunskaper för att våga prova, misslyckas – och prova igen.

Hey Ho, Let’s Go!

“Hey Ho, Let’s Go!” skanderar Joey Ramone innan han själv och övriga Ramones rasslar igång klassiska rockpopdängan Blietzkrieg Bop, första singeln från minst lika klassiska debutalbumet Ramones som landade på skivdiskarna 1976. Föga visste de de då vilket kulturellt musikarv de skulle lämna efter sig innan resan var över. 

Digital satsning i förskolorna i Ödåkra

I Ödåkra trollar förskolebarnen bort sig med green screen, programmerar robotar, gör animerad film och fotograferar. Satsningen på digitala hjälpmedel har gett många spännande möjligheter i det pedagogiska arbetet.

Likvärdighet och kollegialt lärande – teman på Framtidens lärande 2017

”Lösningen på svensk skolas problem finns redan i systemet, kanske till och med här i rummet!” Så inleddes årets konferens Framtidens lärande.

Alla lärloopar i ifousprojektet Digitalisering i skolan

15 oktober 2014 publicerades ett första inlägg i bloggen ronnowska.wordpress.com. Det författades av oss, Heléne Ahlm och Henrik Ihse, gymnasielärare i hotell respektive matematik. Bakgrunden till detta var att samtliga lärare i vårt arbetslag på en APT presenterats för Ifousprojektet Digitalisering i skolan och uppmanats att delta. Vi anmälde oss och sen gick tiden tills […]