Vad letar du efter?
Susanne Jönsson är skolbibliotekarie i Åstorps kommun. Under vårterminen arbetade Susanne intensivt för att läsinspirera barn och pedagoger i kommunens förskolor. En insats som nådde över 200 barn i 3- och 4-års ålder.
Vi alla behöver ibland en omväxling från den ordinarie skoldagen. Detta har Kulturskolan och skolor i Åstorp kommun sett till. Tvåorna får en paus från skoldagen för att komma i kontakt med kultur och fritid. Annette Holmberg, chef för Kulturskolan, är mycket nöjd med projektet.
Pojkar och flickor är lika aktiva i programmeringsundervisningen. Den inspirerar också eleverna att hjälpa varandra, konstaterar Helén Viebke som skrivit en utvecklingsartikel vad elever lär sig och vad lärare tycker om det nya inslaget i kursplanen.
För att få konkreta erfarenheter och kunskaper om arbetslivet spelar praon en viktig roll. Därför har en arbetsgrupp för alla kommuner i Familjen Helsingborg samlats och arbetat fram konceptet Pitch a Company Week, som ett alternativ till prao. Syftet är att verktyget ska finnas som ett alternativ för att alla elever i grundskolan och motsvarande skolformer ska få likvärdiga möjligheter att göra val för framtiden.
Rågenskolan har sedan hösten 2018 deltagit i Rörelsesatsning i skolan som den svenska regeringen gett Riksidrottsförbundet uppdrag att genomföra. Målet med uppdraget är att arbeta för förbättrad folkhälsa, välbefinnande och skolresultat. Nu nomineras Rågenskolan av Riksidrottsförbundet för sitt framgångsrika arbete.
Hur ska man veta vad man vill bli när man blir stor om man inte ens vet vilka yrken som finns? Representanter från skolförvaltningarna i hela Familjen Helsingborg samlades våren 2019 till en strategidag för studie- och yrkesvägledning. Syftet med strategidagen var både att lära av varandra och komma på nya idéer om hur vi stärker våra elevers valkompetens.
Ingela Karlsson har alltid haft ett intresse för natur och odling men intresset för måltidspedagogik väcktes först när hon började arbeta på Trollskogens förskola i Kvidinge. Nu har hon skrivit en utvecklingsartikel i ämnet inom FoU-programmet Undervisning i förskolan.
Doktorander i Lärande (DiL) är inspirationsfyllda möten mellan barn eller elever och doktorander. Syftet är att stimulera och väcka nyfikenhet för forskning och kunskap.
Nätverket för förskola i Familjen Helsingborg samlade under en eftermiddag förskolechefer från regionen för att ta del av tre olika föreläsningar med fokus på systematiskt kvalitetsarbete samt för att nätverka.