Diskutera sociala medier och beteenden på nätet med #hashtag

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Den nya programserien #hashtag hade premiär i våras på SVTPlay. Åtta korta avsnitt om skitsnackets konsekvenser och baksidan med sociala medier. Nu äntligen finns alla 8 avsnitt i mediakatalogen. Serien har delvis inspirerats av Instagramupploppet i Göteborg 2012.

Om #hashtag (från svt.se):

Hashtag handlar om vänskap, utanförskap, svek och viljan att bli sedd. Om beteenden på nätet och det liv som levs genom sociala medier och hur det påverkar livet IRL.

I serien startas ett instagramkonto upp, @Paaach, där tjejer och killar hängs ut som horor. Vänner vänds mot varandra och de uthängda ropar efter hämnd. Det hela urartar snabbt och slutar med ett upplopp. Vuxenvärlden kliver in och försöker skapa rättvisa, men det är redan för sent.

– I grunden är detta en serie om vänskap och viljan att bli sedd. Om hur till synes små händelser får stora konsekvenser. Det är en samtidsskildring, något som intresserar mig, säger Lizette Jonjic, producent på Zentropa Sweden.

Serien är fiktiv, men är delvis inspirerad av Instagram-upploppen i Göteborg 2012.

– Vi har fyra huvudkaraktärer och alla har olika motiv till varför de handlar som de gör. Det har varit viktigt för oss att inte framställa någon som god eller ond. Vi vill på något sätt att man ska förstå karaktärernas agerande och känna med dem. Vi berättar om en period i livet som jag tror att många kan relatera till, alla har vi en gång varit tonåringar med allt vad det innebär. .

Serien slutar inte vid upploppet utan handlingen fortsätter att skildra vad som händer sedan.

– Upploppet är en väldigt liten del och sker ganska tidigt i serien. Vi tar fasta på vad som hände sedan med vänskaperna, utsattheten och relationerna mellan våra karaktärer. Vi har alltså fokus på personer och inte upploppet i sig.

Vi får följa Maryam, Freja, Aju och Bim, fyra tjejer med olika bakgrund och drömmar som drabbas av näthatet på olika sätt. Det är en historia om vänskap, kärlek, avundsjuka och om hur fruktansvärt fel det kan bli när man skriver först och tänker sen. Maryam hör en sak som hänt en tjej i hennes klass och lägger upp den på nätet. Men vad händer när hundratals ungdomar vill döda den som publicerat historien? Hur känns det för den som drabbas? I serien #hashtag skapas ett instagramkonto, @Paaach, där tjejer och killar hängs ut som horor. Vänner vänds mot varandra och de uthängda ropar efter hämnd. Allt urartar snabbt och slutar med upplopp. Vuxenvärlden vaknar och försöker skapa rättvisa, men det är redan för sent.

Perfekt serie med realistiskt innehåll och spännande upplägg, för att diskutera om hur sociala medier och beteenden på nätet kan påverka det verkliga livet (IRL). Passar från år 7 – gymnasiet

Bloggare och youtubers är enligt en artikel på svt.se lyriska över dramaserien #hashtag.

Beatrice Reiman, bloggare, beasliv:

Jag tycker det är viktigt att uppmärksamma ett sådant ämne. Man tänker inte lika mycket på vilken påverkan som något kan ha för man bara gör det, det är ju bara något som alltid sker på internet

Youtubern Joakim Kvist säger:

Jag skulle även rekommendera att föräldrar till ungdomar ser serien så att de får en inblick i hur det kan se ut på sociala medier.

Koppla gärna samman med programmet Justitia: Förtal

Justitia/URVad händer egentligen om man förtalar någon i sociala medier? Vi får följa ett autentiskt rättsfall – Instagramupploppet där flera unga blev uthängda på Instagram, från början till den rättsliga upplösningen. Och så berättar några unga kvinnliga bloggare om hur det har utsatts för hot och förtal på nätet. Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen om hämnd och förtal. Historikern Christopher O’Reagan reflekterar kring kränkningar och heder. Tillhörande arbetsblad finns.

Ur Lgr11, kapitel 2:

Skolans mål är att varje elev:

respekterar andra människors egenvärde

tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor

kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen

Ur Lgr11, centralt innehåll för ämnet Samhällskunskap i år 7-9:

Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier.

Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.