Möten som bygger broar

Solvallen i Ur och Skur förskola har under flera år och på olika sätt skapat utrymme för möten mellan barn och de boende på Ekhaga äldreboende i Billesholm. I detta blogginlägg vill vi berätta om möten mellan generationer och vad detta viktiga arbete skapar för möjligheter för barn och äldre att mötas, glädjas, lära och […]

Som lärare är du elevernas förebild

Kränkande behandling och mobbning är ingen lätt sak att hantera. Vi i Olweusgruppen är ute på skolorna och träffar många lärare som gör ett fantastiskt jobb. Men ibland behöver vi alla hjälp av någon utifrån som kan se med nya ögon.

Brain breaks – Zumba

Zumba är ett enkelt och roligt sätt att röra sig i klassrummet. På Drottninghögsskolan genomför pedagogerna dagligen aktivitetspauser och pulsglädje med sina elever.

Brain breaks – Fingerfällan

Fingerfällan är en populär brain break, eller aktivitetspaus, på Husensjö skola. Leken går ut på att undvika att bli fångad samtidigt som du försöker fånga kompisen.

Samtalet är pedagogens bro

Samtalet kan vara fullt av möjligheter till nya relationer. Språket är vår väg, ett verktyg för brobygge i tider där kategorierna blivit viktigare än orden som kunskapsbärare.

Brain breaks – 7 min workout

En ny termin har rullat igång, liksom fysisk aktivitet på schemat för många elever. På Husensjö skola har man lagt in mer rörelse i vanliga lektioner eftersom aktiva pauser har visat sig ha positiv effekt på minne, inlärning och koncentrationsförmåga.

Hjärna-puls-glädje har spridit sig över sundet

Hjärna-puls-glädje, har inte bara spridits runt om i vårt avlånga land, utan även över sundet, då vi förra veckan besöktes av Langhøjskolen från Danmark. Det var en dag fylld av inspiration från båda håll.

Det var en gång … hjärna, puls, glädje!

Det var en gång för länge länge sedan… eller kanske inte så länge sedan. Men för ett tag sedan i alla fall, så fanns det en plats. Platsen var fylld med barn. Vissa var långa, medan andra korta. Några av barnen var blonda, medan andra var brunhåriga.

Brain breaks – Move and freeze

Move and freeze är en populär brain break i klassrummet. Eleverna rör sig till musik samtidigt som de tränar på sin engelska.

Brain breaks – Svanspjätt

Svanspjätt går ut på att fånga så många svansar som möjligt. Det är en pulshöjande aktivitet som både kan användas som brain break och på rasten. Syftet med hälsoprojektet på Drottninghögsskolan är att öka måluppfyllelsen.

Brain breaks – Tabata

Tabata är en pulshöjande brain break, där du måste fokusera samtidigt som din puls höjs rejält. På Husensjö skola i Helsingborg är aktiva pauser med rörelse populärt bland eleverna. 

Drottninghögsskolan vill bli piggast

Tävlingen Sveriges piggaste klassrum är öppen för skolor i hela landet. Drottninghögsskolan i Helsingborg har börjat anmäla sina klasser. “Vi hoppas att många skolor deltar”, säger Mark Siegbahn, förstelärare i idrott och hälsa.

Hur lär vi ut hållbar utveckling?

Alla pratar hållbar utveckling; hållbar mat, hållbara städer, hållbar konsumtion eller hållbart lärande. Men det kanske finns ett problem? Det är lättare att säga tulipanaros, än att göra en.

Brain breaks – Vält och res koner

Vält och res koner är en pulshöjande aktivitet som både kan användas som brain break och på rasten. ”Det är effektfullt på undervisningen”, säger Sebastian Johansson, lärare på Drottninghögsskolan.

Brain breaks – Just dance

På Husensjö skola i Helsingborg genomför pedagogerna ofta brain breaks, eller aktivitetspauser, med sina elever. Just dance är en klar favorit.

Aktiva pauser och brain breaks har en positiv effekt på elevers prestationer

Idag vet vi att det finns många saker som påverkar hjärnans förmåga till inlärning. En av de sakerna är fysisk aktivitet och motion.

Om du mår bra presterar du bra

350 elever ingår i hälsoprojektet på Drottninghögsskolan där värdegrundsarbete, brain breaks, pulsglädje och utomhuspedagogik är i fokus.

Det stora Byggprojektet – om den viktiga värdegrunden och hur vi stärker den

Hur kan vi medvetet, utifrån elevernas behov och intressen, arbeta värdegrundsstärkande på fritidshemmet? På Maria Parkskolans fritidshem, avdelning Äppelträdet för åk F-1, blev behovet av att jobba än mer medvetet med att stärka värdegrunden väldigt tydligt när vi för ett par år sedan kom igång med vår modell för systematiskt kvalitetsarbete genom årsklocka på vårt […]

Avslutat värdegrundstema på Ättekullaskolans högstadium

Avslutat värdegrundstema på Ättekullaskolans högstadium För en tid sedan skrev jag om ett påbörjat värdegrundsarbete med fokus på Olweus på engelska på högstadiet. Projektet har fallit väl ut och jag ska berätta lite om hur jag arbetade och om reaktioner från elever samt föräldrar. Som medlem i Olweus-gruppen på skolan är det extra viktigt att […]