Vad letar du efter?
Starka känslor, impulsstyrt beteende och klokskap blandat med ologiskt tänkande. Den här filmen handlar om hur tonårshjärnan utvecklas och varför den fungerar som den gör.
Idag vet vi att det finns många saker som påverkar hjärnans förmåga till inlärning. En av de sakerna är fysisk aktivitet och motion.
Såhär mitt i terminen har avdelningarna verkligen kommit igång med språkaktionen. Det bubblar av idéer och inspiration i arbetslagen, så kul att se! Det tar olika riktningar och barnens intressen styr hur projektet framskrider. Vi arbetar ju med boken "Promenad" skriven av Lotta Olsson och den ligger som grund för hela språkaktionen det här läsåret. Vi kickstartade hela projektet med en stor sagofest och nu ska vi se hur det ser ut hos några avdelningar.
I oktober startade serien Från vardagssnack till skolspråk. En serie från UR Skola om att arbeta språkutvecklande i sitt eget ämnet. I serien deltar bland annat Susanne Jönsson och hennes elever på Dalhemsskolan i Helsingborg.
Förra läsåret började Maria Parkskolan med rastturnering. Idag är eleverna mer aktiva på rasterna och de har lättare för att koncentrera sig på lektionerna.
350 elever ingår i hälsoprojektet på Drottninghögsskolan där värdegrundsarbete, brain breaks, pulsglädje och utomhuspedagogik är i fokus.
I Framtidsjakten tävlar elever från olika gymnasieskolor i Helsingborg mot varandra genom att lösa olika uppdrag under en temadag med namnet ”Miljö och hållbar utveckling”. Läs och inspireras till egna framtidsjakter!
Som en del i Dalhemsskolans utvecklingsarbete att stärka ledarskapet på alla nivåer besökte skolans lärledare och skolledare för ett par veckor sedan konferensen Bedömning för lärande (BFL). Konferensen bjöd på ett smörgåsbord av teorier och forskningsresultat samt lärares praktiska arbete med BFL. Frågan är vad de fick med sig?
Nu är vi äntligen igång med en ny termin och en ny språkaktion! Årets språkaktion heter “Inspiration och kunskap i böckernas värld” och målet är att inspirera och undervisa i förskolan med hjälp av spännande litteratur och kreativa lärmiljöer.
Mitt namn är Annika Ungewitter och jag är förstelärare i svenska på Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. Jag undervisar förutom i...
Till slut får man nog. Det räcker nu. Vi har nått vägs ände.
Catarina Andersson har följt en grupp mellanstadielärare som deltagit i en fortbildning i formativ bedömning i matematik. När lärare använder den formativa bedömningen som en grund till förändringar av sin egen undervisning lärde sig eleverna mer.