Om massutrotning, biologisk mångfald och en lärares vånda

Att reagera på saker du ser och hör, på omvärlden och det som händer i den. Det vill vi alla men ibland är det svårt att veta hur. Inger Fuchs är en av de som ständigt driver framåt och involverar eleverna i det som händer på vår planet här och nu. Så här agerar hon […]

Jag, nuet, stegen och framtiden

“Jag vill kunna se mina barn i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde”.

Bränderna i Australien – Grej of the day (GODT)

Vad är att veta, att vilja, att kunna?

Aralsjön, Indonesien och våra kläder

Ni vet sjön som nästan försvunnit…? Den där Aralsjön, som varit världens fjärde största sjö.

Vart har sjön tagit vägen?

Vi gör en resa in i hållbar utveckling med hjälp av en aktuell dokumentär, olika kartböcker, 100 frågor och våra egna kläder. Vi reser in i vår konsumtionsvärld, vi ännu inte riktigt förstår.  Våra frågor bär oss vidare. Vi känner oss som detektiver. Vi löser problem och besvarar frågor på vägen.

Lärande misstag

Pedagogen ställer en fråga till hela klassen, och låter eleverna som ivrigt räcker upp handen svara. Känns det igen? Inger Edforss-Fuchs är en av dem som gjort samma misstag. Här delar hon med sig av sina lärdomar.

Jorden som en stel skorpa på ett kokande inre (GOTD)

Jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott drabbar årligen olika delar av världen. Det kan leda till både mindre och större naturkatastrofer som orsakar dödsfall och skador på bebyggelse och infrastruktur.

Nyfikenhet och kunskap förändrar – Grej of the day (GOTD)

Man undrar ibland vad det är som gör det ..? Vad händer när nyfikenhet och kunskap skaver, envisas, skapar frågor och ger en stark vilja att växa mer? Veta mer? Förstå mer?

Kom igång med Grej of the day (GOTD)

Vill du arbeta med minilektioner Grej of the day (GOTD) med dina elever? Här kommer tips på hur du snabbt och enkelt kan komma igång.

Allt detta lärande……

Alla dessa utmaningar. Så mycket vi inte vet. Så mycket vi vill veta och förstå. Vilka lärresor vi gör, för det finns så mycket att fascineras över och så stor nyfikenhet som förhoppningsvis aldrig tar slut. Så mycket som vill upptäckas och så mycket vetande som går in och vänder i oss- och tar sitt […]

Mina tankar om spelet PokémonGo

Något hände i stadsbilden runt den 16 juli. Människor med mobiler promenerar, sladdar till extra batteri ned i fickor syns, och folk går, går och går. Man snurrar, stannar till, tittar upp fnissar ibland. Några cyklar, lite långsamt, hela tiden handen om mobilen. Rörelserna sker i zickzack eller ibland i varv och cirklar. Stadens rum […]

Att fånga lärandet…

Hur fångar man lärandets lust och hur får man syn på det? Hur får vi lärandet och kunskapen att stanna kvar och inte bara bli ögonblick som staplas och suddas bort mer eller mindre snabbt? Hur kan lärandet ge mig riktning för nästa lektion?  Hur får jag eleverna så aktiva som möjligt, där deras kommunikation […]