Effektivt att göra elever delaktiga

Som drogsamordnare är det en fröjd att få jobba med engagerade pedagoger och elever. Ungdomars kreativitet ska inte underskattas, de är ofta nyckeln till lösningar och lärandet. I läroplanen står det att skolan ska förmedla kunskap om olika substansers skadeverkningar till exempel om tobak.

Tobak på skolan, Nej tack

Tobak utgör ett av världens allra största hot mot den globala folkhälsan. Efter hemmet är skolan den miljö som allra mest påverkar barn och ungas värderingar i form av levnadsvanor och livsstil. Hur och vad ska vi göra för att våra barn och ungdomar ska förbli tobaksfria?

Verktygslådan – hjälp mot alkohol och narkotika

Skolan har i uppdrag att arbeta med alkohol, narkotika, dopning och tobak. Jag arbetar som ANDT-samordnare på Socialförvaltningen och ska arbeta förebyggande med dessa område. Nu behöver jag DIN hjälp för att utveckla mitt arbete.

Hennes hjärta klappar för elevers hälsa

Ida Casparson är skolsköterska med ett brinnande intresse för elevers hälsa. Under förra året arbetade hon på ett hälsoäventyr på sin fritid, som hon nu hoppas ska få vingar i skolan. Här delar Ida med sig av sitt material.

För mycket alkohol kan förstöra festen

Studentdagen är en stor dag för de allra flesta, både för studenten och föräldrarna. Men det finns risk att minnena från studentens stora dag blir suddiga när alkoholen får för stor plats i firandet.

Emily är spindeln i skolans hälsonät

Hälsosamma mellanmål och mat- och bakskola är bara två av flera inslag som Emily bidrar med i Drottninghögsskolans verksamhet. I skolans hälsosatsning bidrar skolvärdinnan på sitt sätt. 

Vad gör hälsopedagogerna på Drottninghögsskolan egentligen?

En fråga som dykt upp under studiebesöken på Drottninghögskolan har varit: ”Vad är en hälsopedagog egentligen?” Ja, vad är vi för några? Och vad har vi för roller på skolan?

Men du har inte sittplatser till alla!?

En del av Hjärna-puls-glädje är att skapa förutsättningar för en högre måluppfyllelse genom ökad god hälsa. Projektet är inte enbart ett hälsoprojekt utan även en modell för inkludering av eleverna. Genom att låta eleverna använda sig av flexibel sittning ger vi dem möjlighet att arbeta utifrån det sätt som passar dem bäst.

Det var en gång … hjärna, puls, glädje!

Det var en gång för länge länge sedan… eller kanske inte så länge sedan. Men för ett tag sedan i alla fall, så fanns det en plats. Platsen var fylld med barn. Vissa var långa, medan andra korta. Några av barnen var blonda, medan andra var brunhåriga.

Rörelse, rekreation och hälsa genom elevers populärkulturella värld

Lek och rörelse är naturliga inslag i fritidsverksamheten. Lika viktigt är att skapa möjligheter för rekreation och vila för att finna en hälsosam balans.