Vad letar du efter?
En skola på vetenskaplig grund är en portalparagraf vi alla i skolan har att arbeta för. Det kan göras på olika sätt. Ett är att systematiskt identifiera vad som fungerar respektive inte fungerar i undervisningen och verksamheten, formulera förbättringsområden, planera och iscensätta insatser, kontinuerligt ta reda på hur insatserna fortlöper och påverkar lärandet, för att senare kunna säga något om hur de föll ut och behöver justeras. Detta sätt att utveckla undervisning och verksamhet på kan benämnas för aktionslärande, en process som består av en ständigt pågående cykel av att observera, reflektera, planera och agera.
Idag vill jag tipsa om program som passar när du vill undervisa om barnkonventionen eller FN. Kanske har du ett sånt tema på gång nu i samband med årsdagen av Barnkonventionens födelse 20 november?
Här hittar du över 100 GOTD:s som du kan använda direkt i klassrummet. Sammanställt och delat av Inger Fuchs.
Nu landar Unga Klara på Rydebäcksskolan. Unga Klara är Sveriges nationella scen för barn och unga och i samband med deras besök kommer hela högstadiet, delar av mellanstadiet samt lärare få se föreställningar och delta i workshops. Under resten av terminen och läsåret kommer också övriga årskurser på skolan att få möta scenkost på olika sätt.
Som drogsamordnare är det en fröjd att få jobba med engagerade pedagoger och elever. Ungdomars kreativitet ska inte underskattas, de är ofta nyckeln till lösningar och lärandet. I läroplanen står det att skolan ska förmedla kunskap om olika substansers skadeverkningar till exempel om tobak.
Just nu pågår i Sverige en kraftsamling för ökad medie- och informationskunnighet, MIK. En satsning med sikte på att vi alla ska kunna navigera i en alltmer komplex och digitaliserad värld, med utmaningar som polarisering, desinformation och näthat.
Vi gör en resa in i hållbar utveckling med hjälp av en aktuell dokumentär, olika kartböcker, 100 frågor och våra egna kläder. Vi reser in i vår konsumtionsvärld, vi ännu inte riktigt förstår. Våra frågor bär oss vidare. Vi känner oss som detektiver. Vi löser problem och besvarar frågor på vägen.
Detta är året då du och jag kommer att kunna fokusera på det som vi är utbildade till. Dricka kaffe och ljuga ihop en hemtenta? Nej det andra, UNDERVISA. Men för att vi ska kunna göra det behöver vi tänka om.
Så kom beskedet, Västra Ramlösa skola har fått Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling! Utmärkelsen delas ut till förskolor och skolor som jobbar aktivt med frågor som rör hållbarhet.
Lärarna på Raus Planterings skola har i några år arbetat aktivt med skolforskning och de fem stora, det vill säga John Hattie, Michael Fullan, Dylan Williams, Carol Dweck och Helen Timperley. Biträdande rektor Gunilla Bosson berättar om hur skolledningen har försökt visa personalen hur deras arbete hänger ihop med forskningen, om hur Bonos hattar har hjälpt lärarna att rikta uppmärksamheten på vilket perspektiv du har och om hur personlig utveckling hos läraren också är en del av arbetet med eleverna.
2016 inledde Dalhemsskolan ett samarbete med Skolverket inom ramen för Samverkan för bästa skola. Tre år senare har de genomgått en utvecklingsresa där de bland annat upplever att de fått en ökad trygghet och studiero.
Till dig som är pedagog. Till dig som är skolledare. Till dig som styr och fattar beslut om skolan. Till dig som har barn i skolan. Och till dig som har en massa åsikter om skolan.