ALLA KAN BIDRA – Hållbarhet i Vikens förskolor

På Vikens förskolor i Höganäs kommun finns det många planethjältar – och de allra flesta är under fem år. Under två års tid har en satsning på hållbar utveckling pågått på Vikens förskolor Norra Hage, Svanebäck och Vikens ry. I våras tog förskolorna emot Skolverkets utmärkelse för sitt arbete med hållbar utveckling.

Hållbar utveckling finns med i förskolans läroplan sedan 1 juli 2019, men på Vikens förskolor är hållbarhet sedan flera år en del av undervisningen. Svanebäcks förskola blev miljöcertifierade med Grön flagg år 2008. Konceptet Håll Sverige rent är utgångspunkten och detta arbete har därefter spridit sig till de andra förskolorna i Viken.

− Barnen ska få påverka sin egen framtid på ett hållbart sätt. Förskolan är en viktig startpunkt. Vi vet att många åsikter och värderingar befästs redan i tidiga år, säger Mary Ståhl, rektor för Vikens förskolor.

Förskolornas arbete utgår från ett tiostegsprogram från Håll Sverige rent. Till exempel har förskolornas kök rensat ut olika typer av plast och barnen har hjälpt till att rensa ut gamla plastleksaker. Nu handlar förskolorna alltid giftfritt och miljömärkt vid nya inköp.

− Alla barn i alla åldrar är involverade i arbetet utifrån sina egna förutsättningar och intressen. Vi har bland annat haft ett projekt där barnen får upptäcka vilka olika sorters gråsuggor det finns. Visste du till exempel att det finns en amfibiegråsugga som lever både på land och i vatten? Det vet barnen, berättar Mary Ståhl.

Våren 2019 ansökte Vikens förskolor om en hållbarhetsutmärkelse från Skolverket – och fick den. Utmärkelsen varar i tre år och därefter måste förskolorna ansöka på nytt. Vikens förskolor har nu även vunnit Höganäs kommuns pris på 25 000 kr som Årets arbetslag. Pengarna ska gå till fortbildning i hållbar utveckling.

− Arbetet fortsätter! Detta är ett långsiktigt arbete som kommer att pågå under lång tid framöver, avslutar Mary Ståhl.

Marys tips för en mer hållbar förskola

  • Sätt upp mål för ert arbete med hållbar utveckling: ett av våra mål är att pedagoger och barn tillsammans ska undersöka ämnet på förskolan för att bli planetskötare för en hållbar utveckling.
  • Uppmärksamma specifika hållbarhetsdagar och kampanjer: vi uppmärksammar till exempel Earth Hour och skräpplockardagar.
  • Se över inköp av produkter: vid nya inköp köper vi enbart giftfria eller Svanenmärkta produkter.
  • Samarbeta med resurser i kommunen: ta kontakt med kommunens miljöstrateg eller hållbarhetsutvecklare för att komma vidare i arbetet.

// Maja Billing, kommunikatör, Höganäs kommun.

Hållbarhetsgruppen, Vikens förskolor. Mary Ståhl, Therese Wollerhag, Mariann Öhman, Elisabeth Zietara.