Nominerad till Guldäpplet 2015

Jag har blivit nominerad tillsammans med 79 andra drivna lärare till lärarpriset Guldäpplet 2015. Det som är extra häftigt är att jag är ensam i Helsingborg om att bli nominerad. Guldäpplet är ett lärarpris som lärare i alla stadier och kommunen har chans att vinna. Priset har delats ut till duktiga lärare som driver arbetet […]

Arbetsområde 1 hösten 2015 åk 1-3

På måndag är det äntligen dags. Då är introduktionsveckorna över. Det har varit bra veckor. Eleverna har varit och simmat flera gånger och vi har kunnat träffas och lära känna varandra ordentligt. Men det är ju lektioner och lärande som är min passion och nu känner jag att det är hög tid att börja. När […]

DigiLys – digital analys av lärmiljö

DigiLys är en användarvänlig arbetsmodell som är enkelt att lära sig. En utvärdering visar att deltagande skolor utvecklats. De skolor som använt arbetsmodellen för analys av lärmiljö under längre tid har fått förbättrade resultat. Deltagande skolors elevhälsoteam uttrycker att de arbetar mer förebyggande och har helhetssyn på elevernas lärmiljö och kunskapsutveckling. Analysteamet i Helsingborg har […]

Förstå kunskapskraven!

Från bloggen filmiskolan.com vill jag gärna tipsa om en ny  serie i fem delar från UR som är för elever i år 8-9 (funkar säkert bra i år 7 också) och handlar om att förstå kunskapskraven i läroplanen. Eftersom det kan vara svårt för eleverna att först vad som bedöms och hur, är detta ett […]

Mall för problemlösning

Idag har jag arbetat fram en mall för problemlösning som jag ska testa med mina elever. Med all säkerhet behöver idén anpassas och finslipas. Och revideras när den väl är i arbete, men här är hur jag tänker. Fyrfältare med video och bilder kan göras på iPad i appen Pic Collage. Gör ett collage med […]

Välkommen till mitt klassrum!

”Susanne Jönsson kommer tillbaka till oss och kommer att ha fokus på matte-språk/genre-IKT. Med Susannes tjänst skapar vi förutsättningar för halvklasser i 1-3. Välkommen Susanne!” Så här skrev rektor om mig och höstens organisation. Vilken fantastiskt möjlighet detta är för mig att få göra det jag brinner för och har ägnat mig åt att utveckla. […]

Från jord till bord: Odling på Hamiltons förskola

Från jord till bord. I den här filmen kan du se hur Hamiltons förskola i Helsingborg arbetar med odling och hållbar utveckling.  På Hamiltons förskola har barnen och pedagogerna odlat tillsammans under en lång tid. Men det senaste året har delaktigheten och intresset för odling vuxit ännu lite mer. Utifrån temat Barns relationer till en […]

Hej efter sommaren! Vad händer nu?

Ja, vad händer nu? Där jag är nu är det helt plötsligt läsår 2015-2016. Jag är tillbaka på kontoret på Maria Park efter semestern och det har redan gått en hel arbetsvecka. Idag har jag visserligen brottats med min kontorsstol, men förutom det så är det väldigt trevligt att sätta sig vid tangentbordet igen. Med detta […]

Om prosjektet Rektorer i aksjon

Det overordnede målet med ”Rektorer i aksjon”, har vært å bedre elevenes læringsutbytte og utjevne resultatene mellom skoler.  På denne måten ønsker vi at elevene skal få et likeverdig tilbud på tvers av skoler. Med utgangspunkt i forskning på fremgangsrike skoler og skolesystem, har vi valgt å videreutvikle kompetansen til skolelederne for å oppnå prosjektets […]

Sammanfattning från projektet Rektorer i aktion

I april hölls spridningskonferens Rektorer i aktion för förskolechef, rektor, biträdande rektor, utvecklingsledare på central nivå samt till förvaltningsledning inom förskola och skola. Konferensen hade sin utgångspunkt i projektet Rektorer i aktion och hölls i Helsingborg och i Sandnes. Det övergripande målet med Rektorer i aktion var att förbättra elevers lärande och minska skillnaderna i resultat mellan […]